kan je dres EN western rijden met je paard? (versch zadels)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mriek_Silver

kan je dres EN western rijden met je paard? (versch zadels)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 13:26

hay,

Ik heb raad nodig.
Ik ben van plan (om in de toekomst) een nieuw paardje te kopen (tinker). En ben er nog niet uit of ik dan western of dressuur wil gaan rijden.
1. Nou heb ik gehoord dat als je western kiest je niet ook dresuuur kan rijden ivm verschil in de zadels en de drukpunt.. dus het is niet goed voor je paard. Klopt dit?? / wat is jullie ervaring ??
2. als ik nou een australian stockzadel koop kan ik het dan wel combineren omdat het zadel best wat weg heeft qua ligging en vorm van een dressuur zadel... ?

alvast bedankt voor alle reacties en tips ;)

Mizora

Re: kan je dres EN western rijden met je paard? (versch zadels)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:34

Qua zadel is het echt onzin. Biede zadels hebben als het goed is een goede drukverdeling en je paard zal er dus geen last van hebben. Wel kunnen de hulpen soms wat verwarrend zijn voor je paard, maar ook dat is te leren. (zeker op basisniveau)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:00

zadel maakt niet uit. ik dnek dat dressuurzadels onderling ook kunnne verschillen qua drukpunten dan. maar wat mizora zegt: je moet wel goed opletten welke hulpen je je paard leert...

Mriek_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 14:22

ja klopt moet inderdaad opletten met de hulpen en ieder zadel verschilt.
maar zou ik dan bijvoorbeeld voor mijn buitenritten een western kunnen gebruiken en voor dressuur een dressuurtje... want dan gebruik je 2 verschillende zadels op 1 paard.. krijgt hij dan geen last van de verschillende drukpunten..

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:32

ne ehoor. zolang beide zadels goed passen zie ik geen probleem eerlijk gezegd...

ik rijd met mijn paard ook met zadel, en met een barebackpad. dat is toch ook beide heel anders?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:40

Er is een groot verschil tussen western rijden en rijden met een westernzadel ;)

Een zadel = een zadel, en hoort gewoon goed te liggen. Of dat nu een dressuurzadel is, of een westernzadel, of een stockzadel, of een spaans zadel. Het hoort gewoon perfect te passen, en zonder drukpunten.
Ik zou je dus willen adviseren om te investeren in één goed merkzadel (gepast door een goede zadelmaker), in plaats van twee goedkopere zadels :)
Een goed, tweedehands western merkzadel vind je niet onder de 500 euro (en nieuw kosten ze al snel 2000 euro).. en dat geldt ook voor engelse zadels. Ik weet natuurlijk niet wat je budget is.. maar ik vind het vrij veel geld om ze allebei te kopen ;)

Als je graag wat dressuur oefent in de bak, en ook heerlijk comfortabel op buitenrit wil, dan zou je eens kunnen kijken naar een boomloos zadel. De Barefoot London is bijvoorbeeld een boomloos dressuurzadel dat echt héérlijk comfortabel zit. Je kan er met gemak urenlang op buitenrijden, maar toch ziet het er uit als een dressuurzadel, en kun je er ook makkelijk wedstrijdjes mee rijden als je dat zou willen. Ze zijn gewoon toegestaan in de dressuurklassen t/m Z.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:28

Kan gewoon hoor. Rijd zelf ook dressuur en western, maar vind wel dressuur met een dressuurzadel/hoofdstel en western met een westernzadel/hoofdstel.