koordsingel, meningen? t.o.v gewone

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Larissa2

koordsingel, meningen? t.o.v gewone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 15:44

Wat vinden jullie van een (brede) koordsingel ten opzichte van een gewone?
Voor of tegen? meningen...

Welke singel is het beste?

fjordnina

Re: koordsingel, meningen? t.o.v gewone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:00

Voor mij is geen van beide singels het beste. Een koortsingel is voor mij net zo goed als een gewone singel. Ik heb daarin geen voorkeur.
Wel is het zo dat koordsingels ouderwetser zijn dan gewone singels. Ouderwets hoeft dan weer niet slecht te zijn.

Larissa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 16:08

nee inderdaad..

het enige nadeel vind ik dat je de koordsingel super goed moet controleren.. dat er geen vel van het paard tussen zit enzo..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:17

Zolang je netjes de benen strekt voor het rijden is een goede koordsingel het beste.

Het is zacht, neemt goed vocht op, is goed te wassen, droogt snel en verdeelt goed de druk.

Larissa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 16:20

ja want ik zit ff te twijfelen of ik nou een nieuwe ga kopen of gewoon met deze blijf rijden.. Denk dat het in de winter met een dikke vacht makkelijker is als ik een 'dichte' singel heb..

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:05

Larissa2 schreef:
nee inderdaad..

het enige nadeel vind ik dat je de koordsingel super goed moet controleren.. dat er geen vel van het paard tussen zit enzo..

Daarom wil ik geen koordsingel: omdat ik bang ben dat er een stukje paardevel tussen komt te zitten.

Larissa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 17:10

De punten die mizorna noemt, kloppen wel erg. want ze zweet er niet onder en dat deed ze onder mijn thorowgoodsingel wel..

ik denk wel dat ik een nieuwe ga kopen. houd ik deze gewoon er bij;)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:12

Ik heb zelf een neopreensingel, en die vind ik erg fijn. Ons pensionpaard heeft koordsingel gehad maar loopt beter op een leren. Ik denk dat het per paard ook wel verschilt :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:15

Ik rijd zelf met een leren singel, maar als je echt lang rijdt (meer uren) is een koordsingel voor je paard wel aangenamer. Het is al genoemd, maar een paard heeft minder last van zweet bij een koordsingel.

Larissa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 17:16

oke bedankt allemaal alvast voor de reacties..
moet er nu vandoor.. zal morgen weer hier kijken!

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:20

Mizora schreef:
Zolang je netjes de benen strekt voor het rijden is een goede koordsingel het beste.

Het is zacht, neemt goed vocht op, is goed te wassen, droogt snel en verdeelt goed de druk.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik heb tientallen jaren met een koordsingel gereden en er heeft nog nooit een velletje tussen gezeten. Volgens mij moet je wel heel raar opzadelen als dat gebeurt :+
Zeker bij een paard in wintervacht lijkt het me ook veel fijner omdat zo'n singel veel luchtiger is.

Pessoa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:29

Ik heb een leren springlap dus geen ervaring :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:49

Toen ik mijn paard kocht heb ik ook het zadel dat de vorige eigenaar voor hem had overgenomen, en daar zat een koordsingel aan. Ik heb het ding een maand ongeveer gebruikt (tot mijn paard weer enigszins op gewicht was, en toen was de singel te lang) en ik heb geen last gehad van vel of haren die tussen de koordjes kwamen hoor. Paard zweette er ook minder mee dan onder een neopreen singel. En toch heb ik nu geen koordsingel meer, door mijn paard z'n bouw schuift het zadel naar voren, daardoor heb ik nu een banaansingel. Die houdt de boel beter op z'n plek dan een rechte singel :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:58

Bij onze manege hebben ze járen koordsingels gehad, maar nooit het probleem van vel dat ertussen is gekomen. Het neemt wel goed zweet op :)
Maar ik vind het ding gewoonweg niet mooi, dus heb een neoprene singel met airpockets geloof ik :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:00

Welshcobfan schreef:
Maar ik vind het ding gewoonweg niet mooi, dus heb een neoprene singel met airpockets geloof ik :+

Tjonge nou :+ Ding zit er toch alleen om wanneer je rijdt, en zit jij wanneer je rijdt naar je singel te kijken dan? :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:00

hahahaha op de foto's kan ik het zien :P

Het alternatief vind ik gewoon mooier :P en als dat ook goed werkt, prima :j

Larissa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 22:38

ja inderdaad dat vind ik ook hoor..
maar tot nu toe gaat het gewoon goed, zonder velletjes er tussen.. maar ik wil nog wel een andere kopen.. houd ik deze voor nood;)