wol beter dan fleece?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

wol beter dan fleece?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 06:55

hoi bokkers,

ik wil graag een nieuwe zweetdeken met hals kopen voor mijn pony(niet zo'n hals die je helemaal dichtgespt tot achter de oren :D ),maar ik twijfel tussen fleece of wol.
ik heb me laten vertellen dat wol natte paarden sneller droog heeft,klopt dat?

en welke deken zouden jullie aanraden?

alvast bedankt!

sans6

Re: wol beter dan fleece?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 06:57

wol is idd fijner als zweetdeken, bij een wollen deken komt het vocht er ahw doorheen, en komt bovenop de deken te liggen, een fleece deken blijft vochtig en koelt dus sneller het paard zelf af.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:31

Wol is een natuurproduct en fleece is synthetisch. Wol is daardoor beter dan fleece idd maar zijn derhalve ook duurder.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:33

Wol is inderdaad een stuk beter.
Fleece is eigenlijk rommel omdat het syntetisch is, en huid gaat eronder broeien.

Maar wollen dekens zijn een stukkie duurder.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:36

Wollen is beter, ook qua duurzaamheid. Want wol is sterker!
Fleeche dekens scheuren veel sneller!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:40

moeilijk te zeggen ik heb beide gehad en het wollen heb ik eruit gegooid, paard, niet dat het z'n werk niet deed, maar ik had het wollen deken 1x 's nacht laten opliggen en dacht 's morgens ik gooi hier m'n regendeken over. Gevolg 's avonds 2 grote kale bollen op de schouder/borst. Al het haar weggeschuurt.

Mijn paard droogt overigens goed onder haar fleece en de waterdruppeltjes komen er mooi op te staan. Als m'n paard 's winters fel gezweet heeft en ik heb haar toch gedoucht dan gebruik ik een fleece en steek er een beetje stro tussen, paard is in de ochtend altijd droog en warm

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:44

petitparis schreef:
moeilijk te zeggen ik heb beide gehad en het wollen heb ik eruit gegooid, paard, niet dat het z'n werk niet deed, maar ik had het wollen deken 1x 's nacht laten opliggen en dacht 's morgens ik gooi hier m'n regendeken over. Gevolg 's avonds 2 grote kale bollen op de schouder/borst. Al het haar weggeschuurt.

Datzelfde was ook gebeurd als je een fleecedeken eronder had laten zitten ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:59

Hier op stal hebben meerdere mij al wol aangeraden. Puur voor de functie van zweetdeken dus na het rijden erop dan. Fleece blijft nat en is geschikt bij een beetje zweet. Wol is fijn bij een beetje zweet en bij een echt nat bezweet paard. Ben nu dus ook voor wol gegaan.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:01

Wol is heerlijk spul, het vocht gaat óp de deken liggen ipv dat het er in trekt, hierdoor blijft je paard droog en warm. Met fleece blijft je paard nat en koud omdat het vocht niet weg wil.
Ze zijn sneller droog, blijven beter op temperatuur etc.

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:07

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:10

Ik heb ook een wollen deken met nek, daarnaast heb ik ook een teddyfleece dekentje. Ik heb het idd dat de fleece deken qua materiaal wat zachter is, maar ivm zweet heeft de wollen een betere functie.

Siobhaun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:22

Wol vind ik zelf beter dan fleece, 't is een natuurproduct, gaat lang mee en werkt hartstikke fijn!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:41

Ik heb zelf ooit een fleece 'badjas' gehad. Deze heb ik 1x gebruikt na het douchen. Ik kreeg het alleen maar ijskoud door dat ding, en heb hem dus snel uitgetrokken en mijn badstoffen badjas aangetrokken. Fleece is lekker warm als je droog bent, maar niet fijn als je dus nat bent. Ik weet natuurlijk niet hoe paarden dit ervaren want dan zit er natuurlijk nog een vacht tussen...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:47

CM_ schreef:
Wol is inderdaad een stuk beter.
Fleece is eigenlijk rommel omdat het syntetisch is, en huid gaat eronder broeien.

Maar wollen dekens zijn een stukkie duurder.

