Iemand ervaring met pessoa zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

charly2

Iemand ervaring met pessoa zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 19:28

Hoi, Ik ben voor mijn dochter en haar d-pony new forest op zoek naar een fijn zadel. Op dit moment een wintec, maar deze ligt niet lekker, schuift wat etc. Pony is dan ook niet soepel in de beweging.
Nu heb ik een pessoa zadel Rodrigo Pony 16inch op proef en het bevalt nu goed.
Heeft er nog iemand ervaring met dit zadel?
Is hiermee ook dressuur mogelijk?

charly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 21:31

Hoi, nog geen reacties, maar er schiet mij nog iets te binnen, wat ik ook wil vragen.
Onze wintec gecontroleerd door zadelmaker is een rode boom (wijd), maar het pessoazadel is medium.
Hoe zie ik nu dat het zeker niet knelt bij schouders? De ruimte bij de schoft is voldoende.
Wij hebben vandaag proef gereden, maar na een half uur rijden, was onze pony niet bezweet onder het zadel.
Ook niet op de rest van zijn lichaam. Normaal is er een afdruk van het zadel te zien.
Nu niet, ook geen wrijving aan de haren, maar mooi gladde haren.
Is dit goed?

Concorde

Re: Iemand ervaring met pessoa zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 00:55

Ik heb zelf een Pessoa springzadel, geen ponymaat, maar de Pessoa modellen zijn allemaal wel ongeveer vergelijkbaar. Of het zadel past kunnen wij vanaf hier echt niet zien aan een stukje wat jij typt, daar zal iemand naar moeten kijken die er verstand van heeft. Wintec vind ik trouwens een belabberde pasvorm hebben, die schuiven haast overal op.

Het is wel een typisch springzadel qua model, ze zijn plat en je hebt er weinig steun aan. Een echte 'dressuurzit' met een lang afhangend been ga je er dus niet van krijgen. Maar dressuurrijden op basisniveau lijkt me niet zo'n probleem.
Heb je geen handige instructeur die even kan kijken hoe het zadeltje op de pony ligt?

_Snow_White

Re: Iemand ervaring met pessoa zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:56

Ik had zelf altijd een 16" pessoa zadel, tot ik eruit groeide. Maar bij ons lag hij op de b/c/d-pony allemaal goed. Ik vond het ontzettend fijne zadel. Het enige is dat ze vaker close-contact zijn. Maar tot het L zou je hier nog wel mee kunnen dressuren!