zo'n stang en trens voor nodig is?

Je kan toch ook gewoon met een normaal bit rijden?
ik vind het er altijd zo paard onvriendelijk uitzien (kan aan mij liggen hoor)

Nou dat was dus myn vraag!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Citaat:In de hogere dressuurklasses mag er gereden worden met stang en trens, het paard heeft dan 2 bitten tegelijkertijd in de mond. Dit biedt de meeste mogelijkheden om op het paard in te werken. De stang helpt de ruiter om het paard te verzamelen, de trens om het te laten strekken. Door de combinatie van deze 2 bitten is ook alles daar tussenin te bepalen. Trenzen die gebruikt worden in combinatie met een stang heten onderlegtrenzen.
hestejente schreef:Vreemd... ik kan mijn paard heel netjes verzamelen op een gewone bustrens
Arabesk schreef:Helma_Amber schreef:Die discussie is al zo vaak geweest. Met een stang en trens heb je de mogelijkheid om de hulpen te verfijnen.
Nou dan zal ik ook wel heel blond zijn, maar vertel mij waarom een kilo ijzer in de mond helpt bij het verfijnen van de hulpen
. Je hoeft maar een klein beetje te knijpen om het paard enorm veel druk in de mond te bezorgen en ja dan reageert ie wel ja.
Arabesk schreef:Nee dat is geen feit, het is iets wat iedereen al jaren elkaar napraat.
Net als links opstijgen.
Stang en trens voelen in de hand van de ruiter wel als verfijning omdat je met hele lichte signalen enorm sterke signalen creeert in de mond dmv hefboomwerking. Je hoeft maar een klein beetje te knijpen om het paard enorm veel druk in de mond te bezorgen en ja dan reageert ie wel ja.
Verfijning is voor mij de kunst van het weglaten. Dus eerst het bit weglaten en uiteindelijk de hele optoming.
Als verfijning inhoudt dat je met telkens heftigere middelen gaat rijden en dat je moet laten zien dat je er mee om kunt gaan, kan je met diezelfde redenering ook zeggen dat mensen met scheermesjes moeten gaan rijden en laten zien dat je een enorm stille hand hebt en dat je met scheermesjes rond kan rijden zonder je paard te verwonden.
Je kan ze ook weglaten
Dancie schreef:het is een algemeen feit dat stang trens combinatie over het algemeen schever licht en daardoor meer aanricht in de mond
Citaat:Een opvallend punt was dat de bitten scheef in de mond lagen. Het experiment werd meerdere keren herhaald met verschillende ruiters die ervan overtuigd waren dat ze een gelijke aanleuning hadden. Toch wezen alle beelden uit dat bij aangenomen teugels zowel de stang als de trens scheef liggen en dus ongelijk inwerken. Bij een aangetrokken stangteugel werd de tong zo sterk ingedrukt dat deze achter het bit omhoog kwam en blauw verkleurde.
Helma_Amber schreef:En daarnaast zijn er ook genoeg bitloze optomingen die alles behalve vriendelijk zijn, dus dit is een zinloze discussie.
Citaat:kan iemand mij uitleggen waar
zo'n stang en trens voor nodig is