Welke deken is nu ECHT waterdicht??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Suzy

Welke deken is nu ECHT waterdicht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 21:15

Na een aantal winters zitten mutsen met dekens op en af door het steeds weer doorlekken worden (van de zgn waterdichte dekens) , ben ik nu van plan om een echte waterdichte deken te kopen, te denken in de categorie Rambo/Bucas/Rhino....

Vorig jaar heb ik nog een ongevoerde Amigo-regendeken gekocht, pasvorm is super, maar ook hier na een morgen in de regen door drie dekens heen gelekt en een nat paard. Dus ben wel enigszins sceptisch over het begrip waterdicht.

Nu dus mijn vraag, welke deken is nu echt waterdicht, dus waar je paard na een dag in de regen nog steeds droog onder blijft?
Vond laatst iets dat ze waterdichtheid uitmeten in m3/m2 ofzoiets...en dan blijkt de bucas meer aan te kunnen dan de rambo (en de rambo evenveel als die Amigodeken die ik nu heb...).
Maar nu lees ik (jaja zoekfunctie is reeds gebruikt) weer minder goede ervaringen met de pasvorm van Bucas..

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:17

Tsja, de pasvorm is natuurlijk bij elk paard anders, heeft er niemand in je omgeving een Bucas-deken die je evt. kan proberen qua passen?

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:18

Zowel mijn amigo's als bucas dekens zijn echt waterdicht hoor. De regendeken houdt iig een hele dag regen, de 200 grams en 300 grams gebruik ik alleen in het paddock seizoen, dus zo'n 3/4 uur max regen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:19

Dat vind ik heel vreemd, ik geburik al jaren de Horseware dekens (amigo) en mijn paarden hebben zelfs lang constant buiten gestaan en niks geen druppel onder de deken.

Waar ik op stal sta verkopen ze Domenick dekens, super pasvorm en ze schijnen echt 100%waterdicht te zijn.

Van Bucas is de pasvorm idd wat nauwer......

Sientje

Re: Welke deken is nu ECHT waterdicht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:21

Ik heb de Rambo Duo nog nooit kunnen betrappen op het doorlaten van regen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:22

Bucas! En als je ze wast met een speciaal middel en daarna sprayt zijn ze ook nog waterdicht. het kost wat, maar je hebt er echt wat voor. Ik heb een smartex medium (winterdeken)en daar kan ze de hele dag mee in de regen en ze is kurkdroog, ook zweet ze er niet onder. In plassen rollen bleek ook geen bezwaar :D
Mijn kwpn past de bucas perfect, ze is 1.60 en heeft in de winter een behoorlijke buik. De deken valt over de schoft, niet op de schoft, zodat manen gespaard blijven.

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:23

Ik heb nog een oude rambo deken die wel 15 jaar oud is en hij is nog steeds waterdicht. Ik zweer dan ook bij de Rambo dekens. Mijn overige Rambo deken, nieuwere versie is ook echt waterdicht. Ik heb ook nog een amigo, die is ook waterdicht alleen qua sterkte is die minder.
Bucas vind ik de pasvorm niet fijn, bij alle paarden die ik daarmee gezien heb, hebben kale schouders en trekt het. De pasvorm van de horseware dekens zijn super en zelfs bij de oude rambo waar geen bilkoorden aanzitten, wel een touwtje, blijft in de meest harde wind perfect liggen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:27

Ik wil ook een amigo regendeken kopen...
Misschien zit er verschil tussen het aantal grams qua doorlekken?... Loes Corner: Hoeveel gram deken heb jij?

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 21:28

apart dat ik dan zo'n last heb met doorlekken (zonder ze gewassen te hebben overigens)..
Ik heb laatst een vliegendeken gekocht van Bucas, maar vond hier ook de pasvorm niet echt denderen, dus ik neig meer naar Rambo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:29

Zo zie je maar weer, elke ervaring verschilt. Ik zweer weer bij de bucas, omdat ie juist bij die van mij weer prima past, niks kale plekken.
Toch een kweste van uitproberen.

De deken mag geen water doorlaten, ongeacht het aantal gram van de deken. Een ongevoerde regendeken mag net zo min water doorlaten als een dikke gevoerde winterdeken die waterdicht is. In ieder geval moet je geen deken met naden nemen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:30

Ik vind de pasvorm van bucas dus weer minder
Waarschijnlijk was die gewoon niet geschikt voor mijn paard.
Dominic ben ik erg over te spreken. Ondanks de missende loopsplit meer dan genoeg ruimte om goed te kunnen bewegen.
Zelf heb ik de sportcombi liggen.
Over de Airtop hoor ik ook veel goede verhalen, al is die niet geschikt voor paarden die (halve)dagen op stal staan.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:34

De beste dekens die we ooit gehad hebben, zijn Rhino dekens. Ze zijn meer dan 5 jaar goed gebleven en onder die dekens hoefden we ons geen zorgen te maken bij flinke regenbuien. (Onze paarden staan heel veel buiten, een groot deel van het jaar 24/7.)

Vorig jaar hebben we een stel Rhino dekens gekocht en wat Bucas dekens. Ze hebben tot nu toe alles keurig gehouden. :)

Dominick dekens hebben we ook gehad, maar daar gingen de paarden erg onder zweten en de dekens bleken niet 100% waterdicht te zijn.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:39

Ik heb de Weatherbeeta en deze lekt ook echt niet door.Maar goed,dat deden mijn rambo en HH ook niet en ik had een paard wat 24/7 buiten stond.Nooit nix geen probleem mee gehad.

