Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
woods schreef:eh volgens mij klopt het niet wat je over wol zegt.
wol kan inderdaad water opnemen, maar doordat je paard warmte afgeeft, ontstaat er een natuurlijk proces van waterverdamping. De deken neemt water op, je paard geeft warmte af waardoor lucht als het ware "opstijgt" door de deken heen. Hierdoor komt vocht/zweet bovenop de deken te liggen, waar het in de buitenlucht zal verdampen. De deken neemt dus niet alleen water op vanaf je paard, maar zorgt er ook voor dat het direct afgevoerd wordt. Zolang de lichaamstemperatuur van je paard hoger is dan de omgevingstemperatuur werkt dit principe. Hoe groter het verschil tussen lichaamstemperatuur en omgeving, hoe beter het werkt.
Inderdaad is het belangrijk om je wollen deken te drogen te hangen nadat je hem afhaalt, want door het afwezig zijn van de warmte van je paard blijft vocht dat de deken heeft opgenomen in de deken zitten. Door het uithangen voorkom je dat je je een volgende keer een klamme deken op je natte paard gooit.
Fleece isoleert veel beter dan wol en neemt water op, maar staat het in mindere mate af aan de buitenlucht. Dit komt omdat door de sterke isolatie de meeste warmte bij je paard blijft. Sterker nog, als je paard erg warm is zal hij door een fleecedeken alleen maar meer moeite krijgen om af te koelen. En laat dat nu net iets zijn waar paarden slecht in zijn: afkoelen! Een paard heeft ten opzichte van een mens relatief minder huidoppervlak dan een mens. En dus minder oppervlakte om warmte kwijt te raken.
Als jij de deken wil gebruiken om zweet te helpen afvoeren is fleece dus een slecht idee: vocht wordt niet zo goed afgevoerd en je paard blijft warm.
Met coolers heb ik minder ervaring.
Fleecedekens zijn dan wel weer heel nuttig als warmtedingetje onder bijvoorbeeld een ongevoerde regendeken. Moet je 'm alleen niet op een nat paard leggen 

Beetje wit om de neus, pegels in de baardharen, en verder hoeft hij van mij niet zo nodig versneeuwpopt te worden. Hij doet al genoeg aan winteractiviteiten met zijn kerstboomkostuum wanneer we de weg op gaan

Ligt nu ook nog geen deken op hoor Annemiek, alleen wanneer hij toevallig in de regen heeft gewerkt en op stal moet, vind 't niet zo fijn om 'm nat binnen te zetten. Maar ook dat bevalt niet zo, laat 'm dan liever even rollen, zand neemt naar mijn idee meer op dan fleece
hestejente schreef:Trouwens, nog een vraagMijn paard zweet vooral bij zijn hals en tussen zijn voorpootjes, nu al. En zo'n cooler, uhm, bedekt die ook het natste gebied? Zijn rug en flanken blijven namelijk wel redelijk droog.