Dubbel zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

zonneke1977

Dubbel zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 09:57

Ik heb net een leuk zadel gezien op Ebay om met 2 personen te gaan wandelen.

Ik zou het vooral gebruiken om met mijn dochtertje van 3 te gaan wandelen met onze Haf.
Zolang ze niet zelf met haar shet de baan op kan, kunnen we het zo oplossen.

Heeft er iemand ervaring mee ?
Of zijn er ook andere dubbele zadels ?

Alvast bedankt !

Uppojono

Re: Dubbel zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:00

Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij gebruiken ze die zadels ook wel voor gehandicaptenlessen.. Met een kindje van 3 vind ik het wel kunnen, ligt er alleen aan, hoe ver dat zadel naar achteren ligt. Niet dat je zelf op de nieren zit..

zonneke1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 10:03

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:08

Zorg er, zoals bij alle zadels,wel voor dat het je paard goed past. Dit is een westerntype zadel en daarbij komt het passen heel precies en vraagt echt om een western zadel expert! Verder vindt ik het op de foto niet heel kwaliteitsvol overkomen als ik heel eerlijk ben.. Maar dat zou je in real life natuurlijk moeten (laten) beoordelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:13

Het ziet er inderdaad een beetje zadelmarkt-achtig uit..

Maar wat ik belangrijker vind.. de lengte! De volwassene moet met zo'n zadel toch bovenop de nieren zitten, of niet? Zeker op een quarter, die hebben sowieso al een vrij korte rug.
Als je echt met z'n tweeën op een paard wil, dan zou ik er liever voor kiezen om het kind achter te zetten, zodat het zwaartepunt goed ligt, en er minder druk achter op de nieren komt.

Edit; dan krijg je zoiets:
http://saddleonline.lg1x8zmax.simplecdn ... 1041/4.jpg
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 17-09-09 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

zonneke1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 10:16

Dat de kwaliteit er minder goed uitziet, dat doet me eerlijk weinig. De keren dat we dit zadel gaan gebruiken is max 1 x per week. Dus dan moet het voor mij niet perfect te zijn.
Het enige dat ik wil weten, is dat mijn haf niet teveel last heeft hiermee. Want ik wil haar niet teveel belasten ;-)

Ik ken zelf eerlijk gezegd niets van westernzadels, vandaar dat ik eerst info kom vragen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:18

Misschien zou je op een barebackpad kunnen rijden?
Nadeel daarvan is dan wel dat je minder steun hebt(geen beugels e.d.)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:19

Er is al ergens een topic over dit zadel. Zal even zoeken.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:20

Wat een appart ding!!
Ik had hier echt nog nooit van gehoord..
En idd, hij ziet er wel heel lang uit voor een zadel...

zonneke1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 10:28

@ siskeh, het is vooral om samen met mijn dochtertje te kunnen gaan wandelen. Aangezien ze nog maar 3 is, vond ik het heel interessant van een westernzadel te nemen, dan kan zij zelf de top vasthouden :D

@ annemiekvM, zou tof zijn, bedankt !
ik ben nog vrij nieuw hier, dus ken het allemaal nog niet zo goed ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:31

Niet doen :n
Je gaat je haf hier inderdaad te veel mee belasten.
Als jij een keer per week op de vloer moet slapen dan heb je daar nog dagen last van.
Als je paard een keer per week met een zadel moet lopen dat niet past dan heeft die daar ook waarschijnlijk nog dagen last van. En zo'n soort zadel past niet op een haflinger.

