Baucherbit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Baucherbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 22:45

Kan iemand me vertellen hoe een baucherbit nou precies werkt? Of wie er van een ander type trens (watertrens, bustrens, D-trens, kneveltrens) naar het baucherbit is overgeschakeld en hoe dat gaat? Voor zover ik begrijp is het een bit dat heel stabiel ligt, klopt dat? En zo ja, hoe komt dat dan?

Dabo

Re: Baucherbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:48

*Gaat googlen op baucherbit..*

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:49

was ook net van plan te googelen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 22:50

In dit artikel: http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php#drop heb ik er al wat over gevonden en ik heb de tekst gelezen en de plaatjes bekeken en nog begrijp ik het niet helemaal. Dus nu is mijn nieuwsgierigheid geprikkeld, vandaar dat ik me afvroeg hoe het bit in de praktijk werkt, en wat voor paarden er baat bij hebben.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:17

Het leek mij dat het een lichte hefboomwerking kan geven, maar als ik de tekst zo lees, is dit niet het geval.. Waarom dan de bakstuk aan een apart ringetje..? Ik weet het ook niet, sorry!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 23:22

Kijk dabo, dat was dus ook mijn reactie. Huh, geen hefboom? Oja, logisch! Maar inderdaad, waarom dan dat ringetje zo? En waarom zit er aan mijn kimblewickbit, waarvan het ringetje voor het bakstuk ook hoger zit, en waarvan de bitringen ook rond zijn (ik heb een model zonder sleuven) dan een kinketting? Want dat is hetzelfde bit, alleen zou dat dan wel een hefboomwerking moeten hebben?

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:24

Ik heb laatst een paar keer een Baucherbit geprobeerd i.v.m. aanhoudende tongproblemen na een langdurige kieswortelontsteking van een aantal maanden, maar mijn paard reageerde er niet lekker op. Het heeft geen hefboomwerking zoals vaak gedacht wordt (de scharen wijzen immers niet naar beneden maar naar boven) maar door die korte scharen krijg je wel een lichte kanteling van het bakstuk naar voren, dus druk op de nek achter de oren, als je een ophouding geeft. Je hulp komt daardoor niet in zijn geheel op de mond/tong terecht maar gedeeltelijk ook op de nek. Voor paarden die gevoelig in de mond zijn kan het een oplossing zijn.
Inmiddels ben ik overgestapt naar een Sprenger scholingsbit en daar loopt hij echt super op.
Laatst bijgewerkt door robin_hood op 18-09-09 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 23:26

Bedankt voor je reactie robin_hood :) Merkte je ook of het bit stabieler lag dan andere trenzen?

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:30

Het ligt een beetje als een bustrens vond ik. Een scholingsbit is ook een soort bustrens maar mijn paard vindt dat bit toch prettiger. Die geeft geen druk achter de oren maar meer op de lagen. Een gewone bustrens werkt meer op de tong zelf.
Voorheen reed ik met een dubbelgebroken watertrens. Ik kan niet direct zeggen dat het ene of andere bit stabieler in de mond lag.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 23:32

Even een plaatje van mijn bit:

Afbeelding

Is dus een kimblewick en geen baucherbit, zoals jullie kunnen zien zonder sleuven. De teugels glijden wanneer je er druk op uitoefent dus naar het punt van de bitring die het dichtst bij de ruiterhand is (dit wordt nog vergemakkelijkt door de clipjes) Lijkt toch erg veel op het baucherbit? In hoeverre zou deze constructie druk geven achter de oren? En heeft een kinketting voor een bit dat naar mijn redenatie geen hefboomwerking heeft wel nut?

Overigens heeft dit bit zich al bewezen, door dit bit kwam ik erachter dat mijn paard niet gediend is van gewiebel op zijn tong. Dit bit heeft een ongebroken mondstuk en een tongboogje. Behalve dit bit gebruik ik sinds kort een myler bustrens, ook met klein tongbochie.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:38

