uitijdeken spieren eerder warm?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

uitijdeken spieren eerder warm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 17:12

je zie wel eens mensen die de eerste 10 minuten met een uitrij deken gaan rijden. klopt het dan dat dan de spieren eerder warmer zijn dan als je instapt zonder uitrij deken??

Ik zelf heb hem nog nooit gebruikt. Alleen in de winter duurt het eventjes voordat me paard goed is opgewarmd, en om hem nu elke keer onder de solarium te doen, tja gaat wat veel centjes kosten.

Dus nu is mijn vraag, als je een uitrijdeken gebruikt om gewoon eerst goed los te stappen enz. worden dan eerder de spieren warm ?? of maak het niet uit?

en welke maat moet ik dan hebben?

ik heb een haf van 1.40 (hij wordt neit geschoren) en zijn normale deken maat is 175

Annemeik

Re: uitijdeken spieren eerder warm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:38

Eerder warm weet ik niet, losstappen is zowiezo altijd belangrijk. Ik rijd mijn oudere ruin in de winter wel altijd met een uitrijdeken, heb wel het idee dat het fijner voor hem is, dan zo ineens de vrieskou in.

Met uitstappen zowiezo altijd een deken op om te zorgen dat de spieren niet te snel afkoelen.

Maar echt gemerkt dat hij sneller los is? Nee dat niet. Maar onder het solarium heeft bij mijn ruin ook geen effect. Van te voren even 10 aan de hand stappen of even in de stapmolen trouwens wel.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:57

De spieren zijn er niet echt eerder warm door. Máár als je paard onder een deken staat, dan is de overgang te groot. Koude spieren, zonder deken! Dus vandaag de uitrijdeken/fleecedeken.
Zo ook met uitstappen. Spieren koelen anders idd te hard af.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:59

Wat Nell zeal zegt. Meestal in de winter als het koud is staan de paarden met een dikke deken op. Zodra de deken (jas) af gaat krijgen ze het dus "koud". Om die reden kun je ervoor kiezen om er een dekentje op te leggen,gaat dan met name om de lendenen. Ik doe het in de de winter altijd, omdat mijn paard geschoren, dus dubbel zo koud als de dekens af gaan.

Caroline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:32

De spieren koelen inderdaad niet zo snel af na het rijden en voor het rijden is de overgang minder groot naar de kou.
Wat betreft de maat kan je volgens mij gewoon je gewone dekenmaat aanhouden.