voor en nadelen korte of lange singelstoten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

gitbadru

voor en nadelen korte of lange singelstoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 14:45

Hallo daar,

Wij gaan een nieuw zadel bestellen, de massimo trail. Deze kan met korte of lange stoten geleverd worden. We hebben altijd lange gehad, maar ik vroeg me af wat nou van beiden de voor en nadelen zijn?

Groetje,

git

felicity

Re: voor en nadelen korte of lange singelstoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:09

Ik vind lange singelstoten altijd fijner om aan te singelen. En ik vind het zweetblad fijner liggen met lange singelstoten. Bij sommige zadels heb je een bobbel onder je been met korte stoten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:22

Ik heb een zadel met korte singelstoten, en een dressuursingel. Daartussenin gebruik ik singelverlengers :Y) Voordeel aan korte singelstoten vind ik dat het makkelijker aan te singelen is, de stoten zitten dan meer op handhoogte zeg maar. En de gespen van de singel zitten met mijn constructie, die dus qua singel vergelijkbaar is met lange singelstoten, steeds in mijn been te prikken. Dus ik heb liever korte singelstoten, maar de singel die ik nodig heb kon ik alleen in dressuur vinden }:0

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:24

Ik heb liever lange stoten, omdat je vaakt een bobbel onder je zweetblad hebt als je met korte stoten rijdt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:29

Het ligt er maar net aan hoe je benen tegen het zadel liggen. Ik heb totaal geen last van de gespen onder het zweetblad.

LenL38

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:46

als je lange singelstoten hebt heb je minder last van slijtage omdat de gespen niet tussen de bladen zitten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:47

Daar zijn dus de singelstootbeschermers voor uitgevonden :D ;)

gitbadru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 18:59

hmmm...ik hoor toch meer voorstanders van de lange singelstoten. En was het niet zo dat een lange singel beter is tegen het schuiven van het zadel? Of lekkerder zit voor het paard?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:02

Een lange singel lijkt me wel prettiger voor het paard ja.

Lange singelstoten zijn mode ;) Het is maar net wat je zelf het prettigst vindt, heb je de mogelijkheid om eens met een zadel met lange en eentje met korte singelstoten te rijden? Zodat je kunt voelen? Ik weet niet waar je woont maar ik heb dus allebei in 1 zadel :+ Kom maar langs hoor als je wil.

gitbadru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 09:58

Uhm..., waar is dan tussen 2 kakbulten? haha.
Aardig van je. ik rijd nu alleen met een lange en toen ik vroegah op de manege reed reed ik meestal met korte. ik heb het verschil nooit zo gemerkt.Ik weet wel dat het aansingelen als je op[ je paard zit makkelijker is met een lange singel, maar intussen ben ik ook gewend om wat verder naar beneden te buigen, dus dat maakt ook niet uit, ik denk dat ik toch maar dan voor lange stoten ga.

Dank jullie wel!!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:03

Ik heb laatst met korte stoten gereden terwijl ik aan lange stoten gewend ben en ik kreeg helemaal zere plekken op mijn benen van de gespen onder t zweetblad. t zijn zelfs blauwe plekken geworden...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:42

ik merk het verschil niet zo qua rijden dan. heb een zadel met korte en een zadel met lange.
het enige waar ik het mee merk is met aansingelen, dan zijn de korte singelstoten wel het fijnste omdat je daar makkelijk bij komt. bij mijn lange singelstoten is het bijna onmogelijk om vanaf je paard, veilig en snel, even aan te singelen.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:04

ik heb ze beide en vind korte echt fijner!!

ik voel geen verschil bij zweetblad hoor die bobbels voel je helemaal niet

en het singelt veel en veel beter aan hoor met korte!

ik zou echt voor korte gaan als ik jou was
en volgens mij ook fijner voor het paard!