Dit bit heeft wel een lichte hefboomwerking. Het mondstuk ligt namelijk in het bovenste gedeelte van de bitring en niet precies in het midden ervan. Als je een ophouding geeft trek je dus meer op het onderste deel van de bitring waardoor je een lichte kanteling krijgt. Daardoor spant de kinketting tegen de onderkant van de kin en werkt zo'n bit dus wel als een hefboom.
Een Baucherbit heeft een iets grotere opstaande schaar dan jouw Kimblewickbit. De lengte van die schaar bepaalt de kanteling naar voren van het bakstuk als je een ophouding geeft. Het mondstuk zit bij een Baucherbit in het midden van de bitring en werkt dus als een trens zonder hefboomwerking.
En Baucherbit is daardoor een vriendelijk bit voor paarden die de druk achter op hun nek snappen en accepteren.
Mijn paardje reageert prima op een zgn. scholingsbit, werkt als een bustrens met ongebroken mondstuk en tongboogje, maar dan niet met hefboomwerking maar gewoon als trens.
Laatst bijgewerkt door robin_hood op 18-09-09 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 23:41

Hoe kan ik nou meer druk geven op het onderste deel van de bitring als er geen sleuven in de bitringen zitten?

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:42

Geen idee. Misschien schuiven de teugels automatisch wat naar beneden als je een ophouding geeft? Of misschien is het onderste gedeelte wat zwaarder van gewicht waardoor je een verplaatsing van het zwaartepunt krijgt? Misschien zit er daarom een korte schaar aan waar het bakstuk aan vast zit zodat je een lichte kanteling krijgt van het bakstuk naar voren ( waardoor het bit zelf wat meer op de onderkant kantelt) ?

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:46

NB: Als het je niet alleen om de werking maar vnl. om een stabiele ligging van het bit gaat dan kun je het beste een kneveltrens kiezen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:46

Wat jij een kimblewick noemt is ook bekend als thiedemann, die heeft alleen wel een gebroken mondstuk en is ook verkrijgbaar met sleuven voor meer hefboomwerking.

In princiepe heeft dit een lichte hefboomwerking maar als je goed kijkt kun je zien dat het wat afhankelijk is van waar de teugel ligt. De bitring is groot en loopt ver naar onder waardoor het 'diepste' punt van de bitring onder het mondstuk ligt en je toch een minieme hefboomwerking krijgt. Qua hefboomwerking zal dit bit het voornamelijk moeten hebben van de kinketting omdat het stukje bit-bakstuk relatief kort is waardoor je nauwelijks druk achter de oren krijgt. Wil je druk op de kinketting dan zul je die vrij strak vast moeten maken anders heeft het geen nut.
Ik heb hem zelf altijd gebruikt zonder kinketting, de minime hefboomwerking werkte bij mijn paard voldoende.

Het bit uit je openingspost ben ik niet bekend mee maar kan me de werking wel inbeelden. Dit heeft idd geen hefboomwerking maar zoals hierboven wel gezegd is kan door het aantrekken van de teugels de scharen licht kantelen waardoor je toch druk achter de oren krijgt, maar persoonlijk lijkt me dat verwaarloosbaar omdat de bitringen niet bedoeld zijn om die druk te creeren (in tegenstelling tot die van de kimblewick of thiedemann).
Wat wel een groot voordeel van dit bit kan zijn is dat het mondstuk niet kan kantelen in de mond wat bij een gewone trens nog weleens het geval is. Dit bit bied dus een zeer stabiele ligging en houd het mondstuk precies zo in de mond als bedoeld is.
Wss iets voor gevoelige paarden of paarden die snel de tong over het bit gooien?

Edit; wat verduidelijkt.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 18-09-09 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 23:48

De teugels zitten nergens vast, zoals je bij de gag bits in het artikel wel ziet. De teugels kunnen gewoon vrij bewegen langs de bitring. Verder zit het mondstuk vast, dat kan ook niet bewegen langs de bitring. Daarom heeft mijn bit naar mijn idee géén hefboonwerking.

Ik ga mijn paard er morgen mee optomen en met de teugels rommelen, kijken wat het mondstuk doet met en zonder kinketting.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 23:49

robin_hood schreef:
NB: Als het je niet alleen om de werking maar vnl. om een stabiele ligging van het bit gaat dan kun je het beste een kneveltrens kiezen.

Heb ik geprobeerd, was te zwaar voor mijn paard (van gewicht). Daarnaast was het een dubbelgebroken geval -> drama.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:52

hestejente schreef:
De teugels zitten nergens vast, zoals je bij de gag bits in het artikel wel ziet. De teugels kunnen gewoon vrij bewegen langs de bitring. Verder zit het mondstuk vast, dat kan ook niet bewegen langs de bitring. Daarom heeft mijn bit naar mijn idee géén hefboonwerking.

