BOOMLOOS Freeform, Freetex, PfiffTex, Eric Thomas ??????????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

BOOMLOOS Freeform, Freetex, PfiffTex, Eric Thomas ??????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 10:20

Goed even een nieuw topic :D
Ik ben opzoek naar een nieuw boomloosje.
Nu zijn er zoveel verschillende merken dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Tot op heden heb ik altijd gereden met BF welke goed bevalt, maar ik wil graag een glad leren zadel (nubuck is niet zo handig in de stromende regen en op het strand).

Nu ben ik bij diverse webshops aanhet rondneuzen geslagen en kwam deze merken tegen Freeform, Freetex, PfiffTex, Eric Thomas. Nu vind ik Freeform erg mooi maar Eric Thomas en Pfiff ook. Maar er zit een beduidend verschil in de prijsklasses.
Waar zit dit verschil nu eigenlijk in, want volgens mij zijn het toch allemaal wel kwaliteitsmerken?

Nu zit ik toch nog met enkele vragen en mss kan iemand deze beantwoorden?

* Hoe is de ruggegraagd vrijheid?
* Hoe houd dit zadel zich bij veelvuldig lichtrijden? Dus drukplekken oid?
* Hoe is de pasvorm
* Hoe soepel is het leer/ zadel
* Hoe is de kwaliteit van het leer/ algehele zadel
* Hoe zit het voor de ruiter
* Wat zijn de verschillen onderling in deze zadels?

Kaspar

Re: BOOMLOOS Freeform, Freetex, PfiffTex, Eric Thomas ??????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 14:31

Helemaal niemand ervaringen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:43

De FreeForm is de beste , de originele uit Italië van supermooi Italiaans leer , en ik heb nog niet meegemaakt dat daar scheve zadels tussen zitten , bij de goedkopere nepperds wel ;)

Ruggengraatvrijheid is er...niet. De zadels hebben echt een goede pad met inlages nodig om als zadelkussens te fungeren.

En dat is dan ook vaak het probleem , samen met de wat stijvere materialen en de vormgeving , dat de zadels toch niet helemaal lekker blijken te liggen op paarden met wat schoft / wat hogere ruggengraat.

De FreeForm heeft dan nog als voordeel dat deze tegenwoordig ook met een schoft-uitsparing te bestellen is , waardoor de pasvorm al een stuk makkelijker wordt :)

Bij mij op de site heb ik toevallig 2 merken van dit type zadel op de aanbiedingen-pagina staan , samen op 1 foto , kun je wellicht voor de grap eens bekijken om ze te vergelijken :)

De zadels zitten lekker , maar het is maar net wat je fijn vind natuurlijk :)

Vergeleken met een Barefoot is de pasvorm dus een heel stuk moeilijker , en de zit is meer vergelijkbaar zoals met een Engels boomzadel. Je hebt minder paard-gevoel en meer zadel-gevoel , voor sommige mensen is dat juist erg welkom maar voor andere niet.

Zo'n zadel kan je ook een wat minder breed zitgevoel geven dan bij de Barefoot , alhoewel de zweetbladen ook wel vrij dik zijn dus dat gaat niet altijd helemaal op :)

Wil je nog meer weten ?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 14:54

Bedankt Pmarena, duidelijke uitleg waar ik echt wat aan heb

Hoe zit het met de druk verdeling tijdens lichtrijden in tegenstelling tot de BF?

Ben jij ook bekend met de Eric Thomas zadels?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:07

Hoi weer :)

Drukverdeling : is moeilijk te zeggen. Dat is toch heel individueel afhankelijk van model van paard en ruiter , manier van bewegen , gebruik.... er zijn combinaties waarbij een BF niet werkt en er zijn er waarbij een FF niet werkt.

In theorie heeft de FF een beter drukverdeling omdat hij uit 1 stuk en wat steviger is , maar dan heb je weer hetzelfde effect als bij een boomzadel : hoe stugger het zadel , hoe beter in theorie de drukverdeling (over een grotere oppervlakte) is , maar hoe groter de kans dat die druk juist helemaal niet goed verdeeld wordt omdat de pasvorm niet ideaal is.

Vergelijk het voor de grap even met en zachte peer , en een lepel.

Druk je met een vinger direct op die peer , dan zak je erin :P

Leg je een lepel op die peer , de holle kant van de lepel op de bolle kant van de peer , dan zal je in theorie de peer niet beschadigen omdat de lepel de druk van jouw vinger , over een grotere oppervlakte op de peer verdeeld.

