zadel met smalle zit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

trakehners

zadel met smalle zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 08:46

Hoi,

Ik ben wat aan het uitkijken voor een nieuw zadel.
Mijn huidig zadel (KN symphonie) past niet meer, zadelpasser is geweest en vond het veel te smal. De rugspieren waren al aan het wegtrekken. Momenteel doe dus ik enkel werk aan de hand met mijn paardje tot ie de rugspieren terug hersteld zijn.
En ondertussen ook wat uitkijken voor een ander zadel.
Belangrijk voor mij is dat de zit voor de ruiter lekker smal is. Welke zadels hebben dit zoal?
En welke van die zadels zijn dan ook nog eens aanpasbaar door een zadelmaker (paard is 5,5)?

Alvast bedankt voor tips.

Jitske

Re: zadel met smalle zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 08:54

wanneer jouw huidige zadel te smal is geworden, is je paard dus breder geworden door de bespiering. je kunt best zoeken naar een smal zadel, maar bij een flink bespierd paard heb je toch echt een breder zadel nodig...
kijk dus ook echt goed naar wat fijn/goed is voor je paard, en niet alleen naar je eigen zit ;)

trakehners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 09:04

Inderdaad, voor mijn paard moet ik een breder zadel hebben, een bredere boom.
Maar ik heb wel al gemerkt dat het bovenste deel van het zadel ook erg kan verschillen. Het zitdeel voor de ruiter kan smal zijn, terwijl het zadel toch een bredere boom heeft.
Dit is dus wat ik zoek. Een zadel dat perfect past voor zowel mijn paard als voor mij.

Heb al eens een kieffer malmo gehad, vond het maar niks, zit echt breed (en het was voor het paard vrij smal). Mijn KN vond ik wel lekker smal om op te zitten.
Heb al eens op albion gezeten in de winkel, dit zit ook smal en spreekt me wel aan.
Maar waarschijnlijk zijn er nog wel zadels met een smalle zit.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:07

Het hangt een beetje van je budget af, maar wow-zadels kunnen heel smal blijven terwijl er een brede boom in zit. Ook zijn ze makkelijk nog verder aan te passen als je paard toch weer uit zijn boommaat groeit. Voor 35 euro heb je weer een breder zadel. Hier op bokt zijn veel topics over wow te vinden.

trakehners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 09:14

Prijs maakt niet zoveel uit.
Belangrijk is dat het een goed kwalitatief zadel is dat voor dit paard zijn verdere leven kan meegaan.

Van WOW-zadels al veel van gehoord, maar nog nooit gezien. Je ziet ze niet veel, toch zou ik het wel eens willen zien/voelen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:01

Je moet dus een zadel hebben met een smalle taille, iets wat KN dus idd heeft. Ik zit zelf ook het fijnst op dat soort zadels. Gewoon eens informeren bij diverse zadelmakers welke merken (of types) daarvoor in aanmerking komen?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:09

Ik denk dan zelf aan een Ainsley. Die is echt gemaakt voor smalle mensen.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:43

inderdaad KN, maar ook Daaleman en JC. Wat adviseerde de zadelpasser?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:53

ainsley is inderdaad mooi smal bovenop. mijn hulsebos ook trouwens en volgens mij de meeste prestige dressuurzadels ook

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:54

Misschien zou je een Kentaur kunnen proberen? Ik heb er een met een smalle/medium boom. Deze zit vrij smal. Waarschijnlijk word dit wel wat breder met een bredere boommaat maar verwacht dat dit zadel (ligt aan het model) nog steeds vrij smal zal zitten vor de ruiter.

trakehners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 14:10

Thanks voor de reacties.

Zadelpasser adviseerde om uit te kijken naar een engels zadel.
Albion vond ze heel goed. Passier vond ze minder bij mij passen omdat de zweetbladen behoorlijk lang zijn en ik heb nogal korte benen. Bates valt af wegens te breed in de zit.
Wat zeer belangrijk is voor mijn paard is dat de kamer vooraan terug gesneden is en zeer ruim. Paard heeft vrij hoge en lange schoft (volbloedtype). Bijvoorbeeld Wintec is vooraan nauw en dit gaat dus niet.

Binnenkort ga ik nog eens naar een grote ruitersportzaak wat zadels kijken en voelen.
Bij Emmers ben ik al eens geweest, maar zij hebben vb geen passier, KN,... Daar vond ik Albion en Euroriding diamant het best zitten en smal genoeg. Prestige zit een beetje apart, denk niet dat ik dat wil.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:43

Mijn Prestige zit met afstand het smalst van mijn zadels. Ik vind dat ook prettig, want dan kan ik mijn benen goed lang en aangesloten houden. Misschien is het toch wat om eens te proberen. Ik vind het namelijk alles behalve vreemd zitten. :)
Verder zit Euroriding inderdaad ook vrij smal.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:42

Ik volg dit even... wil ook graag een zadel met een smalle zit!

Weet dat ainsley vanquard dit heeft
Kentaur Penelopa heb ik gehad, heeft geen brede zit, maar ook niet heel smal, vind ik
Heb nu een euroriding diamant, vind ik niet smal zitten... (en hard ook! dus die gaat er weer uit...

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:04

de oudere kieffers zeker niet maar ik heb nu een Kieffer Venedig, die zit ook smal.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:34

Albion kan je bestellen in 3 breedte maten van de zitting, dus niet alleen de boombreedte kan verschillend maar ook de zitbreedtes. Ze verkochten narrow het meeste voor dames. Persoonlijk vond ik die nog best breed.
Prestige is idd heel erg smal bovenop.
Ik heb zelf nu een wow en vind die ook mooi smal bovenop, ik heb geen last meer van m'n bekken door een te breed zadel.