@ koopto666: ik rijd zelf ook elke week op een manege, maar het paard is van school, en als we dan groen hebben zo heet dat vak...dan mag altijd iemand op het paardrijden, alleen meestal zijn er zo'n trutten die denken dat ze kunnen rijden die erop mogen. daardoor kan ik er maar een paar keer per jaar op gaan. je wilt niet weten hoe ze het paard rijden: vangen, opzadelen, 2 rondjes stap, en 1 rondje draf en dan 5 rondjes galoperen, klaar volgende erop, owja dat is het zelfde verhaal, en in beide gevallen moet ze netjes aan de teugel lopen en zo diep mogenlijk, anders is het niet goed en krijgt ze een tip:S en die mensen noemen zich paarden mensen?
terwijl als ik erop ga, als ik ook eens een keertje de kans krijg: eerst rustig vangen en poetsen en knuffelen, opzadelen en eerst 15 minuten rustig stappen, daarna 3 minuten draven en weer 5 minuten stappen, dan weer effe draven, en stappen en dan galoperen, en na dat rustig paar rondjes draven en dan stappen, aan de teugel hoeft niet, en ze wordt gereden zonder dat ik in haar mond hang met langere tuigel..en dan zeggen die trutten dat ik niet kan rijden:S ,mag jij nu eens zeggen, wie kan rijden en wie niet, en wees eerlijk...ik kan best tegen komentaar, owja, het is een ouder paard, van ongeveer 25 jaar volgens die gene waar de school haar van heeft gekregen.
maar, ze reageer heel erg op de been hulpen dus, en kan gerust met langere teugel gereden worden, maar omdat ze altijd zo opgefokt is omdat ze denkt dat die trut er weer op komt rijden, doen we altijd eerst stappen totdat ze helemaal rustig is, en netjes aan de beenhulpen loop en haar mond netjes onspant. en dan gaan we eens iets doen. dus denk opzich dat we beste hoofdstel aan kunnen doen, omdat ze meestal zo gestrest is, en als die trutten komen kijken, dan zeuren ze weer over dat ik met halster rijd, het voordeel van zo'n touw met hoofdstel aan is dat als ik ze zie aanlopen ik gauw het touw kan laten vallen naast de pony, zodat ze het niet zien en niet zeuren:S, het paard schrikt daar niet van, want ze maakt echt vanalles mee, van een koe die aanvalt, tot kinderen die staan optejagen naast de weide, en daar reageert ze ook niet op:)