Robart Pinchless Bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Robart Pinchless Bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 00:05

Ik was vandaag in de ruitershop voor een nieuw bit voor mijn merrie, ze had nl een maatje te groot. Nu had ik de keuze tussen drie soorten dubbelgebroken bitten.

De eerste was een dubbelgebroken koperen bitje met losse ringen (hierop is de keuze uiteindelijk gevallen, het heeft een flinke tijd geduurd om te vinden wat deze merrie nu prefereert en ik ben dan geneigd te denken "wat goed is moet je niet veranderen")

De tweede was een dubbelgebroken bit (met optie op koper) met vaste ringen... (wat zijn de voor/nadelen hiervan tov losse ringen eigenlijk? Dat was me nl niet duidelijk)

De derde en degene waarover mijn vraag eigenlijk gaat was een Robart pinchless bit... Het was een zilver dubbel gebroken bit, maar het tussen stuk kon draaien... Weet niet goed hoe het uit te leggen maar zoals een rollenbitje stukjes heeft die onafhankelijk van elkaar kunnen "rollen" had dit dus een soort rollend middenstukje waar het paard mee kon spelen. Het zat best gek in elkaar... en leek me niet comfortabel dus ik heb dat bit laten liggen. Mede omdat ik niet wist hoe men er op wedstrijd over denkt (lees: mag het ;) en om de reden hierboven.... Maar wat zijn nu de voor en nadelen en ervaringen van/met dit bit?
http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _14093.jpg

Pivanti

Re: Robart Pinchless Bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:05

Ik heb de Robart, ik vind hem vrij scherp persoonlijk. Het was geloof ik t idee dat door dat beide bit delen onafhankelijk kunnen draaien, je teugel hulpen ook onafhankelijk kan geven. Dat rechts aan de rechterkant door komt en links aan de linkerkant (dat had ik begrepen) Maar ik heb er een keer mee gereden, maar m'n paardje vond t niets, te scherp...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 22:18

Hm, het toonde voor mij ook vrij scherp... Ben stiekem blij dat ik voor het dubbel gebroken koperen bitje gegaan ben nu :o

Nizpie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:34

dit bit heb je ook in verschillende diktes!
ik heb er al bijna 11.5 jaar zo'n bit in mijn paard zijn mond en ligt heel fijn in zijn mond ,scherpe inwerking vind ik wel meevallen.

hij kan nog genoeg flikken alleen niet makkelijk vastpakken ;)
nu wil ik weer zo'n bit kopen maar ken ze nergens in het koper kleurig vinden :( vind ik mooier bij mijn hoofdstel

groetjes joyce

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:24

Oh, ik vind het een heerlijk bit! Juist ideaal, omdat mijn paardje zich irriteert aan teveel beweging in de mond en onduidelijke signalen. Geef ik nu een hulp op rechts, dan is het voor hem gewoon duidelijk.
Wel moet ik zeggen dat wij de enkelgebroken D-trens hebben, maar ook die werkt dus ook onafhankelijk van de andere kant in.
Qua scherpte, het bit is zo scherp als de hand van de begeleider, maar wellicht is het met dit bit nog belangrijker om met een stille hand te rijden; onafhankelijke inwerking heeft natuurlijk alleen maar zin als jij je handen ook onafhankelijk van elkaar in kunt zetten.

groetjes, lacuna

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:51

Scherp?? Ons werd verteld dat dit juist een heel vriendelijk bit is. Ik heb het bit zelf gebruikt voor een nrps met een gevoelige mond. Vond haar hier goed op lopen, ze schuimde ook meer dan normaal.

Paar jaartjes terug gebruikt voor een 4 jarige. Die liep hier ook heel fijn op. Alleen vond ik het vervelend om steeds uit te moeten leggen dat ik niet met een onderlegtrens reed, omdat het bit zo klein eruit ziet dachten veel mensen dat. Ook omdat ik toen wat wedstrijden reed ben ik snel weer over gegaan naar een dubbelgebroken bit. Heb geen idee of je met dit bit mag starten, maar denk het eigenlijk niet.

Nizpie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:30

ik heb zelf ook een nrps met een gevoelige mond en is inderdaad verteld dat tie heel vriendlijk is in de paardenmond.
deze schuimt ook onwijs erg!

ik rijd er zelf ook wedstrijden mee al een aantal jaar en nog nooit commentaar gehad van een jury enz.
en is ook al een keer in zijn mond gekeken , maar geen commentaar :)

nu heeft iemand hem ook te leen van mij op stal ( heb er 12 jaar terug 2 gekocht)en dat paard schudde onwijs met zijn hoofd en was onrustig hij is nu al een stuk relaxter ;)
elmiran schreef:
Scherp?? Ons werd verteld dat dit juist een heel vriendelijk bit is. Ik heb het bit zelf gebruikt voor een nrps met een gevoelige mond. Vond haar hier goed op lopen, ze schuimde ook meer dan normaal.

Paar jaartjes terug gebruikt voor een 4 jarige. Die liep hier ook heel fijn op. Alleen vond ik het vervelend om steeds uit te moeten leggen dat ik niet met een onderlegtrens reed, omdat het bit zo klein eruit ziet dachten veel mensen dat. Ook omdat ik toen wat wedstrijden reed ben ik snel weer over gegaan naar een dubbelgebroken bit. Heb geen idee of je met dit bit mag starten, maar denk het eigenlijk niet.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:21

wat ik zo lees zijn er goede ervaringen mee, ik was er ook aan het denken. Ik reed die van mij eerst op hoe heet dat nou zo'n dubbel dubbel gebroken , daar liep ze perfect op niks in de hand , maar daar mag je niet mee starten dus was op zoek naar een vervangend bit. en kwam ook hier op uit

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:25

nizperamon schreef:
ik heb zelf ook een nrps met een gevoelige mond en is inderdaad verteld dat tie heel vriendlijk is in de paardenmond.
deze schuimt ook onwijs erg!

ik rijd er zelf ook wedstrijden mee al een aantal jaar en nog nooit commentaar gehad van een jury enz.
en is ook al een keer in zijn mond gekeken , maar geen commentaar :)

nu heeft iemand hem ook te leen van mij op stal ( heb er 12 jaar terug 2 gekocht)[b]en dat paard schudde onwijs met zijn hoofd en was onrustig hij is nu al een stuk relaxter[/b/ ;)

[die van mij deed dat dus ook en met dat bit wat ik nu heb niet meer ,,zoekt even op.... http://divoza.com/shop/a.visit/4b8a526d021dca0e273fc0a8c06406df waterford trens, ik vind dat deze helemaal niet scherp inwerkt, ligt er echt aan hoe je ermee omgaat

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:08

Robart is net heel zacht, je hulpen komen duidelijker door. Wat voor iets had je er voor dan?