Deken met vaste hals of losse hals?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

farahmunda

Deken met vaste hals of losse hals?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 20:05

Afgelopen winter had ik mijn schimmel geschoren en een deken met
een vaste halsdeel op gedaan. (van de Divoza Tiger Heavy met lange halsdeel dus)
Prima deken, op een ding na!
Hij schuurde zijn manen op een deel van zijn hals weg! Nu is het in de zomer weer
mooi aan gegroeit. Maar eigenlijk zit ik hier nu niet weer op te wachten!

Heeft iedereen dit probleem? Of ligt het aan deze deken specifiek? Of is het juist
beter om een deken met een speciale losse halsdeel aan te schaffen?

Kom maar op met jullie ervaringen :)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:11

Ik denk dat het per combinatie deken/paard verschilt of het gaat schuren of niet. Ik heb bij mijn vorige paard ook de laatste jaren dekens met vaste hals, of in elk geval zodanig bevestigd dat hij met geen mogelijkheid zijn been tussen hals en halsstuk kon krijgen, gehad. En net zoals met halsloze dekens, de ene gaf wat meer schuurplekken dan de andere.
Ik zou met losse halsstukken in elk geval heel erg goed uitkijken of er echt geen enkele mogelijkheid is dat paardlief er zijn been tussen kan stoppen. Ik was mijn vorige paard al bijna 5 jaar eerder verloren omdat hij met zijn been vast was komen te zitten in het veilig lijkende losse halsstuk.

1_Daphne_1

Re: Deken met vaste hals of losse hals?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:49

Ik was ook een beetje bang voor het afschuren van de manen dus ik heb nu een deken met een losse ongevoerde hals.
tot nog toe gaat het goed en blijven de manen mooi.
met een lange vaste hals heb ik geen ervaring alleen er staat bij ons een fries op stal en die heeft de hele winter een deken met vaste hals op en dat gaat ook prima.

op die van mij heb ik een deken met halve hals gehad en toen was ik veel manen kwijt.

verschilt denk ik ook per paard

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:09

ik denk dat het van deken tot deken en van het paard afhangt. Ik heb allen nog maar een vliegendeken met halsstuk gehad en aan mijn paard haar manen was niks te zien. op de plaats van de manenkam zat wel een nylon strook om het schuren te verminderen.
Ik weet ook dat er halsstukken zijn die "uitklappen" (zo "verborgen"plooi als ze met hun hoofd hoog staan en "open" als ze grazen) maar of dit het schuren vermindert, zou ik niet weten.

oh en vind losse hals voor een winterdeken precies handiger, heb je namelijk de keuze.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 17:03

Oke ik dacht ook dat het wel verschilt per paard. Ieder paard heeft natuurlijk een andere bouw.
Maar ik had zelf het idee dat het inderdaad minder zal schuren met een losse.
Nog andere ervaringen?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:25

Wij hebben altijd (dikke) waterdichte, winterdekens met vaste hals gehad, de dure van Bucas (die je dus op kunt laten) en iedere winter hetzelfde liedje, een deel manen weggeschuurd. We hebben nu ongevoerde regendekens met losse hals (de staldeken blijft er dan onder) en probleem is over.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:26

Ik heb een deken met een losse hals opgehad afgelopen winter. Nu heeft mijn appie al niet zoveel manen maar met die hals bleef er niet zoveel van over.

Zit nu te denken om helemaal geen hals op te doen, maar ze staat in een buitenstal dus dr hals groeit aardig terug als het koud is en het ziet er niet uit met wedstrijden.

Zat ook te denken de manen te vlechten of een minihengstenvlechtje te maken.. maar geen idee of dat helpt!

Ivet_Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:18

Wij zaten ook te denken om een deken met een vast halsstuk te kopen,
we hebben bij divoza gekeken alleen daar hadden ze alleen 185 en we moeten 175..
Weet iemand waar je deze kunt kopen ?

Verder willen wij niet iets met een los halsstuk omdat hij gevoelig bij de schoft is en dan gaat dat heel snel kapot..
verder is hij heel snel weer dik in zijn vacht en als we een deken zonder halsstuk nemen groeit dit heel snel weer aan..

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:23

Ivet_Bliksem schreef:
Wij zaten ook te denken om een deken met een vast halsstuk te kopen,
we hebben bij divoza gekeken alleen daar hadden ze alleen 185 en we moeten 175..
Weet iemand waar je deze kunt kopen ?

Verder willen wij niet iets met een los halsstuk omdat hij gevoelig bij de schoft is en dan gaat dat heel snel kapot..
verder is hij heel snel weer dik in zijn vacht en als we een deken zonder halsstuk nemen groeit dit heel snel weer aan..

Het zelfde vraag ik mij ook af. Ik ben gister ook bij de divoza geweest en die deken waar ik naar zocht was er idd ook alleen maar in 185. Erg vervelend.

Wacari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:56

hoe erg staat je paard op de tocht? anders leg je er toch gewoon n deken zonder hals op... of heeft ie een buitenstal? dan is t natuurlijk niet heel slim, is niet de bedoeling dat t paardje verkouden wordt. Dat een ongevoerde hals minder schuurt klinkt logisch, is een stuk gladder!!