Wol inderdaad en de goedkoopste oplossing is om aan oma te vragen of ze nog ergens een deken heeft liggen op zolder die niet meer word gebruikt.
Dekensingeltje er omheen en je bent voor nog geen 10 euro klaar!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:51

Liesje89 schreef:
Ik heb zelf ooit een fleece 'badjas' gehad. Deze heb ik 1x gebruikt na het douchen. Ik kreeg het alleen maar ijskoud door dat ding, en heb hem dus snel uitgetrokken en mijn badstoffen badjas aangetrokken. Fleece is lekker warm als je droog bent, maar niet fijn als je dus nat bent. Ik weet natuurlijk niet hoe paarden dit ervaren want dan zit er natuurlijk nog een vacht tussen...

Op http://www.paardnatuurlijk.nlstaat leuk leesvoer hierover. Die site heeft mij doen besluiten te proberen mijn paard zonder dekens te laten van de winter. Hij is het wel gewend geweest maar staat al vanaf mei bloot dus ik hoop op een wintervacht! Ik heb er echter wel voor gekozen een zweetdeken te gaan gebruiken (en dan dus wol vanwege die capilaire werking) zodat ik mijn paard een 20 minuten eronder kan zetten (na goed uitstappen) en dan (redelijk) droog in de stal kan achterlaten waar het laatste beetje op zal drogen. En dus niet kletsnat weg hoef te zetten. Mijn paard staat straks namelijk vanaf 15 uur tot etenstijd buiten en ik kom 's morgens altijd om te werken met hem. Dus mijn idee: werken, allebei zweten :D , zweetdeken erop en even op poetsplaats of paddockje zetten, stal uitmesten, deken eraf en meneer de stal in. (Bij ons moet je de dekens zelf doen)

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:52

Ik heb zelf liever wollen dekens! ondanks dat ze een stuk duurder zijn..

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:57

Vanaf €30,- zijn er wollen dekens te koop!
Zijn lang niet meer zo duur als 'vroeger'.

Wollen dekens zijn veel fijner voor een bezweet paard.
Helaas zijn mijn twee wollen dekens helemaal kapot gevreten ;(
En mijn fleece & winterdekens hebben het wel overleeft.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:59

Als oma geen dekens meer heeft, kijk dan eens bij de Kringloop, daar liggen ze ook nog wel eens. Een knappe, echte wollen deken is erg prijzig. Bij goedkopere wollen dekens is de kans heel groot dat er een syntetische vezel doorheen zit, wat het comfort en de werkzaamheid een stuk omlaag haalt.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:00

Ik heb zo'n goldenstripe, had em eigenlijk de verkoop in gedaan, maar geloof dat ik hem toch maar houd :Y) :')

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:45

@ aslo: toch niet, paard staat nu ook onder fleece en regendeken en heeft vorige winter tijdens de vries steeds een fleec onder haar winterdek gehad. maar die kale plekken door het wollen deken gingen langzaamaan weg.
dus ik heb geen slechte ervaring met fleece.
Elk deken kan schuurplekken veroorzaken als het niet goed past. en ik zal geluk hebben met mijn fleecedekentjes :o

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:48

Ik heb een echte wollen zweetdeken, een keer gewonnen. Helaas is deze gekrompen na het wassen. Dus nu is het een ponydeken geworden. Dat kan dus wel gebeuren met wol, ook al was je op 30 graden.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:16

ja wol is beter dan fleece

m,aarrrrrr je hebt fleece fleece en fleece
de fleece dekens van busse zijn heerlijk
en transporteren vocht razend snel naar buiten
je ziet zo de druppels aan de buitenzijde ! verschijnen

1e keer stond ik er met verbazing naar te kijken

dus tja neh het is geen wol
maar toch wel erg goed

de doorkijk zomer fleecjes
ja die worden nat en blijven nat
die nemen wel vocht op maar transporteren het niet naar buiten toe

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:23

Tja, ik wilde eigenlijk een wollen halsdeken; maar was toen niet te vinden in maat 155! Dus fleece...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 19:27

bedankt voor de reacties allemaal,ik ga toch voor de wollen deken,lijkt me fijner en sneller werken,en vooral warmer nu de koudere dagen er weer aankomen.