zweetdeken, verschil fleece, wol en cooler

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

zweetdeken, verschil fleece, wol en cooler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 11:39

Ik ben op zoek naar een nieuwe zweetdeken, maar ik kom nu fleecedekens tegen, de oudewetse wollen dekens, en coolers. Iemand die me het verschil kan vertellen?

Ik zoek een deken die ik na het uitstappen eventueel op kan doen zodat mijn paard sneller droog is. Het gaat om een fjord met dikke wintervacht, dus dat droogt niet zo snel. Ik weet dat sommige mensen het onzin vinden om een zweetdeken te gebruiken, maar in dit geval wil ik er in bepaalde omstandigheden toch een zweetdeken op hebben. Ik heb geen idee wat het verschil nou precies is tussen deze dekens, dus ik hoop dat iemand me dit uit kan leggen!

foxy80

Re: zweetdeken, verschil fleece, wol en cooler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:35

Fleece: isolerend, houdt warmte en vocht tegen. Neemt vocht op en wordt dus zelf nat.
Wol: voor zover ik weet is dit niet geschikt als zweetdeken bij VEEL zweet. Omdat wol namelijk niet echt absorbeert, alleen de buitenste laag wordt vochtig. Droogt wel supersnel als je hem open hangt.

Groot nadeel van beide modellen: ze worden dus nat van zweet, dus je kan ze niet op laten liggen, ze MOETEN na opname van het zweet opengehangen worden om op te drogen

Een cooler laat wel vocht door, en houdt de warmte, maar isoleert niet. Dus je paard wordt wel mooi droog, maar wordt dan ook niet warmer gehouden zijn eigen lichaamstemperatuur. In de winter zal je dus ook moeten wisselen met een dikkere deken.

Over het algemeen vind ik een cooler echt veel beter. Paard noch deken worden nat, je moet de klok niet echt in de gaten houden, hij kan niet verzadigd raken (fleece kan dit snel hebben), en er kleven niet veel haren aan (fleece lijkt na paar keer gebruiken op een harig kleedje).
Fleece is meestal wel goedkoper.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:22

eh volgens mij klopt het niet wat je over wol zegt.

wol kan inderdaad water opnemen, maar doordat je paard warmte afgeeft, ontstaat er een natuurlijk proces van waterverdamping. De deken neemt water op, je paard geeft warmte af waardoor lucht als het ware "opstijgt" door de deken heen. Hierdoor komt vocht/zweet bovenop de deken te liggen, waar het in de buitenlucht zal verdampen. De deken neemt dus niet alleen water op vanaf je paard, maar zorgt er ook voor dat het direct afgevoerd wordt. Zolang de lichaamstemperatuur van je paard hoger is dan de omgevingstemperatuur werkt dit principe. Hoe groter het verschil tussen lichaamstemperatuur en omgeving, hoe beter het werkt.
Inderdaad is het belangrijk om je wollen deken te drogen te hangen nadat je hem afhaalt, want door het afwezig zijn van de warmte van je paard blijft vocht dat de deken heeft opgenomen in de deken zitten. Door het uithangen voorkom je dat je je een volgende keer een klamme deken op je natte paard gooit.

Fleece isoleert veel beter dan wol en neemt water op, maar staat het in mindere mate af aan de buitenlucht. Dit komt omdat door de sterke isolatie de meeste warmte bij je paard blijft. Sterker nog, als je paard erg warm is zal hij door een fleecedeken alleen maar meer moeite krijgen om af te koelen. En laat dat nu net iets zijn waar paarden slecht in zijn: afkoelen! Een paard heeft ten opzichte van een mens relatief minder huidoppervlak dan een mens. En dus minder oppervlakte om warmte kwijt te raken.
Als jij de deken wil gebruiken om zweet te helpen afvoeren is fleece dus een slecht idee: vocht wordt niet zo goed afgevoerd en je paard blijft warm.

Met coolers heb ik minder ervaring.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 13:36

Ik denk dat een cooler voor mij (of mijn paard eigelijk) het beste geschikt is. Ze staat gewoonlijk zonder deken. Het gaat mij er puur om dat ik haar als dat nodig is, even wat sneller droog heb. Ik wil niet dat mijn paard door de deken warmer word, want als ik de deken dan afhaal is dat naar mijn idee een grote overgang als het rond het vriespunt is.

Ze heeft een dikke vacht dus kan zich qua warmte prima redden.