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:59

Ik had ook een deken met een halsstuk, bij mij werden ook stukken van de manen weggeschuurd. Ik vond dit echt zo zonde. Van nu af aan koop ik gewoon losse halsdelen die je vast kan maken aan de deken. Dan doe ik alleen 's nachts deze op. Heb het gevoel dat dit beter is.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:03

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:59

Wacari schreef:
hoe erg staat je paard op de tocht? anders leg je er toch gewoon n deken zonder hals op... of heeft ie een buitenstal? dan is t natuurlijk niet heel slim, is niet de bedoeling dat t paardje verkouden wordt. Dat een ongevoerde hals minder schuurt klinkt logisch, is een stuk gladder!!

Dus als je paard in een buitenstal staan zonder hals word-ie verkouden ?
Dat is wat jij hiermee zegt, wat een onzin.

Goed uitstappen, niet nat onder een deken zetten en zorgen dat hij/zij niet op de tocht staat. Maar dan hoeft deze niet per se een hals om.

michele_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:32

Ik heb een bucas-deken met een vaste hals en heb nog geen èèn keer beschadigde/ afgeschuurde manen gehad *D

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:45

Ik heb een weatherbeeta deken met vaste hals sinds kort en tot op heden nog geen afgeschuurde manen.
Voorheen had ik dekens van oa Bartl met vaste hals en ook nooit last gehad van afgeschuurde manen.

Wacari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:09

SusieQ87 schreef:
Wacari schreef:

Dus als je paard in een buitenstal staan zonder hals word-ie verkouden ?
Dat is wat jij hiermee zegt, wat een onzin.

Goed uitstappen, niet nat onder een deken zetten en zorgen dat hij/zij niet op de tocht staat. Maar dan hoeft deze niet per se een hals om.

Dat is dus niet wat ik zeg... Het hele punt was dat het paard uit dit topic geschoren is. En ik kan me dan goed voorstellen dat je er een hals aan doet om problemen te voorkomen. Dus wat jij zegt is dat j nooit een deken met hals aan moet doen? als je maar goed uitstapt? dat is onzin! Ik heb ook duidelijk erbij gezegd dat het van belang was of het paard op de tocht staat, dus eerst even opletten voor je t over onzin gaat hebben aub!!!

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:12

Wacari schreef:
Wacari schreef:

Dat is dus niet wat ik zeg... Het hele punt was dat het paard uit dit topic geschoren is. En ik kan me dan goed voorstellen dat je er een hals aan doet om problemen te voorkomen. Dus wat jij zegt is dat j nooit een deken met hals aan moet doen? als je maar goed uitstapt? dat is onzin! Ik heb ook duidelijk erbij gezegd dat het van belang was of het paard op de tocht staat, dus eerst even opletten voor je t over onzin gaat hebben aub!!!

Ook als je paard geschoren hebt en in een buitenstal staat is het natuurlijk mogelijk om je paard gewoon zonder hals te zetten zonder dat deze per definitie verkouden/ziek wordt.

Ik zeg niet dat je nooit een deken met hals om moet doen, maar dat heeft er niet mee te maken of je paard wel of niet ziek wordt als je wel of geen hals om doet, ook als is je paard geschoren.

Sowieso moet je er iets aan doen als je paard op de tocht staat want dit is nooit goed of het paard nou wel of niet geschoren is en wel of niet met hals staat. Dat is gewoon niet goed.

Vond het gewoon raar hoe jij dat formuleerde.

@ farahmunda: We hedden hier al nachten onder 0 gehad toen was mijn paard al geschoren en dacht dat ik er beter aan zou doen de losse hals er weer aan te doen, deze heeft geen vulling en een gladde voering, maar naast dat de manen platgedrukt worden had ik weer het idee dat er stuk weg(geschuurd?)was. Van het midden richting haar schoft was een groot deel van weg afgelopen winter en nu zag ik dat het daar alweer minder werd.

Wacari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:15

[quote="SusieQ87
Ook als je paard geschoren hebt en in een buitenstal staat is het natuurlijk mogelijk om je paard gewoon zonder hals te zetten zonder dat deze per definitie verkouden/ziek wordt.

Ik zeg niet dat je nooit een deken met hals om moet doen, maar dat heeft er niet mee te maken of je paard wel of niet ziek wordt als je wel of geen hals om doet, ook als is je paard geschoren.

Sowieso moet je er iets aan doen als je paard op de tocht staat want dit is nooit goed of het paard nou wel of niet geschoren is en wel of niet met hals staat. Dat is gewoon niet goed.

Vond het gewoon raar hoe jij dat formuleerde.

@ farahmunda: We hedden hier al nachten onder 0 gehad toen was mijn paard al geschoren en dacht dat ik er beter aan zou doen de losse hals er weer aan te doen, deze heeft geen vulling en een gladde voering, maar naast dat de manen platgedrukt worden had ik weer het idee dat er stuk weg(geschuurd?)was. Van het midden richting haar schoft was een groot deel van weg afgelopen winter en nu zag ik dat het daar alweer minder werd.[/quote]

Dan denk ik dat we t redelijk eens zijn, maar t op n andere manier uitleggen, ook best.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:24

Ik heb een Rhino plus Turnout. De hals is eraf te halen, maar heeft hier de hele winter eigenlijk gewoon vastgeklit aan de deken gezeten.
De hals is niet echt gevoerd, de deken wel. Maar de hals bleef er mooi dun in het haar van. En daarnaast helemaal geen last van afgeschuurde manen. Die bleven super.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:28

Ik heb een losse hals van weatherbeeta en ben er erg te vrede over!
Ik wil het liefs ook een losse hals ook, omdat het moeilijk is voor mijn pony om een hals te vinden die past!
de hals die bij maat 175/125 zit is te lang en niet breed genoeg.