wintec of leren zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lovepalomina

wintec of leren zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 14:49

hebben jullie een wintec of een leren zadel? En is er eigelijk een verschil tussen hoe hij zit?

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:51

Ik heb een kunststof zadel van Thorowgood omdat ik een jong paard heb, het verschil is dat je in een kunststofzadel de bomen kunt verwisselen en daarnaast is kunststof natuurlijk veel goedkoper. Dus beter een kunststof zadel dan een TE goedkoop leren zadel, dat kan gwoon niet goed zijn. De mensen die op mijn zadel rijden vinden hem heerlijk zitten (ik ook). Natuurlijk zit er verschil in, maar dat is toch persoonlijk.
Laatst bijgewerkt door maureen_85 op 22-09-09 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:52

Ik heb een wintec zadel. Vind het een heerlijk zadel! Het zit lekker en vind hem nog mooi ook! :)
Ik zal niet zeggen dat het helemaal onderhoudsvrij is, maar je hebt iig geen gedoe met invetten.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:53

Ik heb zelf een kunststof Wintec zadel. Ik vind hem erg fijn zitten en erg makkelijk schoon te maken.

TessaVB

Re: wintec of leren zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:54

ik heb als springzadel een kunststof wintec gekocht. Zit heel stevig, en natuurlijk makkelijk in onderhoud. Voor dressuur heb ik een leren zadel van KN en Daaleman.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:56

Je hebt ook nog meer zadels dan alleen wintec en leer. :D
Ik heb een Dry-Tex, ik heb dit zadel ipv. een leren zadel gekozen omdat:
- hij een stuk goedkoper was
- hij zeeer onderhoudsvriendelijk is
- ik hem mooi vind
:)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:57

ik gebruik een leren dressuurzadel, ze hebben ook een wintec maar ik vind die andere veel en veel fijner zitten :j

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:58

Ik volg dit even :)

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:58

Ik heb een wintec en een leren zadel.

Het leren zadel is mijn dressuur zadel, zit heerlijk (KN allegro) en heb als veelzijdigheidzadel een wintec 500 al 6 jaar, vind ik niet verschrikkelijk zitten maar mijn kn zit beter. De wintec is 'stugger' door het kunstof. Het grootste voordeel is dat de wintec amper hoef te onderhouden en is gewoon een lekker zadeltje voor erbij :).

Maar kwa zit wint mijn leren het wel :).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:43

Ik had een Wintec dressuurzadel. Omdat je de bomen kon verwisselen. Fijn zadel, maar helaas lag het na 2 maanden niet meer goed op mijn haflinger.
Nu heb ik een leren zadel. Dat ligt beter op mijn haf en ik zit er beter op.
Qua onderhoud ben ik er wel meer tijd aan kwijt. Invetten, schoonmaken, enz.
De Wintec was een doekje (soms met water) al genoeg.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:45

ik heb een Wintec Isabell Werth, echt een geweldig fijn zadel :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:54

ik heb een wintec vzh (>10 jaar oud) en een leren dressuurzadel.
De wintec is gewoon gemakkelijk, past op de meeste paarden die ik af en toe rij, indien nodig kan ik de boom vervangen, weegt niet veel, is gemakkelijk in onderhoud en 't maakt op buitenrit niet veel uit of ik in een regenbui terecht kom of niet. Bovendien goed betaalbaar en kwalitatief ok
Mijn dressuurzadel daarentegen past beter op mijn paard (heb het al 2x laten nakijken en 1x aanpassen) en daar zit ik beter in/op, maar op wandeling vind ik mijn wintec veel aangenamer, da's toch voor de ontspanning. Mijn dressuurzadel betaalde ik tweedehands nog steeds meer dan mijn wintec nieuw, een nieuw lederen zadel dat kwalitatief ok is en goed past op mijn paard zou ik nieuw niet kunnen bekostigen.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:01

Ik heb een anky dressuur zadel van leer. Heb ook wel eens op wintec gereden maar vind niet lekker zitten en ik vind ze ook niet mooi. Echt leer heeft gewoon iets extra's ( vind ik )

Liekelianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:04

ik rij met een wintec vzh zadel ik vind het prima rijden zit lekker en zit heel stevig
tis echt een licht gewicht vind ik heel handig met opzadellen (ik ben niet zo heel groot)
en handig in onderhoud!