Dat klopt maar het gaat om het 'diepste' punt van de bitring tov het mondstuk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 23:53

Dank je wel annelies, ik snap nog steeds niet hoe de teugels naar het onderste punt van de bitring kunnen glijden. Ik heb er clipjes aan ipv gewoon de teugel aan de ring, zodat de teugels wanneer ik die aanneem juist richting mijn hand gaan, en dus zo'n beetje halverwege de bitring zijn.

De kinketting kan niet strakker dan hij op de foto zit, en daar zit hij duidelijk te los. Het haakje is te lang, ik krijg het niet door een strakker schakeltje. Als morgen blijkt dat de teugels gewoon doen wat ik denk dat ze doen sloop ik die kinketting eraf!

Van het oogje was me ook al opgevallen, mijn paard wordt nogal gemakkelijk zwaar op de voorhand en te veel druk achter de oren vind ik niet zo fijn. Dus ik ben er blij mee dat dat schaartje niet zo lang is :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 23:54

anneliesdj schreef:
hestejente schreef:

Dat klopt maar het gaat om het 'diepste' punt van de bitring tov het mondstuk.

Dus die hefboomwerking heb ik alleen wanneer de teugels los hangen? }:0

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:55

anneliesdj schreef:
...Wss iets voor gevoelige paarden of paarden die snel de tong over het bit gooien?...

Een Baucherbit is bedoeld om de hulpen niet alleen op de tong te geven maar minder op de tong zelf en meer achter de oren.
Is inderdaad vnl. bedoeld voor paarden met mond-/tongproblemen.
Ik heb het destijds geprobeerd vanwege tongproblemen ( vaak even heel ver uitsteken, niet constant en ook niet met tong over het bit) a.g.v. een langdurige kieswortelontsteking.
Helaas reageerde hij niet lekker op een Baucherbit. Een scholingsbit haalt de druk ook meer van de tong af. In plaats van druk achter de oren (zoals bij een Baucherbit) geeft een scholingsbit wat meer druk op de lagen.
Het is maar net wat je paard prettiger vindt.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:59

hestejente schreef:
Dus die hefboomwerking heb ik alleen wanneer de teugels los hangen? }:0

Dat kun je eenvoudig controleren.
Ga naast je paard staan en geef een ophouding aan de teugel.
Kijk dan eens wat de kinketting doet.
Als die aanspant dan is er wel een (lichte) hefboomwerking.
Als die niet beweegt tijdens een ophouding, dan is er geen hefboomwerking ( of je kinketting zit te los gegespt waardoor je de hefboomwerking zelf hebt uitgeschakeld). Wel belangrijk is dus dat de kinketting wel goed vastgemaakt zit in de juiste hoek.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 00:00

Ik ben inderdaad een beetje aan het rommelen met bitten die niet te veel op de tong doen. Wordt paard onrustig van en gaat hij van hangen. Dubbelgebroken bitten zijn een ramp, en enkelgebroken past er niet in. Een tongboogje bleek de oplossing te zijn, met de myler kan ik prettig onafhankelijk links en rechts inwerken en de kimblewick heb ik voor de afwisseling. Ik ben al lang blij dat mijn paard het bit accepteert :) Dat het bit stil ligt vind ik een groot voordeel, het zit namelijk tegenwoordig aan mijn halsterhoofdstel en dat heeft alleen een hoge neusriem.

Annelies, ik krijg de kinketting niet strakker }:0

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 00:02

Een scholingsbit ligt ook heel stabiel. Die heeft namelijk een "dwarsstukje" tussen het mondstuk en de bitringen zitten. Is een beetje moeilijk uit te leggen maar zoek maar eens een foto ervan op dan zie je wat ik bedoel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 00:03

Afbeelding
Zo duidelijker?

Wat je meteen op zal vallen is dat het dus erg afhankelijk is van de hoofdhouding van je paard hoeveel hefboomwerking je hebt. Houd je paard zijn hoofd laag dan heb je druk achterin de bitring en dus geen hefboomwerking, doet je paard zijn hoofd omhoog dan verplaatst de druk zich naar voren tot het punt waar de pijl zit of, bij een zeer hoog geheven hoofd, daar nog voor.