wat voor zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

BWendyB

wat voor zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 09:52

Als je begint met zadelmak maken, wat voor zadel begin je dan mee?
Ga je gelijk een passend "duur"(hoeft niet duur te zijn, daarom tussen aanhalingstekens) zadel erop zetten of begin je met een oud zadel?

Liselot

Re: wat voor zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:55

zadelmak maken doe ik altijd met een oud springzadeltje. uiteraard wel met een goede boom ;)

maar als er dan wat mee gebeurd is het is zo erg dan als ze je mooie nieuwe zadel mollen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:58

Ik ook met een passend ouder vzh zadel.

Vind zelf een spring of dressuur zadel niet fijn om zadelmak te maken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:03

Ik pak een passend zadel, of die dan duur is of niet maakt me niet zoveel uit. Als het goed is bouw je het immers goed op (dekje om, singeltje om, zadel er een keer los opleggen weer eraf pakken enz enz. dus bij mij geven ze er eigenlijk altijd vrij weinig reactie op :)

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 10:04

ik wil graag over een paar maandjes beginnen met zadelmak maken van mijn eigen paardje en heb geen zadel.
Om dan een oud zadel te kopen via marktplaats o.i.d. ben ik bang dat het niet past en dat ik het niets voor niets heb gekocht. Dus vandaar mijn vraag ook :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:06

Dat zou ik inderdaad niet doen nee, maar een zadeltje kun je ook wel even lenen voor die paar keer joh. Ik zou Daisy ook pas lekker volgend jaar zadelmak maken trouwens :)
Zadel zijn ze zo aan gewend, in no-time.
Eerst leren longeren, daarna pas een zadel erop en voor longeren is ze nu toch nog te jong. Beleren/zadelmak maken is zo gepiept, het is het doorrijden waar meer tijd in gaat zitten en daarvoor moeten ze toch wel op zn minst 3 jaar voor zijn. Ik zou dus lekker op haar 3e beginnen met longeren en een zadeltje, tot die tijd kun je uiteraard al veel voorwerk doen :)

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 10:10

daarom zei ik ook pas over een paar maanden ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:11

Nou ja, dat zou dan eerder nog een klein jaartje zijn ipv een paar maanden denk ik?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:12

idd een wat ouder spring of vzh zadel.
het moet natuurlijk wel goed passen :)

Als een paard meer gereden word,
worden ze ook gespierder. Dus soms passen zadels dan niet meer.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 10:19

nee hoor, ze is begin april al 3 :)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:23

al?

ik heb mijn paard toen ze 3,5 was voor het eerst laten wennen aan een zadel en toen ze 4 was ingereden (ik zou dat ook niet doen als ze `al` 3 jaar is straks)
ik heb haar ingereden met een boomlooszadel van barefoot. daar rijd ik nu nog steeds mee...

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 10:25

geen discussie over de leeftijden a.u.b. daar zijn er al topics genoeg over..
Dus alleen antwoord op mijn vraag.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:25

Wendy ik zou er ook nog niet eens mee beginnen ga eerst lekker veel wandelen enz met haar

En vanwaar die aanvallende reactie? mensen geven je alleen maar een tip zodat je je pony niet verkloot ik zou dr blij mee zijn

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:44

Afgezien van leeftijd enz. is de zomer toch een betere periode sowieso vind ik om te gaan beleren. In het voorjaar kunnen ze vaak wat frisser zijn en zijn de weersomstandigheden er ook niet al te lekker voor. Begin van de zomer vind ik een prettiger tijdstip; een begin maken, daarna de rest van de zomer het land op en eind van de zomer weer oppakken. Met Wisse hebben we in juni een begin gemaakt qua zadel/longe. Augustus is hij een maand naar een africhter geweest, hij is nu een maand terug (waarin we hem 2 a 3x per week even kort oppakken onder het zadel of longe, voor de rest 24/7 op de wei) en nu krijgt hij eerst weer ruim 2 weken vakantie op het land, komend voorjaar ook weer twee weken vakantie en volgend zomer weer :)

