Welk bit voor mijn paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Welk bit voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 15:50

Hallo,

Mijn nieuwe toppertje is net beleerd en ik begin nu met hem te rijden. Nu wil ik binnenkort een nieuw hoofdstel voor hem kopen maar er moet ook een goed bit komen. Ik wil graag een dubbelgebroken bitje maar ik heb geen idee hoelang die moet zijn en nog belangrijker; hoe dik? Hij loopt nu op een oud hoofdstel waar een enkel gebroken bustrens aan zit maar volgens mij is die veel te groot want hij steekt aan beide kanten best ver uit. Hoe kan ik het beste bepalen welk bit mijn paard moet hebben? Ik zie overal verschillende diktes staan en ik heb geen idee wat het beste (en zachtste!) is.

Alvast bedankt voor advies!

Anoniem

Re: Welk bit voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:21

dubbel gebroken vinden de meeste paarden prima. kwa dikte zou ik een 18 mm nemen of 16mm dikker is voor de meeste paarden te dik en dunner is erg scherp.

de maat op meten kan je op verschillende manieren doen. Je hebt speciaale apparaatjes er voor. Maar als je een stukje touw pakt (niet te dun!) en deze voorzichtig door zijn mond haalt en even afstreept waar zijn mond begon en eindigde dat vervolgens op meet en er een halve cm bij optelt past het ook bijna altijd.

Verder kun je nog een bustrens of een watertrens nemen. Watertrens is iets beweeglijker dan een bustrens. Ook heb je nog verschillende metalen maar dat is echt uitproberen waar je paard het lekkerst op loopt.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:24

Waar je met een watertrens overigens ook kans op hebt is dat er 'velletjes' tussen kunnen komen.

Hoe dikker hoe 'zachter' het bit, maar de hand van de ruiter bepaald hoe scherp er in gewerkt word :).

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 16:27

Oke bedankt voor jullie tips! Dus 18 of 16 mm, dat wilde ik even weten! Dan zal ik zijn mond nog even meten en dan kan ik naar de ruitersportzaak! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:27

Plaisir schreef:
Waar je met een watertrens overigens ook kans op hebt is dat er 'velletjes' tussen kunnen komen.

Hoe dikker hoe 'zachter' het bit, maar de hand van de ruiter bepaald hoe scherp er in gewerkt word :).

dat is niet helemaal waar. Een erg dik bit is voor de meeste paarden te dik dan kunnen ze hun mond niet meer sluiten en niet slikken en dat is dan weer minder prettig voor het paard dan een dunner bitje

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:30

Het verschilt echt per paard, een pony hier heeft 10mm omdat ie zo'n klein mondje heeft.

Een plat tussenstukje (bij een dubbelgebroken) is trouwens ook 'scherper' dan een bolle :).
Anoniem schreef:
dat is niet helemaal waar. Een erg dik bit is voor de meeste paarden te dik dan kunnen ze hun mond niet meer sluiten en niet slikken en dat is dan weer minder prettig voor het paard dan een dunner bitje

Maar heeft dat te maken met het 'zachter' zijn? Comfortabel is het idd niet voor het paard maar omdat de ts vroeg wanneer het bit nou 'zachter' was (dun of dik) gaf ik zo antwoord :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:32

ja oke daar heb jij idd een punt. Maargoed als het over comfortabel gaat kun je beter een niet heel dik bit pakken maar een dunnere en met een zachte hand rijden

wiilemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:29

Ik kan je de dubbelgebroken 'africhtingsbitje' aanraden van hh. Die is vrij dik inderdaad. Ik rij er nu nog steeds mee, maar nu de koperen variant, is een heel vriendelijk bitje!