Sidepull VS Indian Bosal'''''''?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Sidepull VS Indian Bosal'''''''?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 12:21

Wat is het verschil en waarom de een en de ander niet?

Ik wil compleet over op bitloos over een tijdje, rij nu met een hack met korte scharen maar vind dit te wiebelig aan het hoofd.

Nu dacht ik aan een sidepull maar las nu wat over de indian bosal en dat ziet er ook handig uit.

Wie o wie kan zijn ervaringen delen en vertellen welke het beste is voor welk type paard of ruiter.

Ik rijd dus western, recreatief, en heb een haflinger van 4,5 jaar.

zij

Re: Sidepull VS Indian Bosal'''''''?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:24

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 12:29

@zij, thnxzzz.
Ja ik had dus al meerdere mindere positieve reacties gehad op de sidepull.
Kruislings hebben ge geprobeerd maar werkte helaas niet goed voor ons.

De indian bosal ziet er wel vriendelijk uit, ik ga je t=links even doorlezen.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:30

zij schreef:
ik ben eerlijk gezegd sowieso niet zo heel erg te spreken over sidepulls...

@zij: ben benieuwd naar je argument waarom niet. Ik ben ook nog 'zoekende'....reed eerst (naar tevredenheid) met de Parelli Natural Hackamore maar ben nu een simpel halsterhoofdstelletje aan het proberen. De PNH is prima in combinatie met een westernzadel, dan kun je daar de leadrope aan vast knopen. Met een Engels zadel heb je die mogelijkheid niet...en ben ik dus zoekende...

hoor graag waarom je niet zo te spreken bent over sidepulls :j

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:31

Het schijnt dat de Indian Bosal een veel andere manier van inwerken en gebruiken is. Dat het niet even omdoen en wegrijden is.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:35

nou, ik vind de release niet ideaal. ik heb zelf een meroth. daar ben ik erg over te spreken. ik heb getwijfeld tussen glucksrad en de meroth, de rest sprak mij al met al niet echt aan. (bosal eerst ook trouwens)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 12:38

Nou ik ga de manieren wel onder begleiding oefenen.
Het is niet zo dat ik daar zo maar mee weg wil rijden, heb er lessen voor in bitloos rijden maar ben nu een beetje aan het bedenken wat ik allemaal kan proberen.

Er zijn daar ook enekele hoofdstellen om te proberen, dus dat gaan we toch eerst doen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 07:00

Ik kan van een bokker voor een klein bedrag een indian bosal overnemen die ik in mijn eigen hoofdstel kan hangen.
Mits hij past ga ik dat dus doen en het gewoon eens uitproberen.
Op de les kan ik uiteindelijk nog andere proberen dus......bedankt.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:05

Bij een sidepull heb je toch geen release? Bij een crosslink weer wel. Een sidepull is -grof gezegd- en halster met twee teugels eraan.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:07

Inderdaad, ik dacht ook al....release aan een side pull??
Ik heb eerst ook kruislingse systemen geprobeerd, maar Silence werd hier erg paniekerig van. Toen heb ik een keer met een gewoon halster gereden en daar reageerde hij zo goed op dat ik naar een side-pull ben gegaan. En dat gaat super.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:10

Ik heb ook een sidepull, mijn paard heeft niet veel druk nodig, vadaar dus deze keuze. Bosal heb ik me niet echt in verdiept, ga ik zo eens doen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 11:25

Ja en dan niet de standaard bosal he, dat is te ingewikkeld en moet je paard helemaal prima gereden zijn.

Sidepull ga ik in de les over een tijdje ook uitproberen, kruislings vond ik niks.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:41

Als ik het zo bekijk zitten de teugels bij een bosal aan de onderkant vast, waardoor je nog meer moet communiceren met je zit en teugels tegen de hals aanleggen bijv.. Ik kan me zo voorstellen dat dit meer vaardigheid vereist dan met een sidepull. Qua inwerking (streng of niet) zal het denk ik niet veel verschillen met een sidepull. Maar misschien reageert er nog iemand die met een bosal rijdt en ons meer kan vertellen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 13:08

Nou een indian bosal zoals ik bedoel is niet de bosal die jij geloof ik bedoelt marrit?

Indian bosal:

Afbeelding

Bosal:

Afbeelding

Daarin zit imo toch een groot verschil.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:11

Oh nee inderdaad, wel raar wat ik had speciaal op Indian Bosal gegoogeld :+ >;)

Dit lijkt inderdaad gewoon op een crosslink. Ik persoonlijk ben daar geen fan van :o

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 13:23

Ok en waarom niet?
Ik rij western dius over het algemeen met zo veel mogelijk losse teugels.
Druk is los enz.

Vij de kaakgekruiste vind ik de release vaak niet optimaal genoeg voor wat ik wil en de manier van rijden.

Sidepull heb ik dus ook nog niet uitgeprobeerd maar ik vraag me af of er voldoende druk word gecreerd om je paard ook op de druk te kunnen laten nageven?

