boomloos NIET VOOR DIKKE MENSEN???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bon_charmeur

boomloos NIET VOOR DIKKE MENSEN???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 14:43

heej..

ik hoor allerlei verhalen over boomloos westernzadel.
mijn vriendin wil graag western rijden, en heeft een maatje meer
nu word haar van alle kanten afgeraden een boomloos zadel te kopen is dit wat of gewoon pure onzin???

Dank je alvast

HindaFree

Re: boomloos NIET VOOR DIKKE MENSEN???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:44

naja hangt ook van broek maat af geloof dat maat 2 tot 44/46 gaat of zo

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:47

Ik heb het ook wel is gehoord, maar geen idee of het echt zo is.
Ik heb ook een maatje meer en rij boomloos (Wissel het wel af)
Ik kan me juist voorstellen dat een lekker dikke bips aangenamer is voor het paard als een klein bottig kontje.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:51

Tsja, wat is een maat meer? En wat voor paard gaat het om.

Ben zelf een ukkie van 70 kilo (1.64 m), heb een Tinker en rij met een Arizona maat 2. En dat gaat prima.

Of je nou met of zonder boom rijdt, ik vind zowiezo dat je niet boven de 15% van het gewicht van je paard uit zou moeten komen. Maar dat is mijn mening.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 14:52

dus jij zet je paard dagelijks op de weegschaal?.
vind het bullshit de ene paard is stevig genoeg voor een wat steverig iemand

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:54

als je op boomloosrijden.nl kijkt en dan bij vraag en antwoord... dan moet je even naar beneden scrollen en zie je een hele tekst en uitleg staan...

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:54

Ik heb dit ook vaker gehoord. het idee erachter is dat een boomloos zadel het gewicht minder goed verdeeld dan een zadel met boom. Wat dan precies het maximum gewicht is weet ik niet.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:55

Beauty_J schreef:
dus jij zet je paard dagelijks op de weegschaal?.
vind het bullshit de ene paard is stevig genoeg voor een wat steverig iemand

sorry hoor, maar ik ben het er mee eens. 15% van 600 kg (een gemiddeld paard) is 90 kg. dat is behoorlijk wat vind ik. ik zou daar dus ook niet boven gaan zitten. maar daar gaat dit topic niet over... daar zijn er al genoeg over ;)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:57

Ik heb meerdere mensen om mij heen met een maatje meer met een boomloos zadel, en dat gaat prima! Ik zou je iemand kunnen pb en voor eventueel meer info. Die heeft (of rijd nog steeds) boomloos, en heeft ook een maatje meer! Je zou deze vraag ook kunnen stellen in het topic van ruiters met een maatje meer. (drie keer is scheepsrecht, ook voor RmMM!)

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:06

Ik vind van inderdaad dat je met (zwaar) overgewicht niet op een boomloos zadel moet gaan rijden nee.

Reden: de belasting is vele malen groter op de paardenrug. Bovendien is het zo dat een obese persoon over het algemeen minder goed in de beweging van het paard mee kan komen dan een slanker persoon, waardoor de belasting des te groter is.
De puntbelasting van de beugels is daarbij ook nog eens groot.

En voordat er mensen zijn die zeggen: Oh, jij zal wel weer zo'n mager ding zijn die obese mensen haat - ik zal je uit de droom helpen: Ik heb zelf jaren 125 kilo gewogen totdat ik mijn eetgewoontes veranderde en meer dan 50 kilo afviel. Ik had er in mijn dikke periode ECHT niet aan gedacht op een boomloos zadel te gaan zitten :n Ondanks het feit dat ik een zeer "lichte" en onafhankelijke zit heb.

Sommige dingen moet je gewoon niet doen bij een bepaalde lengte of gewicht. Net zoals het feit dat ik met mijn lengte (1.83m) nog steeds niet op een B-pony ga rijden) :D

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:06

Met zwaar overgewicht moet je zowiezo niet op een paard gaan zitten, wat voor zadel er ook op ligt.
Max 15% van het lichaamsgewicht van je paard.

nelly_555

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:34

Met overgewicht kan je best boomloos gaan rijden, je moet er alleen wel even wat meer bij stilstaan. Er is inderdaad geen echte drukverdeling meer aanwezig zoals dat is bij een boom zadel. Maar als je je paard met een boomzadel kan rijden (kwa gewicht, zit, houding, etc) dan kan dit ook met een boomloos zadel.
Ik zou inderdaad geen beginner met het nodige overgewicht op een boomloos zetten, maarja dat heeft alles te maken met de balans en houding. Een beginner kan zich nog niet aanpassen aan de bewegingen van het paard, en hindert het daardoor. Maar diezelfde beginner kan met een boomzadel alsnog hinderen, alleen de druk verdeling is beter.
Het komt er gewoon op neer, gebruik je gezond verstand! ;) En natuurlijk altijd kijken hoe je paard erop reageert, dat is natuurlijk de belangrijkste graadmeter om te bepalen of iets wel of niet kan.
(en ik ben ook een +100kg ruiter, maar ben me daarvan ook bewust!)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:33

het hangt van zoveel factoren af zoals meerdere hier al zeggen.
Wat ik belangrijke vragen hierbij vind (die ik mezelf ook heb gesteld, aangezien ik boomloos wil gaan rijden):