Loes7s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:39

Meestal betaal je wel voor een zadel dat erg lekker zit :)
Ik vind leer een stuk beter zitten, maar dan vaak wel de duurdere zadels.

Gentleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:43

Ik vond het Wintec zadel dat ik even kort voor mijn paard had echt vreselijk zitten. Het pastte hem niet en mij niet. Dus toen maar een leren zadel op maat laten maken. Is wel even duurder, maar dan heb je ook wel wat. Ik zit nu prinsheerlijk en mijn paard loopt er super door.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:09

Ik had een Wintec Isabell Werth en het zat heerlijk maar mijn billen waren wat aan de grote kant en had dus gekozen voor een 18 inch, maar mijn fjord heeft een korte rug, dus was het veel te lang voor haar rug, heb nu een (leren zadel en met lucht gevulde kussens) WOW zadel (zit nog lekkerder :D) en nu voor haar rug 16 inch en voor mijn billen 17 inch 8-) bij welk zadel kan dit nog meer ha ha ha

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:20

Ik heb ook een wintec vzh zadel. Ik vind dit ideaal voor de ponies maar ik denk dat als je echt wedstrijden wil rijden dat je misschien beter af bent met een leren zadel

visiontimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:42

Ik had een wintec. Heel fijn mee gereden voor 3 jaartjes. daarna een leren genomen en die bevalt ook goed, tís maar wat je ermee wilt doen

LenL38

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:04

ik heb zelf liever een leren zadel (mits goede kwaliteit), maar voor jonge kinderen vind ik de kunststof zadels best prettig (of beginnende volwassenen). deze zijn net iets stroever dan leren zadels

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:20

Ik heb een wintec dressuurzadel, vind hem heerlijk zitten! Vooral met een bontzitting zit ie als een huis!
Ik onderhoud hem eigelijk niet, soms de tuinslang erop.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:27

pasvorm is het belangrijkste !

als een wintec past toppie
wil je die in het leer neem je een bates

wintec past (helaas) niet altijd
kwestie van passen
een lederen past ook niet altijd
ook kwestie van passen

er zijn meer kunststof zadels

voordeel kunststof ->
-minder onderhoud
- meestal minder gewicht
- mits geen glad kunststof meer houvast

voordeel leder
- kleine beschadigingen zijn weg te poetsen
- pasvorm meestal beter aan te passen
- meer houvast dan glad kunststof
mits geen uber glad leder ..
- gaat langer mee

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:36

Ik heb een leren dressuurzadel en voor erbij een kunststof Thorowgood veelzijdigheidszadel. Het leren zadel vindt ik beter zitten, maar ben ik ook meer aan gewend. Voordeel van een kunststof zadel is dat hij relatief goedkoop is, weinig weegt en weinig onderhoud nodig heeft. Een keer schoonmaken met water en bij erge vervuiling met een speciale shampoo. Leer vraagt veel meer onderhoud.
Nadeel is dat de kussens van een kunststof zadel eigenlijk niet zijn na te vullen of te veranderen. Als je paard een beetje speciale rug heeft is dat een nadeel. Met alleen een passende boom ben je er niet, ook de vorm van de kussens is belangrijk.
Voor een jong paard of recreatief rijden, of voor erbij, voldoet een kunststof zadel prima. Wil je serieus rijden, trainen en wedstrijden rijden, dan zou ik een leren zadel kiezen.

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:42

Okej Ik volg dit even.
Ik moet een nieuw zadel voor een 3.5 jarig paard hij moet goed liggen en er moeten kniewrongen opzitten want ze is best druk en speels.
Het zadel hoeft niet mooi te zijn (liefst bruin maar geen eis) wel moet het goed liggen minimaal 3 jaar mee gaan en een verwisselbare boom hebben. Ze hjeeft iets een hoge schoft is best small en denk dat ik een 18 inch moet . Het budget moet niet te hoog zijn, als ze 6 is en totaal uitgegroeid en uitgespeeld krijgt ze een opmaat gemaakt zadel

Wat voor zadel raden jullie me aan

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 08:52

Ik heb beide :Y)
maar rij toch het lieft in mijn leren zadel,komt ook omdat dat een dresuur is en mijn wintec een VZH....