Wat zit/zat er in jouw zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Wat zit/zat er in jouw zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 08:49

Ja, daar was ik dus zomaar benieuwd naar :+ Wat voor vulling zit er in je zadel?

Van het voorjaar heeft mijn zadelpasser mijn zadel, dat ik bij mijn paard kocht, gecontroleerd en helemaal opnieuw opgevuld. Zadel lag al ruim 4 jaar op mijn paard en er was in 10 jaar, dus sinds het gemaakt is, niets aan de vulling gedaan. Bleek dat er tapijtvezels in zaten, twee harde worsten die helemaal ingezakt waren, wat ook logisch is als je bedenkt dat dat spul er 10 jaar in heeft gezeten. Zadel is aangepast aan de vorm van de rug van mijn paard (het was te recht, en nu zit er meer model in) door het op te vullen met schapenwol. Bij de nacontrole is er nog een reepje wol aan de ene kant in verdeeld, van een wit schaap. De rest van de wol is afkomstig van een zwart exemplaar :P

Wat zit er bij jullie in? En uiteraard ben ik vooral benieuwd naar wat er in ZAT.

kalaio

Re: Wat zit/zat er in jouw zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 08:57

Zit gewoon wol in en is aangepast van zodra ik mijn paard gekocht heb.
Heb jaren geleden een kwalitatief goed middenklasse zadel gekocht en rij daar nog steeds mee. Is in die 13 jaar ook maar 1x heropgevuld. Bij goed onderhoud kan het wel een tijdje mee.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:02

het zadel dat we bij Apollo erbij kregen was een JC
daar zat dit in :
Afbeelding
(zie topic [HAR] JC- en Kiefferzadel in stukjes)

wat er met dit zadelis gebeurd??? geen idee, denk weg gegooid

Nu ligt er een rossner op het paard, met schapenwol erin, een bont exemplaar was het ;)

Mijn eigen zadel is een WoW, geen gezeur met vulling dus.
In mijn kussens zit Foam en lucht

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 09:07

kalaio schreef:
Zit gewoon wol in en is aangepast van zodra ik mijn paard gekocht heb.
Heb jaren geleden een kwalitatief goed middenklasse zadel gekocht en rij daar nog steeds mee. Is in die 13 jaar ook maar 1x heropgevuld. Bij goed onderhoud kan het wel een tijdje mee.

Ja, ik heb het zadel ook meteen laten aanpassen :j Maar hoe kan het nou dat de wol 13 jaar mee gaat, het zakt toch in op een gegeven moment? De zadelpasser heeft mij geadviseerd om de buikomtrek bij de singel iedere maand op te meten en zodra dat meer dan 4 centimeter afwijkt van de omtrek toen het zadel werd opgevuld haar te bellen. En om sowieso de vulling iedere twee jaar te laten controleren, juist omdat wol inklinkt :)

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:23

In het begint zakt de wol wat in en dan wordt het na ong. 2 maanden gecheckt en eventueel angepast. Ik ben regelmatig naar de zadelmaker teruggegaan om mijn zadel te checken.
Het zadel is na 7 jaar niet meer zo intensief gebruikt geweest(1x per week). Na 10jaar is het dan ook heropgevuld omdat de wol begon samen te klitten en door aankoop nieuw paard toch moest aangepast worden.

Mijn zadelmaker vond mijn zadel een van de beste onderhouden. Laten drogen op een goed geventileerde plaats en regelmatig schoonmaken en invetten. Zorg dat er niet teveel zweet van je paard in het zadel dringt, want daar kan de wol ook niet goed tegen, en vreet ook aan het leer.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:05

hier ook alleen maar foam en lucht :D

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:16

Vorig jaar heb ik een Rossner laten bijvullen, althans dat was de bedoeling. Zadelmaker kon alles eruit halen, want er zat een mengeling in van wol en proppen katoen. Hij kon er niks mee.
Tevens onze Albion iets bij laten vullen (na check) en daar zat keurig mooie kwaliteit wol in en kon derhalve prima iets bijgevuld worden (met wol uiteraard.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:18

bij mij zit er wol in me zadel, heb m net vorrig jaar opnieuw laten opvullen omdat ie niet lekker meer lag en al het wol is toen vervangen, en het zadel is nu een jaar of 7 oud. dus valt mij alles mee.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:12

Tijdens de opleiding kwamen we vanalles in de zadels tegen, het meest opvallende was toch wel paardenhaar :D Allemaal korte harde haartjes, geen wonder dat die kussens heel erg hard aanvoelden. Een andere topper zijn klein gesneden breiwolrestjes :D Een collega-MSFC-er schijnt tijdens haar opleiding maandverband in een zadel gevonden te hebben, onnodig om te melden dat dit een erg goedkoop zadel was :')

In veel zadels zit een soort een textielvezels, dit noemen we "bankvulling" :D Dit wordt vooral in de India-zadels gepropt omdat het goedkoop is. Enige oplossing is alles eruit en goede kwaliteit wol er weer in :j

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:20

in mijn zadel zat gewoon nette wolvulling en dat zit er nu ook weer in :)

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:25

In mijn Fryso zit een schaapje en in mijn Hulsebos weet ik niet, die heb ik nog niet laten opvullen ;)

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:00

Zou het niet weten.
Heb ongeveer 6 mnd geleden een tweedehands kieffer wien bij divoza Leek gekocht,
gisteren de zadelamker gehad.
Zadel is totaal versleten wol helemaal verpulverd.
Kon hem helemaal opnieuw laten vullen ging 150 euro kosten terwijl
ik het zadel voor 250 heb gekocht :( .

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:28

lucht :D
(en foam)

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:37

Heb het niet laten doen.
Ga wel op zoek naar ander zadel.
Foam is ook helemaal in gezakt en dat konden ze niet verhelpen.
Dan zit hij nog niet lekker naar 150 verspijkeren.

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:45

Mijn zadel is gevuld met wol. Past zich uitstekend aan maar natuurlijk dient dit wel ieder jaar gecontroleerd te worden om te kijken of de druk nog goed is ivm zijn bespiering. Vindt het een prima vulling wat de vorm goed vast houdt na het inrijden.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 07:25

Nouvel schreef:
lucht :D
(en foam)

Hier ook. :)

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:06

Maandverband in een zadel gevonden? Ik doe dit werk al jaren maar maandverband nee dat heb ik nog niet gevonden. wel verbandgaas.
Als je weet wat maandverband kost kan het onmogelijk een goedkoop zadel zijn.....er gaat nogal wat maandverband in een zadel!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 11:49

Gebruikt/gerecycled maandverband misschien? :+