Wat voor vulling zit er in je zadel? Van het voorjaar heeft mijn zadelpasser mijn zadel, dat ik bij mijn paard kocht, gecontroleerd en helemaal opnieuw opgevuld. Zadel lag al ruim 4 jaar op mijn paard en er was in 10 jaar, dus sinds het gemaakt is, niets aan de vulling gedaan. Bleek dat er tapijtvezels in zaten, twee harde worsten die helemaal ingezakt waren, wat ook logisch is als je bedenkt dat dat spul er 10 jaar in heeft gezeten. Zadel is aangepast aan de vorm van de rug van mijn paard (het was te recht, en nu zit er meer model in) door het op te vullen met schapenwol. Bij de nacontrole is er nog een reepje wol aan de ene kant in verdeeld, van een wit schaap. De rest van de wol is afkomstig van een zwart exemplaar
Wat zit er bij jullie in? En uiteraard ben ik vooral benieuwd naar wat er in ZAT.

Maar hoe kan het nou dat de wol 13 jaar mee gaat, het zakt toch in op een gegeven moment? De zadelpasser heeft mij geadviseerd om de buikomtrek bij de singel iedere maand op te meten en zodra dat meer dan 4 centimeter afwijkt van de omtrek toen het zadel werd opgevuld haar te bellen. En om sowieso de vulling iedere twee jaar te laten controleren, juist omdat wol inklinkt
.