Foxy, wat bedoel je met dat ik met een cooler af moet wisselen met een dikkere deken? Of heb je het dan over paarden die sowieso onder een deken staan?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:59

Ja, jij weet de fysica beter uit te leggen dan ik.
Ik vind zelf een cooler echt het beste, je kan hem zomer en winter gebruiken (zeker op concours in de zomer, kom je nog halfnat aan de trailer, blijkt er opeens een leuk briesje te staan, stop hem dan maar onder een fleece of wol met een zacht zonnetje boven het hoofd...).
Uit ervaring: een fleece is 300 keer niks. Het wordt zo nat als een ondergedompeld badlaken, soms raakt ie verzadigd voor je paard droog is en moet je een tweede opgooien, het zit vol haar en in de winter een hels gedoe om droog te krijgen.

Wat ik bedoelde met dekens wisselen is inderdaad voor een paard dat al onder een deken staat.
Het enige wat ik "raar" vond aan een cooler was de dikte, lijkt wel een 0 grams deken (ik spreek over die van Dominick die ik zelf verkoop). Je eerste idee, zeker in de winter is: daar krijgt mijn paard het koud onder! Maar na een poosje is die gewoon mooi op lichaamstemperatuur en droog, en dan kan je winterdeken erop. En die cooler, die kan je gelijk opvouwen.
Om een idee te geven, bij ons kosten ze 65 euro. Het is dus duurder dan een fleece, maar goedkoper dan wol (dan denk ik aan de geel-rood-zwarte klassieke deken).

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 14:07

Dan moet het voor mij maar een cooler worden, dat lijkt me het handigst. Als ze dan erg zweet gooi ik er een cooler op, die haal ik er later weer af, en als het goed is heb ik dan een droog paard wat mooi op lichaamstemperatuur is. Klinkt prima! Bedankt voor jullie uitleg!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 23:18

woods schreef:
eh volgens mij klopt het niet wat je over wol zegt.

wol kan inderdaad water opnemen, maar doordat je paard warmte afgeeft, ontstaat er een natuurlijk proces van waterverdamping. De deken neemt water op, je paard geeft warmte af waardoor lucht als het ware "opstijgt" door de deken heen. Hierdoor komt vocht/zweet bovenop de deken te liggen, waar het in de buitenlucht zal verdampen. De deken neemt dus niet alleen water op vanaf je paard, maar zorgt er ook voor dat het direct afgevoerd wordt. Zolang de lichaamstemperatuur van je paard hoger is dan de omgevingstemperatuur werkt dit principe. Hoe groter het verschil tussen lichaamstemperatuur en omgeving, hoe beter het werkt.
Inderdaad is het belangrijk om je wollen deken te drogen te hangen nadat je hem afhaalt, want door het afwezig zijn van de warmte van je paard blijft vocht dat de deken heeft opgenomen in de deken zitten. Door het uithangen voorkom je dat je je een volgende keer een klamme deken op je natte paard gooit.

Fleece isoleert veel beter dan wol en neemt water op, maar staat het in mindere mate af aan de buitenlucht. Dit komt omdat door de sterke isolatie de meeste warmte bij je paard blijft. Sterker nog, als je paard erg warm is zal hij door een fleecedeken alleen maar meer moeite krijgen om af te koelen. En laat dat nu net iets zijn waar paarden slecht in zijn: afkoelen! Een paard heeft ten opzichte van een mens relatief minder huidoppervlak dan een mens. En dus minder oppervlakte om warmte kwijt te raken.
Als jij de deken wil gebruiken om zweet te helpen afvoeren is fleece dus een slecht idee: vocht wordt niet zo goed afgevoerd en je paard blijft warm.

Met coolers heb ik minder ervaring.

Inderdaad, dit klopt. Fleece vind ik waardeloos als zweetdeken :n Fleecedekens zijn dan wel weer heel nuttig als warmtedingetje onder bijvoorbeeld een ongevoerde regendeken. Moet je 'm alleen niet op een nat paard leggen :=

Zorro, ik ben benieuwd hoe de cooler gaat bevallen. Voor mijn ijs met een dikke wintervacht in aanmaak ben ik namelijk ook op zoek naar een dekengeval waarmee hij goed kan opdrogen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 23:22

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 23:33

Ik zie paardnatuurlijk staan en heb bij voorbaat al besloten om het niet te lezen. Hoeft denk ik ook niet, ik ben al overtuigd van de nutteloosheid van fleece. Lijkt me alleen een heel beroerd idee om mijn paard kleddernat het land in te gooien dus ik wil wel iets voor hem. Al is het maar dat hij wat opdroogt terwijl hij zijn eerlijk verdiende krachtvoer opeet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 23:40

