Enkel gebroken of dubbel gebroken trens?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

itsmi

Enkel gebroken of dubbel gebroken trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 21:06

Ga morgen naar Divoza, en bedacht me dat ik eigenlijk nog een goed bitje moet kopen. Die hij nu in heeft is eigenlijk net 1 cm te klein. Hij heeft nu een dubbelgebroken trensje.

Maar zijn manege hoofdstel is enkelgebroken trens. Wat zijn de verschillen en zijn die er wel?? Wat zou ik het beste kunnen doen voor mn paardje? Hij is niet extreem gevoelig in zijn mond. Hij is fijn te rijden op dubbelgebroken. Heb al heel lang niet meer met enkelgebroken gereden, dus weet eigenlijk niet hoe hij daarop loopt, maar in de manegelessen loopt hij natuurlijk wel op enkelgebroken. Zit er veel verschil in??

Hoop dat jullie me tips kunnen geven.

Alvast bedankt!

Edit: heb de zoekfunctie gebruikt, maar niet echt wat erover kunnen vinden... DUs sorry als ik verkeerd gekeken heb.

upendo

Re: Enkel gebroken of dubbel gebroken trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:11

Een enkelgebroken is wat scherper qua inwerking.
Dus als hij goed loopt op een dubbelgebroken, zou ik gewoon een dubbelgebroken kopen. :j

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:15

Ik heb hier een tijdje geleden gelezen dat een enkel gebroken bit in het gehemelte prikt. Iemand (volgens mij Sulileitha) had er ook een plaatje van. Heb meteen mn enkel gebroken heel ver weg gegooid en een dubbel gebroken aangeschaft.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 21:17

[quote=]
[quote=]
[/quote]
Afbeelding
de twee breekpunten liggen precies op de lagen -> tandvlees raakt bekneld en geirriteerd door de ringetjes

Afbeelding
waarbij de lagen dus 'gekraakt' worden en bovendien in het verhemelte wordt geprikt bij het aannemen van de teugels.

;)
het minst erg is nog een ongebroken trens, ten onrechte 'stang' genoemd door velen.
[/size][/quote]

Hieruit concludeer ik dat juist enkelgebroken minder erg is, en dat dubbelgebroken vervelend op de lagen ligt en irritant is voor het paard?

Edit: het quoten is niet helemaal gelukt, kwam uit een ander topic, maar het maakt misschien wel het één en ander duidelijk?

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:24

In dit topic op de eerste pagina staat een plaatje van een enkelgebroken bit in de paardenmond. Misschien heb je er wat aan om het topic te lezen ik ben er wel een beetje van geschrokken!

[RT-P] Slof of niet?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 21:45

Zo jeetje, dat ziet er idd wel heel erg heftig uit! Maar dat plaatje van hierboven dan? Daar werkt de dubbelgebroken juist ook heel erg in? Weet niet wat dan de goede keuze zou zijn?

Vind het nu allebei niks eigenlijk.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:51

aha! voer voor de bitloosclub! :Y)
denk wel dat het bit zo scherp is door de hand die m in laat werken.... ;) succes met je keuze
[mijne lopen op dubbel gebroken].

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:54

misschien een beetje raare vraag hoor maar bij de eerste foto klopt toch niet? Er zit toch nog een tong onder dus dan kan het tandvlees er toch nooit in die ringetjes bekneld raken :Y)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 21:54

Ja dat is waar. Maar geen van beide bitten is fijn denk ik als je die plaatjes zo ziet. Wil het best voor mn paard. Maa rbitloos gaat het toch niet worden!

Misschiendat ik toch maar besluit om dubbelgebroken te doen. Daar hebben de meesten hun paarden op lopen zo te lezen, en hij loopt er ook al jaren heel fijn op... Kzal ook mijn instructrice even vragen morgen..

Bedankt voor de reacties.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:55

ik denk indd dat dubbel gebroken het meest vriendelijk is. Misschien is een happy mouth bitje iets?

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:56

ik rijd mijn bijrijdfries op een enkelgebroken watertrensje. happy mouth :D
en loopt ie super op!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 21:58

Happy mouth is met rubber? Daar ben ik geen fan van. Als je dat niet goed onderhoudt, en je paard knabbelt veel op het bit, dan gaat dat rubber slijten, en krijg je allemaal wondjes in de mond. Aangezien paardje nogal een bitbijtertje is zeg maar, lijkt me dat niet zo'n strak plan!