- wat voor vorm van 'maatje meer' praat je over? Een maatje meer wat een keurig gezond gewicht is voor je lengte (tegenwoordig word maatje 40 soms al als te dik gezien...) en dus geen 'blubberend vet' (om even oneerbiedig te zeggen) kan prima. Je kan namelijk ook prima een maatje meer hebben en goed in conditie zijn (spieren zijn zwaarder dan vet!). Maar ook met teveel vetmassa zijn er echt nog wel dames die keurig met de beweging mee kunnen gaan.

- wat voor paard heb je? Als je wat zwaarder bent, moet je sowieso het type paard erop afstellen. Geen rank arabiertje maar een stevig paard. Tevens is de mate van bespiering/conditie hierbij erg belangrijk. Ik vind wel dat je met een maatje meer (of eigenlijk vooral wat gewicht meer) zorg moet dragen dat de rug- en buikspieren van het paard goed ontwikkelt zijn, zodat hij het gewicht ook goed kan dragen.

Eigenlijk wat Nelly_555 al zegt: gebruik je gezond verstand! Dat geld voor iedereen, niet alleen voor de vollere dames onder ons (waar ik ook toe behoor)
Hou gewoon goed rekening met de bouw van je paard, je eigen vermogen om met de bewegingen mee te gaan en zorg altijd voor een goede onderliggende pad.

Toevallig heb ik laatst een MSFC gevraagd wat zij van dit onderwerp vond. Dat kwam eigenlijk op hetzelfde neer als ik hier al zeg, houd rekening met het paard en de ruiter. Ik heb zelf nu nog een gewicht van 93, maar stap nog niet op mijn paard (nu 3,5 en nog niet ingereden) totdat ik rond de 80 kilo zit. Haar mening daarover was dat met een goed boomloos zadel, een goede pad en de combinatie van mijn bouw en de bouw van mijn paard, het geen enkel probleem zou zijn.
Het verdeelt de druk wel iets minder goed dan een boomzadel, maar met een goede pad heb je hier het meeste al mee opgevangen.

Nog een laatste opmerking uit voorzorg: ik word hier op bokt soms een beetje erg moe van de mening van een aantal bokkers dat zelfs een licht overgewicht al gelijk staat aan geen conditie en in de beweging achterblijven. Uiteraard is er wel een zeker verband, met een zwaar overgewicht ben je vaak minder soepel en is vaak je conditie minder. Dit staat echter niet direct gelijk aan achterblijven in de beweging. Met een licht overgewicht kan je prima in conditie zijn! Het cijfertje op de weegschaal is slechts een cijfertje, geen indicator voor conditie en je rijkunsten!

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 19:38

hmm oke. nja ik zal het door geven ehaar de lionk van deze topic geven in ieder geval bedankt voor de reacties:D..

ik ben zelf 85 kilo.. en noem mij zelf ook niet dik..

mgoed. een maatje meer heeft idd ze voor en ze na delen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:09

Voor boomloze zadels heb je van die pads die je eronder moet leggen zodat de druk wat verdeeld wordt. Er zijn mensen hier op bokt die daar alles van af weten en die je vast verder kunnen informeren :)

Weet je wat ik denk? Een boomzadel dat niet goed past is veel onprettiger voor het paard dan een boomloos zadel, of er nou een dikke of een dunne ruiter op zit. Stel je voor dat je als paard een zadel hebt met een te smalle boom. Wat lijkt dat me afschuwelijk, dan heb ik liever een wat minder verdeeld gewicht dat niet in mijn rugspieren prikt :Y)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:22

Sorry, maar dat bovenstaande is echt geen argument dat rijden met een boomloos zadel beter is voor je paard. Ook niet goed verdeeld gewicht (sterker nog, juist niet goed verdeeld gewicht!) drukt op de rugspieren van het paard. Al het gewicht van de ruiter drukt op de rugspieren, of je nu met of zonder boom rijdt. Maar niet goed verdeeld gewicht geeft onevenwichtige belasting van de spieren en dat is op den duur net zo slecht voor je paard als een niet goed passend zadel. Elk niet goed passend zadel is slecht, ook hier maakt het niet uit of het een boomloos of gewoon zadel betreft.

En wat betreft de discussie over wel of niet boomloos bij overgewicht; hier heb ik verder niks aan toe te voegen, maar ik moest echt even mijn ei kwijt.