singelhoes (beschermer) bont of nepbont??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hillebill

singelhoes (beschermer) bont of nepbont??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 21:45

Mijn paard heeft een heel dun huidje waar de singel ligt tussen de ellebogen. Dus niet onder de buik maar aan de zijkanten.

Na het rijden maak ik het altijd goed schoon maar de volgende dag heeft hij toch schilfers en bultjes. Volgens degene die mijn zadel opvult komt het doordat hij gewoon een dun huidje heeft en daardoor die plekjes krijgt. Mij werd geadviseerd om een singelhoes / beschermer om de singel moest doen ( heb een neopropeen singel, dressuur )

Maar wat is het verschil tussen echt bont en nep bont?
Wat kan ik het beste gebruiken waardoor hij zijn dunne huidje niet beschadigd ( het is echt een dun velletje )

Hopelijk dat ik reacties krijg.

Groetes Jo

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:50

Ik denk dat je een echt bontvel moet gebruiken. Dat is een natuurprodukt, en wol transporteert ook vocht en zorgt ervoor dat het daar niet te warm wordt. Nepbont is synthetisch en wordt daardoor ook warm en dat wil je niet. (zweet en extra warmte zorgt juist voor problemen)
Ook de singelhoes moet je goed schoonhouden, opgedroogde harde zweetplekken kun je het beste even uitborstelen.
(maar je weet zeker dat je zadel wel goed ligt? Niet dat de problemen ontstaan door een zadel wat schuift en de singel naar voren trekt?)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:51

Als een nepbontje van synthetisch spul is gemaakt, kan dat zo heet worden op de huid. Dan kan zo gaan zweten. En daar schiet je volgens mij weinig mee op. Ook al is het een stuk duurder, ik zou dan kiezen voor een echt bontje. Mensen bij ons op stal hebben wel eens een wollen sok om de singel gedaan. Ik weet niet meer of dat goed werkte. Maar als jouw paard een dun huidje heeft, moet je iets nemen dat hij geen last krijgt van zweten of schuren/branden. Dus een echt schaapje kopen!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:51

Mijn paard heeft het zelfde probleem. Als mijn zadel niet goed meer ligt dan krijgt hij met bontje alsnog schuurplekken.

Ik gebruik alleen echt bont. Nepbont helpt niet.

Mijn paard kan bv ook niet met halster in de wei, na 2 dagen hangen de vellen erbij...

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 21:55

Zijn zadel ligt goed, is helemaal weer aangemeten op zijn rug afgelopen maandag. Ligt weer als een dijk. Zal dus even moeten kijken naar echt bont!
Bedankt voor de reacties!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:58

echt bont werkt het beste

foxy80

Re: singelhoes (beschermer) bont of nepbont??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:54