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:00

nee dat is niet van rubber maar van plastic? correct me if im wrong. Met een appelsmaak geloof ik? Rubber zou ik ook niet zo ''happy mouth'' vinden. Anders moet je even in de winkel vragen? K&K heb je ook erg vriendelijke bitten van heb ik gehoord

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:03

Wat fijn is, is per paard verschillend. Niet alleen of het recht of (dubbel)gebroken is. Het hangt ook af van de dikte en hoe het past in de mond, materiaalvoorkeur etc.
Als je het echt wil weten, zul je wat moeten experimenteren (passend bit lenen van anderen)
Zelf rijd ik met dubbelgebroken onder zadel - en met ongebroken bij het mennen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:06

Daar gaan we weer. Er zijn al zo veel topic's over dit onderwerp. Heb je überhaupt de zoekfunctie gebruikt? Doe dat eens, je zult versteld staan :Y)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 22:06

Tsja. Dat is wel een goede tip Senna21, maar ik ga morgenochtend al naar divoza. Heb geen tijd meer om te proberen. Aan de hand van dit topic, en aan de hand van mijn ervaringen met dubbelgebroken, en wat mijn instructrice zegt ga ik morgen bepalen wat ik koop. Vraag ook in de winkel wat zij voor advies geven, al ben ik bang dat er op zaterdag alleen maar weekendkrachten staan, en niet mensen die me wat kunnen vertellen...

@ Lovey_ou, o sorry, dan heb ik het verkeerde bit voor me! Maar een bit met appelsmaak stimuleert kauwen lijkt me? De mijne kauwt juist al veel.?

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:06

ik heb een 10x gebroken trensje voor me jonge merrie reageerd er super op!!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 22:08

hestejente schreef:
Daar gaan we weer. Er zijn al zo veel topic's over dit onderwerp. Heb je überhaupt de zoekfunctie gebruikt? Doe dat eens, je zult versteld staan :Y)

Heb ik zeker gedaan. Daar kwamen heel veel verkooptopics uit en een meisje dat op haar arabier rijdt en nu dat bit gebruikt. Heb ook ergens in dit topic een paar plaatjes gezet, waar allebei de bitten in stonden, dubbel- en enkel, en dat kwam ook uit een topic. Heb dus zeker gezocht.

Maar sorry dat het jou irriteert. Zal voortaan geen topics meer openen over dit soort onderwerpen. Misschien is het dan ook een idee dat jij niet reageert op iets wat je onzin vindt? Allebei tevreden.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 22:09

Beauty_J schreef:
ik heb een 10x gebroken trensje voor me jonge merrie reageerd er super op!!

10x gebroken trensje? Wat is dat?? 10x gebroken? Nooit van gehoord?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:12

Ik vind de foto's niet realistisch. De bitten liggen anders in de mond dan zoals ze hier op de foto staan.

Mijn ervaring is ook dat het per paard verschilt. Mijn haflinger reed ik op een dubbelgebroken bit, mijn tinker op een enkel gebroken bit.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:12

een happy mouth is een bitje van plastic inderdaad met een appelsmaak. mijne kauwt er echt niet meer of minder op ;)
het heeft een zachtere inwerking. ik start hem er zelfs mee op wedstrijd.
hij word ook ingespannen met stang. en merk daar tijdens het rijden niks van, zelfs niet met zo'n happy mouth :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:14

itsmi schreef:
hestejente schreef:

Heb ik zeker gedaan. Daar kwamen heel veel verkooptopics uit en een meisje dat op haar arabier rijdt en nu dat bit gebruikt. Heb ook ergens in dit topic een paar plaatjes gezet, waar allebei de bitten in stonden, dubbel- en enkel, en dat kwam ook uit een topic. Heb dus zeker gezocht.

Maar sorry dat het jou irriteert. Zal voortaan geen topics meer openen over dit soort onderwerpen. Misschien is het dan ook een idee dat jij niet reageert op iets wat je onzin vindt? Allebei tevreden.

Je kunt met de zoekfunctie ook alleen in HAR zoeken he.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 07:50

touchofpink schreef:
In dit topic op de eerste pagina staat een plaatje van een enkelgebroken bit in de paardenmond. Misschien heb je er wat aan om het topic te lezen ik ben er wel een beetje van geschrokken!

[RT-P] Slof of niet?

En dat plaatje berust dus niet op de werkelijkheid. Het is juist zo dat als je druk op de teugels zet elk bit verder van het gehemelte af komt te liggen, omdat het bit verder in de tong zakt. Is door diverse röntgonologische onderzoeken aangetoond. En idd, er lopen hier al zoveel topics over.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 08:23

Enkelgebroken is dus minder erg?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 08:39

Lang niet zo erg als het op dit forum regelmatig wordt afgeschilderd. Ligt puur aan de mond van het paard welk bit fijn is en daarbij is elk bit zo scherp als de ruiterhand is. Onze paarden lopen het fijnst op een enkel gebroken bit, de 1 heeft een enkel gebroken kneveltrens, de andere de Turnado van Sprenger. Ter afwisseling rijden we zo ook wel eens op de KY Rotary, dito enkel gebroken.