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:04

het ligt er bij mij ook aan hoe groot het paard is.
Als het paard namelijk wat groter is dan sta je met korte singelstoten bijna boven je hoofd aan te singelen en dat gaat niet echt makkelijk.
Bij een pony is het juist weer makkelijk dat het wat hoger zit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:36

gitbadru schreef:
Uhm..., waar is dan tussen 2 kakbulten? haha.
Aardig van je. ik rijd nu alleen met een lange en toen ik vroegah op de manege reed reed ik meestal met korte. ik heb het verschil nooit zo gemerkt.Ik weet wel dat het aansingelen als je op[ je paard zit makkelijker is met een lange singel, maar intussen ben ik ook gewend om wat verder naar beneden te buigen, dus dat maakt ook niet uit, ik denk dat ik toch maar dan voor lange stoten ga.

Dank jullie wel!!

Uhm, de ene kakbult is de Utrechtse heuvelrug en de andere is het Gooi. Ik woon in Amersfoort en mijn paard in Hoogland :D

Wat voor paard heb je? Want met aansingelen enzo is het inderdaad zo dat als je een groot paard hebt korte singelstoten minder fijn aansingelt.

gitbadru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 07:22

Ahaaa, dus daar liggen de kakbulten, haha. Ik heb een fries. Ik denk dat ik inderdaad ga voor lange singelstoten. Geen bobbel, makkelijker aansingelen en hoeven we geen nieuwe singels te kopen!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 07:26

heb je er nog iets aan als ik zeg dat ik ook voor lange singelstoten ben? :D ik heb bij allebei m'n paarden 2 verschillende (1 lange 1 korte) en ik vind dat lange toch echt veel prettiger! geen 'gehannes' met zweetbladen die ik omhoog moet houden etc.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:22

gitbadru schreef:
Ahaaa, dus daar liggen de kakbulten, haha. Ik heb een fries. Ik denk dat ik inderdaad ga voor lange singelstoten. Geen bobbel, makkelijker aansingelen en hoeven we geen nieuwe singels te kopen!

Vooral die laatste twee lijken me al reden genoeg om voor lange singelstoten te kiezen :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:30

of nu net korte of lange singelstoten "in de weg zitten" hangt af van je de singellengte en in geval van korte het zadel en in geval van lange de lengte van je benen.
Verder trekt lange gemakkelijker aan vanop de grond (ik hoef zelden nog vanuit het zadel bij te trekken en mijn paard kan zich behoorlijk opblazen) en je hebt extra gaten over voor diegenen die zich echt verschrikkelijk opblazen (want gespen moeten aangesingeld boven de elleboog zitten).
Korte singelstoten vind ik vanop de grond moeilijker aant e singelen en zeker bij paarden die zich opblazen, voordeel je kan gemakkelijk vanuit het zadel bijtrekken of losser maken. Bij het afzadelen kan je de singel aan 1 kant vastlaten en over het zadel leggen

gitbadru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 11:23

Oke, de massimo wordt tegenwoordig standaard met lange stoten geleverd omdat iedereen de korte liet vervangen door lange. Probleem opgelost.
Dank voor jullie reacties!

ET_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:19

Ik vind korte ook makkelijker, met aansingelen.. En heb nooit last van een bobbel ofzo..

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:30

Ik vind het met lange singelstoten veel makkelijker aansingelen.
Mijn springzadel heeft korte singelstoten en daarmee aansingelen vind ik een regelrechte ramp. Je hebt maar een klein stukje leer om echt kracht op te zetten.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:54

Simpel: neem lange, lange kun je altijd korter laten maken, korte niet langer. (nou ja, of er moeten allerlei lastige constructies aan te pas komen). En ben het ook eens met het verhaal "bobbel onder het zadel"/ slijtage aan je zweetbladen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:03

gitbadru schreef:
Oke, de massimo wordt tegenwoordig standaard met lange stoten geleverd omdat iedereen de korte liet vervangen door lange. Probleem opgelost.
Dank voor jullie reacties!

Ja, omdat lange singelstoten mode is ;)