zadelkast: kopen/zelf maken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

zadelkast: kopen/zelf maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 10:41

ik zou eindelijk eens een deftige zadelkast hebben.
alleen, de gevonden kasten van degelijke afmetingen gaan doorgaans door de 500 euro, vind ik net ietsjes te duur om in een schuur te zetten ...

iemand die wel betaalbare zadelkasten gevonden heeft?

is het te doen om een kast zelf te maken?
iin mijn ogen hoeft het niet zo moeilijk te zijn (bouwzaak in de buurt zaagt de planken perfect recht en op maat af), dus dan is het gewoon een kwestie van in elkaar te schroeven, metalen latjes op de hoeken, scharniertjes erop voor de deur, en verluchtingsgaatjes.
of niet?

welk hout kan er het best gebruikt worden (kast staat in een droge maar "open" schuur)
ideale afmetingen?

M3lisss

Re: zadelkast: kopen/zelf maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:51

Ik ga het aan mijn papa vragen als ie terug komt uit Afghanistan ;)

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:52

Ik ben hier ook over aan het nadenken dus volg dit topic ook eventjes.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:00

Ik heb een aantal jaren geleden zelf een zadelkast gemaakt. Hij was ongeveer 1 x 1 meter (grondvlak) en ongeveer anderhalve meter hoog. En heeft me ongeveer 50 euro gekocht aan materiaal (incl schroeven, verf, haakjes, wieltjes, zadelsteun en slotje).
Ik heb gewoon mdf hout gebruikt, en geschilderd met schoolbordverf, zodat iedereen een boodschap erop kon achterlaten :D
Een aantal goedkope haakjes van de gamma voor de hoofdstellen aan te hangen.. een ijzeren plankhouder van de gamma, met een stukje verwarmingsbuis-bescherming er omheen.. daar hing mijn zadel op.. En onderin had ik een bakje gemaakt van de restjes van t hout, daar gingen de kleine spulletjes in.

Maar als ik er nog eens eentje zou moeten maken dan zou ik eerst eens bij de kringloop gaan kijken, of op marktplaats.. er staan heel vaak kastjes aangeboden voor een paar tientjes.. hoef je nog maar een slotje aan te hangen en een zadelsteun erin en klaar :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:08

Het hangt er ook een beetje vanaf wat je wilt. Ik heb ooit mijn ideale zadelkast uitgetekend, en ik denk dat ik wel iets meer kwijt zou zijn dan 50 euro, ook omdat ik hem dan strak geschilderd en gelakt wil hebben.

Voor mij zou het een grote dubbeldeurs kast zijn, een meter diep, 1.80 hoog en 2 meter breed. Daarin 10 hoofdstel haken (ik spaar hoofdstellen en halsters) en 2 zadelsteunen, 1 voor het zadel en eentje om het dekje te laten drogen na het rijden en 3 haakjes om tasjes met caps erin op te kunnen hangen. Die moeten dan tegen de zij want. Er tegenover moet een peesbeschermer rek komen, zodat ik die netjes op kan bergen. Ik zou 1 legplank willen voor de dekjes, helemaal bovenin. Onderin wil ik geen legplanken, maar lades. Natuurlijk moeten er ventilatie gaatjes in, en aan de buitenkant moet een plankje komen waar ik daadwerkelijk een ventilator op kan zetten voor de gaatjes, zodat er een luchtstroom ontstaat. En natuurlijk moet de binnenkant ook helemaal geschilderd en gelakt.

Aan de buitenkant moet op de onderste halve meter staal (ook op de bodem) zodat de muizen zich er niet doorheen kunnen vreten. De rest moest strak geschilderd en gelakt, zodat hij waterproof is.

Het hangt dus maar net van je wensen af, hoeveel duurder kopen is dan zelf maken :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:14

Het enige nadeel aan een zelfbouwkast is... dat je er zo inbreekt.... vaak is het maar een kwestie van een scharniertje uit te schroeven en hoppa, kastje is open.
Ik heb een tweedehands LaGee, kostte nog 180 euro, mooi en duurzaam ding, maar eigenlijk net te klein.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:17

Scharniertjes kun je ook wegwerken aan de binnenkant van je kast, dat is opzich niet zo'n probleem, je moet er alleen ff over nadenken. Zelfde voor het slot. Je kunt kiezen voor een hangslot, of er gewoon echt een goed slot op zetten. Maar dan weer, het kost wel meer.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 11:24

kwa binnenbreken: nu ligt het zadel gewoon los in de open schuur, dus heb ik dan veel meer risico op het stelen, zadels liggen er inmiddels 6 jaar, en er is constant toezicht van de buren.
reden van de kast is dat ik al mijn spullen wil degelijk opbergen (incl zadel) zodat ik al dat van mij is makkelijk kan terugvinden.
slotje erop is handig zodat mijn medestalgenoten mijn borstels ed niet kunnen gebruiken (zij zullen het niet openbreken)
echt gelakt en dergelijke hoeft het niet van mij, zolang hij maar grooot is :D