Nou paardnatuurlijk gaat niet alleen over de nutteloosheid van fleece. Maar over dat een paardenvacht an zich al werkt als een zweetdeken. Want een zweetdeken is aan de bovenkant nat/vochtig en aan de onderkant droog. Het zelfde geld voor een paardenvacht de huid is droog en de buitenkant van de vacht is nat. Het paard heeft het niet koud omdat de huid gewoon droog is en dus warm blijft. Maargoed daarvoor moet je toch écht dit site even bekijken.

Om de een of andere vage reden (nouja omdat 'iedereen' het doet) heb ik ook een x aantal jaar dekens op mijn paarden gelegd. Maar waarom? want voorheen heb ik járen mijn shetlander pony dekenloos in z'n blotekont op de wei gegooit (paarden staan 24/7 op de wei) hij was ook gewoon drijfnat van het zweet en hij is nog nóóit ziek geweest en al hélemaal niet dáár van. Dus dit jaar ga ik ze gewoon weer in hun 'blootje' zetten.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 17-09-09 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 23:41

En dat ga ik toch écht niet doen. Sorry maar van dat natuurlijke gedoe krijg ik net zo veel jeuk als mijn paard van de verhaarellende.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 10:27

Bij mij komt er ook gewoon iets op. Zoals ik in mijn beginpost al aan heb gegeven weet ik dat er mensen tegen (zweet)dekens zijn, prima, maar net als Hestejente denk ik er anders over.

Ik ga de cooler proberen en laat nog wel even weten hoe dat bevalt Hestejente, misschien is het ook iets voor jou!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:03

Graag, ik ben benieuwd :j

Al was het maar omdat je paard dan niet met een nat, zwaar pak rondloopt, vocht = gewicht. Of met ijspegels wanneer het vriest :+ Beetje wit om de neus, pegels in de baardharen, en verder hoeft hij van mij niet zo nodig versneeuwpopt te worden. Hij doet al genoeg aan winteractiviteiten met zijn kerstboomkostuum wanneer we de weg op gaan :P

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:09

hou mij ook maar op de hoogte, ik ben benieuwd of het echt zo goed werkt. Vooral het principe dat warmte gewoon afgevoerd wordt door de deken zou ideaal zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:12

Trouwens, nog een vraag :Y) Mijn paard zweet vooral bij zijn hals en tussen zijn voorpootjes, nu al. En zo'n cooler, uhm, bedekt die ook het natste gebied? Zijn rug en flanken blijven namelijk wel redelijk droog.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:16

Eerder had ik gewone fleecedekens maar inderdaad, binnen no-time een drijfnat geval. Nu heb ik twee soorten een wollen en een fleece met teddy-voering. De laatste voldoet ook perfect, kan gewoon veel meer vocht opnemen. Hij heeft ook nog een terugklapbare halve hals. Gelijk jouw vraag beantwoord Paulien. :D

Overigens gebruik ik nu nog helemaal geen dekens. Veels te warm.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:22

Danku :D Ligt nu ook nog geen deken op hoor Annemiek, alleen wanneer hij toevallig in de regen heeft gewerkt en op stal moet, vind 't niet zo fijn om 'm nat binnen te zetten. Maar ook dat bevalt niet zo, laat 'm dan liever even rollen, zand neemt naar mijn idee meer op dan fleece :+

Fleece met teddy, is dat niet warm?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 14:10

hestejente schreef:
Trouwens, nog een vraag :Y) Mijn paard zweet vooral bij zijn hals en tussen zijn voorpootjes, nu al. En zo'n cooler, uhm, bedekt die ook het natste gebied? Zijn rug en flanken blijven namelijk wel redelijk droog.

Ik ga opzoek naar een cooler met hals, aangezien die van mij ook vooral op de hals zweet. Tussen de voorbenen ook wel, maar dat droogt altijd wel vrij vlot. Ik wil hem inderdaad ook gebruiken als het heel koud is, een bevroren vacht vind ik maar niks hoor.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:22

zorro schreef:
Ik wil hem inderdaad ook gebruiken als het heel koud is, een bevroren vacht vind ik maar niks hoor.

Nee, moet je 'm steeds eerst föhnen om de boel te ontdooien wanneer je wil rijden :P