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:32

De laatste vraag kan ik met "ja" beantwoorden :-) Nou heeft mijn paard wel geleerd om na te geven als ik been geef, dus ik hoef gelukkig niet veel druk van voor uit te oefenen. Ik ben niet zo voor veel druk op de neus.

Ik ben niet zo'n fan van gekruiste systemen, omdat ik ze verwarrend vind. Als ik links druk geef, krijgt hij rechts druk. Die van mij is gewend dat ik een kneepje op links geef, om maar links te gaan (beetje kort door de bocht, er komt meer bij kijken natuurlijk) Snap je wat ik bedoel?

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:49

Ben ook heel internet aan het afstruinen voor mijn ideale bitloze hoofdstel! Rij mijn Tinker nu met hackemore en vind het ook erg rommelen om haar hoofd. Een crosslink hebben we uitgeprobeerd en was geen succes, Jade werd er helemaal nerveus van. Dus het word wel een sidepull. Nu ben ik de AMBER gezien van Barefoot, dit lijkt mij wel iets. Iemand ervaring mee? En misschien iets voor jou Loes'sCorner :)

[img]http://www.bitloos.nl/pictures/bruikleen/Barefoot_Amber_Sidepull_geknoopte_%20kaakkoorden.jpg[img/]

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:49

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:52

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:06

De gekruisde systemen vind ik heel paardonvriendelijk vanwege het insnoeren, druk rondom het hele hoofd :n .

Mijn 4 jarige ben ik aan het inrijden (western) met een sidepull, reageerd hij echt super op. Heb nu een eigen model gemaakt welke erg fijn werkt :j .
Dit is de eerste versie met een westernhoofdstel:
Afbeelding
Ben nu bezig met wat kleine aanpassingen (en een bijpassend goed passend hoofdstel maken), heb eerst met oud materiaal geprobeerd of het wel beviel en dat doet het absoluut :j . Heb ook meteen een wachtlijst van mensen die een zelfde neusband willen :') .

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 06:46

Ja hoe meer ik me in de indaian bosal verdiep hoe meer ik bedenk dat het mss idd wat onlogisch is voor een paard,
Druk links en dan naar rechts.

Over het insnoeren ben ik het niet helemaal eens, het zal zoveel ingesnoerd worden als je zelf doet en ik denk dat bij sommige paarden enige druk/dwang in bepaalde situaties wel nodig is.

Wat een mooie neusriem idd!

Ik vind e BF Amber erg mooi en had mijn oog daar eigenlijk ook op laten vallen maar ik vind het hoofdstel erg groot voor een haflinger en ik heb foto's gezen van dit hoofdstel bij kleine paarden en vind dat er dan teveel gaatjes bij moeten worden geprikt waardoor de frontriem veel te hoog word getrokken en er veel teveeel leer over blijft aan de zijkanten ;) doe je dot niet dan vind ik hem te laag hangen waardoor er veel teveel druk op het neusbot ontstaat net als op de fotolink.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:40

Loes'sCorner schreef:
Over het insnoeren ben ik het niet helemaal eens, het zal zoveel ingesnoerd worden als je zelf doet en ik denk dat bij sommige paarden enige druk/dwang in bepaalde situaties wel nodig is.

Met de kingekruisde valt dat idd wel mee, mits de release goed werkt maar dat is bij veel hoofdstellen helaas niet zo. Het is ook vooral de kaakgekruisde wat ik een echt martelwerktuig vind. De neusriem moet strakker dan bij een bithoofdstel omdat het anders gaat schuiven, en bij het aannemen van beide teugels krijg je dus druk over het hele hoofd. Erg jammer dan ook dat dit systeem vooral bij de dressuur erg populair is.
Mijn ervaring met die druk is juist dat paarden niet weten wat ze ermee aan moeten en soms zelfs in paniek raken (Net zoals Silence hierboven). Wijken voor druk, maar waar wijk je heen als je overal druk voelt?

De sidepull van BF vond ik ook erg mooi maar hoor idd veel dat die erg groot valt. Wel werkt een ronde neusriem scherper in dan een platte en doordat het vast zit met ringetjes zakt hij door het gewicht vaak naar beneden waardoor die weer te laag komt hangen. Tenzij je de kinriem weer strakker vastmaakt maar daar ben ik dus weer geen voorstander van := .

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:19

Mmmm zal de amber voor een tinker ook te groot zijn? Is iets grote en groffer dan een haf...De ronde neusriem spreekt me erg aan juist omdat ie iets scherper is. Blijft toch een bulldozerige tinker :P Misschien weten jullie nog iets wat aan mijn eisen voldoet?

Ben het ook helemaal eens met IcePrincess over de neus en kaakgekruisde hoofdstellen. Ze wist idd niet wat ze met al die druk aan moest.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 13:33

Nou een tinker heeft over het algemeen een iets groter hoofd he ;)
Die van mijn vriendin is het cob type tinker een heeft van het bBarefoot bitloos hoofdstel een maat full om.