MT: welk soort hout heb je gebruikt?
ik dacht aan hout van 22 mm dik, maar geen idee of dat een mdf plaat oid moet zijn?
kast zou in een open schuur staan, dus niet in de regen, maar wel in de "buitentemperatuur) dus wss moet het geimpregneerd zijn?
ik denk aan een kast van minimum 1.5 m breed; 1m diep, en 2 meter hoog oid.
met het zadel dan vanboven, vanonder mijn materiaalkist, en ertussenin wat legplanken voor dekens ed.
mijn zadel is boomloos, dus lekker flexibel, desnoods kan ik dekens enzo opstapelen tot "tussen" men zadel.
de planken dan een 30 cm korter dan de kast zelf, zodat ik aan de deur hoofdstelhangers kan hangen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:25

Ja dat kun je allemaal wel. Maar een MDF-plaatje is echt een schijntje om een gaatje in te maken, scharniertje er alsnog uit halen en kastje open!

Je hoort zoveel verhalen over diefstal, ik zou dus echt veiligheid hoog bovenaan je prioriteiten lijstje zetten!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:26

Het gelakt is ook om de kast te beschermen tegen vocht. Het zal in een schuur nooit zo droog zijn als binnenshuis, en je legt er ook vochtige dekjes ed in. Dus het is vooral het behoud van je kast/investering om hem te lakken. Plus dat je hem dan gewoon met n vochtige doek schoon kunt maken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:27

Mijn ideale zadelkast is nog steeds de omgebouwde 2-deurs PSU kast.
PSU = persoonlijke standaard uitrusting.
Deze kasten worden in het leger gebruikt en je kan ze wel bij dump/2ehands kantoormeubelzaken kopen en is zeer betaalbaar.
Afbeelding
Ze zijn van metaal en hebben een goede bajonetsluiting met slot. Er zit een soort ventilatierooster achterin, maar dat zijn gaatjes van minder dan 1/2 cm dus muisdicht. Alleen bij de scharnierkant zat een opening onderin die ca 3 cm is (gevolg van constructie) maar deze heb ik onzichtbaar volgespoten met een dotje pur en nu is de kast absoluut muisdicht.

Het linkergedeelte is een soort hangkast. Daarin heb ik 2 zadelsteunen boven elkaar gemaakt. De kledingstang bovenin heb ik laten zitten om mijn sjabrakje te kunnen laten drogen. Aan de deur heb ik 2 hoofdstelhangers gemaakt.
Rechts is een leggedeelte van ca 35 cm breed. Perfect voor borstelbak, flessen en potten, cap en handschoenen, chaps, bandages, echt super handig.
Verder is er nog 1 legplank bovenin over de hele breedte. Daar kan een deken en sjabrakjes.

Aangezien ik van stal ga verhuizen, kan ik hem mogelijk straks niet meer gebruiken omdat hij daar mogelijk niet mag staan; hij is alleen wat roestig en heeft dus een likje verf nodig. De liefhebber kan hem voor een habbekrats overnemen (nog even onder voorbehoud; wie belangstelling heeft, graag pm'men.)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 11:31

hoe diep zijn die legerkasten?
van mij moet er een boomlooszadel in, dus iets langer dan een gemiddeld dressuurzadel...

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:39

het is zeker te doen, eigenaren van mijn paardje heeft houd gehaalt en de haakjes enzo voor hoofstel en zoon zadel dingen..en heeft 1 kast voor 2 zadels gemaakt, incl plaats voor dekjes erboven en eronder ook genoeg plek...liggen n 3 zadels in...

ze hadden het overgins zo in elkaar gezet

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:42

Hebben jullie ook foto's van jullie zelfgemaakte kasten? Ivm indeling enzo. Ik zou ook wel eens een kast willen bouwen, maar weet echt niet wat de meest ideale indeling is :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 03:03

ik heb inmiddels een oplossing gevonden
herinnerde me dat er ergens een tweedehandswinkel was, dacht, effe gaan kijken, mss vind ik een kast voor niet veel geld
en ze hadden van die metalen archief/legerkasten staan voor 49 euro :D
gebeld of ik de auto mocht gebruiken, kastje gekocht, afgzet bij de paarden , een tafelpoot gaan kopen, slotje om erop te vijzen en drie hoofdstelsteunen.
zal morgen effe wat foto's plaatsen, het is echt leuk geworden en ik heb een zee van plek!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 08:09

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 14:27

Zelf maken,

met OSB platen, ben je ongeveer 30 euro kwijt voor een hele ruime kast :D

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:07

ik heb toendertijd 2e hands kantoorkasten gekocht, soort archiefkasten :j aan de ene kant kon ik de plank eruit halen en dan kan je zelf wel een stang bevestigen... zaten zelfs nog sleutels bij, kan het meteen op slot

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:37

@Duhelo: hoe diep is die metalen kantoorkast? Zit je zadel er goed in, of tegen de kastdeur aangedrukt?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 11:12

ik zou eens moeten opmeten hoe diep die is.
het zadel past er net in, mar de steun zit wel op een van de zijwanden.
maar ik heb een boomloos zadel, dus dat is geen pobleem als die wat samengedrukt zit ...
maar het past netjes