Heb je je paard niet gewoon te warm aan gekleed?Ik bedoel:ze zijn ademend maar tot een bepaalde hoogte.Ik heb een keer een natte deken(in de voering) gehad en dat bleek condens.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 07:01

Maar overweeg eens wat ik zei, de Domenick dekens!
Echt waar, ze hebben een super pasvorm, zelfs op mijn korte haf met giga front lagen ze perfect!

En als je ook het geld voor een Rambo wilt uitgeven, deze zitten ongeveer gelijk met Rambo.
Dus de moeite waard om eens te bekijken!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 07:19

Ik kan me niet voorstellen dat die dekens bij jou niet waterdicht zijn en bij anderen wel. Ik heb persoonlijk nog nooooooit iets gehoord over dekens die doorlekten o.i.d., zelf ook nog nooit gehad. Er zijn wel een paar aandachtspuntjes natuurlijk:

1) de deken moet natuurlijk waterdicht zijn, dus heb je het zelf wel over dekens waar op het etiket echt stond "waterdicht"? (zal toch wel?)
2) Als je ze laat wassen wel opnieuw waterdicht laten maken
3) Is het geen zweet en/of condens :+ . Sommige paarden hebben het snel warm onder een deken. Zgn doorlekken kan ook zijn dat je paard op een bepaalde plek gaat zweten net als mensen het eerst onder hun oksels zweten. Ik noem maar wat hoor.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 09:45

Ik snap niet dat het lijkt alsof ik de enige ben die er last van heeft, ik verzin het in ieder geval niet, anders had ik dit topic ook niet geopend ;)

Zweet is het zeker weten niet, dan zouden ze vooral nat worden in de oksel en bij de hals, maar dit zijn gewoon doorlekplekken op de rug (waar overigens geen naad zit). Dat het wat nat wordt door inregenen bij de hals kan ik me nog wel voorstellen, maar als je 's morgens je paard buiten zet en je haalt 'm 's avonds binnen met een paar natte deken, zeker in de winter, wordt ik niet zo vrolijk.
En aangezien mijn dekencollectie al redelijk ruim is (als je drie dekens (ja ik werk met veel dunne laagjes moet drogen en weer droge opleggen voor de volgende dag) wil ik nu een deken waar ik die zorgen verder niet meer mee heb.

En de Rhino dekens, hoe zijn die kwa pasvorm? Vergelijkbaar met Bucas of meer met Rambo?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:48

Weatherbeeta vind ik erg fijn, maar heb nu ook een Amigo die heel goed is

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:51

Suzy schreef:
En de Rhino dekens, hoe zijn die kwa pasvorm? Vergelijkbaar met Bucas of meer met Rambo?

Amigo, Rhino en Rambo (op volgorde van van goedkoopste naar duurste lijn) zijn allemaal van Horseware, dus de pasvorm zal min of meer hetzelfde zijn. Dat is wel afhankelijk van dekenmodel natuurlijk. Wij hebben alleen ervaring met Rhino en Rambo dekens van Horseware.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:52

Ik heb meerdere dekens van Horseware en die zijn allemaal prima waterdicht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:00

Let op dat een deken ademend is. De enige lekkende deken die ik heb gehad en die verkocht werd als waterdicht, had naden.

Bij mijn bucassen heb ik nog nooit een lekkage gehad.

Kijk eens op de website van de paardendrogist, deze verkopen zowel de bucas als de horsewaredekens. Op deze site staan uitgebreid de kwaliteiten per deken vermeld en ook of ze ademend zijn, isolerend en oem maar op. Je hebt daar een dekenpasservice, zodat je de dekens kunt passen en eventueel kunt retourneren. Daar zijn wel voorwaarden aan, je mag de deken niet op een bloot paard leggen ivm haar, maar wel weer over een dunnen andere deken, zodat ze hem als ie niet past nog wel kunnen verkopen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:16

Ik heb voor mijn hengst een bucas met hals alsof hij op maat gemaakt is, hij past er precies in een power turnout en nog niet gelekt. Waar het meestal inloopt in bij de hals, een halve hals vind ik dus erg fijn.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:03

Ik heb alleen maar dekens van Horseware (Rambo en Rhino) en die zijn allemaal perfect waterdicht :j

Eentje heb ik 2e hands overgenomen, was al meer dan 5 jaar oud en is nog steeds in perfecte staat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:06

dekens van S&K
ik heb zelf de S&K Panther.
superstevige deken, en absoluut waterdicht.
mijn pony heeft er al jaren eentje en nog loopt hij winterdag nog gewoon op het land in weer en wind.
:D

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 17:21

@Mindim, op de site van de paardendrogist heb ik inderdaad ook al eens gekeken en staat zeer handige informatie op!

Zou het doorlekken er ook niets mee te maken hebben met de vulling van de deken? Ik wil nl. het liefst een 0-grams, zodat ik zelf de dikte eronder kan creeren met de onderdekens..

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:50

Ik heb hier een los regendeken van Harry's Horse en die is helemaal waterdicht en gebruik ik ook als bovendeken met eronder staldekens.

Daarbij heb ik ook Pessoa winterdekens met vulling en waterdicht en deze kunnen ook tegen ieder weertype.

Alleen met BR, Premier heb ik mindere ervaringen deze lekte bij mij wel door.