MAAR : als de lepel niet perfect aansluit op de peer , zoals je bvb. zult hebben op een grote peer met een klein theelepeltje , dan is de schade juist des te gemener daar de randjes van de lepel zich in de peer drukken.

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:10

Ik heb een hoofdstel van Eric Thomas, ik vind het een erg fijn hoofdstel en het is heel soepel!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 15:31

Pmarena; ik snap wat je bedoelt. Vraag me dus af of dit merk wel geschikt is voor mijn moeilijke rug paardje.

Charis_xX; bedankt voor je reactie. Maar ik ben eigenlijk opzoek naar de boomloze ervaringen met dit merk zadel. Een hoofdstel vind ik niet bepaald goed te vergelijken met een zadel :-)

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:00

@ TS; ik ben ook op zoek naar een boomloos zadel, heb nog geen ervringen met freeform, dus kan je daar niet mee helpen. Maar vind je het merk trekker bijvoorbeeld niets? Ik heb daar zo het een en ander over gelezen en het kwam in een (Duits) tijdschrift als beste uit de test qua drukverdeling. Tja, ik vind het heel moeilijk om een keuze tussen al die merken te maken! Heb je in de tussentijd al een knoop doorgehakt? Of heb je al op een aantal van de zadels gereden? Dat wil ik eigenlijk wel eens een keertje gaan doen, misschien dat ik dan meer idee erbij heb. Succes in ieder geval!

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:19

Ik rijd zelf met een barefoot maar heb wel een keer op de freeform en freemax gereden. Het zijn erg mooie zadels maar ik vondt bij de freeform dat de zit erg wennen is wanneer je en barefoot gewend bent. Veder zijn de zadels vindt ik minder geschikt voor paarden met een (hoge) schoft, mist je de freeform wave neemt deze heeft een schoft uitsparing.
Bij de freemax vondt ik dat de achterkant enorm in de rug van mijn paard drukte. Ik had er een pad met dubbeldikke inlages onder liggen maar kon nog net een hand tussen het zadel en zijn rug wurmen.
Ik zou gewoon een testzadel bestellen bij nickyu of bij buitenzinnig zodat je het zadel kunt testen.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:03

@ Kitty, hoe anders is het dan als je freeform met de barefoot vergelijkt? Ik rijd nu ook op een barefoot namelijk.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:10

Ik vindt de freeform een meer gedwongen zit hebben, in de barefoot zit je zeg maar "vrij" tussen de pommel en de cantle.
Daarnaast is het netzoals pmarena zegt dat je minder gevoel hebt met je paard dan bij het barefoot zadel. Een barefoot vormt meer mee met je paard terwij ik de freeform/freemax stugger vindt.
Het enige voordeel aan de freeform/freemax is dat je meer steun hebt.
Ik heb ooit eens een soort testverslagje geplaatst over de freemax op bokt.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 09:40

@ kitty, dank je wel voor je uitgebreide antwoord, ik ga even zoeken naar je verslag. Ik begrijp dat je vrij zitten erg prettig vind? Heb je dan ook weleens de ghost geprobeerd?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:12

@ Pareltje;
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wat meer steun prettiger vindt, dat mis ik wel ergens bij de barefoot. Omdat de barefoot flexibeler is en beter ligt op mijn VZ paard dan de freemax/form heb ik besloten dat ik mezelf dan maar moet aanpassen :-)
Een ghost heb ik nooit geprobeerd, vindt het zadel gewoon niet zo mooi. Ik heb tijdje terug met iemand gesproken die een ghost had, (van deze persoon had ik de freemax geleend, ze had ook nog een barefoot arizona) en deze persoon vondt dat je op de ghost vrij los zit.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:20

@ Kitty; en heb je de trekker weleens geprobeerd? Als ik daar plaatjes van zie, heb ik het idee dat je daar wel steun aan hebt?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:20

Ik heb juist meer steun aan de Barefoot , omdat je er meer "in" zit en bij de FF meer er"op" :)

Maar toch zit je ook vrijer op de Barefoot , de Freeform heeft meer een Engelse zit zeg maar.

Het is heel persoonlijk wat je fijner vindt :j

Zeker op een BF met een wrong-seatsaver heb je superveel steun en grip , en zit je toch niet gedwongen.

Bij Ghost zat ik ook heerlijk qua stabiele beenligging , hetzelfde als met de BF met wrong-seatsaver , alleen dan vond ik de zitting veel te vlak en losjes , weer meer dat je erop zit ipv. erin zeg maar.