De bak (zeker Noorddijk/Hunze enz) is dan vaak nog erg nat, waardoor het voor jou en je paard niet prettig werken is. Met regenval enz, die je de komende tijd nog vaak gaat krijgen worden er ook regelmatig dingen uitgesteld wat ook niet handig is.
Mijn voorkeur zou dus uitgaan naar de zomer, als ze in april 3 wordt zou ik in mei bijvoorbeeld gaan beginnen, dan is het vaak al mooi weer en staat ze ook weer lekker op het land (met bak erbij, dus mooi handig)!
Je kunt dan longewerk gaan doen en na een maandje kan het zadel er wel op (ondertussen kun je al het voorwerk al doen, singeltje, dekje, hoofdstel enz) en dan kun je haar bijvoorbeeld in juli onder het zadel hebben en kan ze in augustus nog even met vakantie om verder door te groeien en alles geestelijk te verwerken. September is ook vaak nog mooi weer, kun je nog mooi buitenrijden om lekker rechtuit te gaan voor de balans en ervaring en daarna wat meer gaan trainen.
Denk dat het zo een redelijk onderbouwd verloop wordt :)
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 30-09-09 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:45

SecretLIN schreef:
Wendy ik zou er ook nog niet eens mee beginnen ga eerst lekker veel wandelen enz met haar

En vanwaar die aanvallende reactie? mensen geven je alleen maar een tip zodat je je pony niet verkloot ik zou dr blij mee zijn

Omdat ze off topic zijn ? ;)
Wij gebruiken altijd een zadel wat goed past en fijn zit, of dit nu een zadel is wat we zelf al hebben of dat we er 1 voor aan moeten schaffen. Indien het laatste bij voorkeur een 2ehandse van een Amerk.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 15:18

aslo schreef:
SecretLIN schreef:

Omdat ze off topic zijn ? ;).

Dankjewel, jij snapt het tenminste ;)

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 15:24

sorry hoor maar mag hier weer een slot op?
Ik was er al bang voor..
Ik zet al helemaal niks meer op bok pfff _-:( wordt er gewoon ziek van

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:31

Er gaat verder toch niemand over door? ze geeft je een tip wat je er wel of niet mee doet prima, nu zal het wel weer alleen over wat voor soort zadel je het beste kunt gebruiken gaan ;)

Je wilt het beste voor je paardje anders stelde je er geen vraag over toch :)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:15

Ik heb voor mijn merrie die even oud als die van jou is een wow zadel. Ik vind het heel belangrijk gelijk met een passend zadel te beginnen, en het wow zadel kan meegroeien met het paard en dat vind ik een gigantisch pluspunt :) En er is niks mis hoor om spelenderwijs eens een zadel op te doen, mijn merrie is ook heel braaf en heeft afgelopen week ook voor het eerst een zadel op gehad. Zolang je er niet opgaat is het niet erg dat het niet helemaal past.

Maargoed, ik begin dus eigenlijk gelijk praktisch met een duur zadel, maar wel eentje die (hopelijk!) straks direct past!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 07:07

Gevaar met een zadel erop leggen dat niet helemaal past, is dat wanneer het paard er fel op reageert (dus gaat rennen/bokken) het zadel gaat schuiven. Dan belandt hij te ver naar voren ( op de nek?) of misschien uiteindelijk wel onder de buik!
Dat kan uiteraard een heel traumatische ervaring zijn voor je paard met grote gevolgen.
Daarom zou ik er wel altijd een passend zadel opleggen, of die nou nieuw of tweedehands is. Hoeft niet 100% passend, maar moet wel goed blijven liggen bij evt. felle reactie van je paard.
Als ik jou was zou ik rond de tijd dat je wilt gaan beleren eens rondvragen of je van iemand een zadel mag lenen en daarna een passend zadel kopen (bij voorkeur bij/via een zadelmaker).

Sorry voor het (beetje) offtopic gaan, maar ik wilde je gelijk een paar goede tips meegeven, helemaal niet vervelend bedoeld ofzo :? :(:)
Mocht je iets niet bevallen heb je altijd nog de TEM-knop ;)