Over de fysieke belasting (indien het zadel perfect zou liggen) is niet veel te zeggen. Dat ligt eraan hoe lang je gaan rijden, en hoe zwaar jij bent, en je dochter, en het zadel.
Een paard mag 15% van zijn lichaamsgewicht dragen. Stel je haf weegt 500 kilo, dan kan hij 75 kilo dragen op een flinke rit. Stel jij weegt 60 kilo, je dochter 15 kilo (geen idee wat een kindje weegt :+ ) en het zadel 15 kilo.. Dat is in totaal 90 kilo. Dan zit je er al ruim boven. Voor een half uurtje stappen kan dat niet veel kwaad.. MITS het zadel goed past, en het zwaartepunt goed ligt. En dat heb je met dit zadel dus niet. Niet doen dus!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:31

zonneke1977 schreef:
Dat de kwaliteit er minder goed uitziet, dat doet me eerlijk weinig. De keren dat we dit zadel gaan gebruiken is max 1 x per week. Dus dan moet het voor mij niet perfect te zijn.
Het enige dat ik wil weten, is dat mijn haf niet teveel last heeft hiermee. Want ik wil haar niet teveel belasten ;-)

Ik ken zelf eerlijk gezegd niets van westernzadels, vandaar dat ik eerst info kom vragen

Lage kwaliteit zadels willen nog wel eens scheef zijn of schroeven hebben die niet goed zijn verwerkt en kunnen dus je paard fiks beschadigen.. Hoeft niet natuurlijk (hoor zo nu en dan een positief iemand over zadelmarkt) maar er blijft een flink risico (want hoor veel meer nare verhalen over zadelmarkt om maar een voorbeeld te pakken). Vraag is dus of je dat risico wilt nemen.

Ik zeg nu natuurlijk niet dat ik zeker weet dat dit zadel slecht van kwaliteit is want daarvoor moet je het eerst zien maar wil je enkel waarschuwen om daar goed op te letten voor de gezondheid van je paard.

Vindt trouwens het argument van 1 van de andere posters dat je wel erg ver op de rug komt te zitten als volwassene ook heel belangrijk, helemaal bij paarden met wat kortere ruggen (en daar staan halfjes wel om bekend).

zonneke1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 10:32

MysticTinker schreef:

Ziet er langs één kant veel beter uit, langs de andere kant minder leuk voor onze dochter, dan ziet ze enkel mijn rug, en heeft ze geen top om zich vast te houden ... :\

Maar wel beter voor mijn haf :\

Ik denk dat ik het dus maar beter uit mijn hoofd zet ...

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:32

Je hebt dit zadel ook in een dressuurversie, dat lijkt me een slimmere keuze dan een westernzadel. Het dressuurzadel lijkt me namelijk ook korter, even zoeken of ik het zadel kan vinden.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:33

Volgens mij kan dit nooit goed zijn. De zwaarste zin nl achterop. Daardoor komt het drukpunt véél te ver naar achter te liggen.

zonneke1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 10:34

Jaimyliefje schreef:
Je hebt dit zadel ook in een dressuurversie, dat lijkt me een slimmere keuze dan een westernzadel. Het dressuurzadel lijkt me namelijk ook korter, even zoeken of ik het zadel kan vinden.

Als je dat zou willen doen _/-\o_

dankuwel

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:42

Ik kan het op internet even niet vinden, maar het stond ook pas in de bit, dus ik zoek het even op als ik thuis ben dan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:43

Er is hier op het forum een deel voor ruiters met beperkingen, wellicht weten zij er wat meer vanaf!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:44

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:51

Ja, dat bedoelde ik inderdaad, ik zie echter nergens een inchmaat staan?

zonneke1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 10:57

Dat lijkt me inderdaad al korter dan het western, maar nu eventjes 2495 dollar gaan uitgeven :?
om af en toe is een ritje samen met mijn dochter te doen, nee dank u :D

Dan zal het zonder zadel worden 8-)

Leuk dat er zoveel reacties komen, bedankt allemaal !

zonneke1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 12:13

Ik had aan de verkoper de afmetingen gevraagd, en het zadel is 85 cm lang, dus inderdaad veel te lang om op een haf te leggen :+

Nu was ik aan het bedenken een voltigesingel te kopen, dan kan mijn dochtertje haar ook vasthouden
en gaan we zonder zadel wandelen 8-)

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:47

XD ik vind zo een zadel echt zo enorm belachelijk he!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:22

wow 85 cm...
Daar is een enkel paard lang genoeg voor...