Bitloos hoofdstel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ivjee1213

Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 12:11

Hallo allemaal.

Ik zou graag willen weten wat de kosten zijn van het GOEDKOOPSTE bitlooshoofdstel en wat de bijwerkingen zijn en wat er beter aan is dan aan een engelshoofdstel.

ik ben er niet zeker van of het hier goed staat :o

groetjess :D

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:12

Ik zou liever zoeken naar een bitloos hoofdstel dat het beste bij je paard past.

En anders: proberen met een halstertje en twee halstertouwen? :Y)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:21

Zonder hoofstel rijden lijkt me de goedkoopste versie van bitloos :D ...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:23

Het halster is het goedkoopste. Edit: of een zelfgeknoopt touwhalster. Je kunt je paard bitloos rijden of niet, kwestie van proberen.

Ivjee1213

Re: Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 20:16

maar ik ben bang dat ik met een halster minder controle heb. ik heb ook gehoord dat een bitloos hoofdstel de druk op de neus legt.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 07:45

Een halster legt ook druk op de neus. Sommige bitloze hoofdstellen leggen zowel druk achter de neus, als achter de oren. En zo kan dus het ene wel en het andere niet werken bij je paard. Het ene paard houd niet van druk achter de oren, andere reageerd weer niet op kruislings. Dus soms ben je nogal een tijdje aan het zoeken voordat je hét hoofdstel hebt gevonden :).

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 07:49

elk bitloos hoofdstel legt druk op de neus behalve de neckrope maar dat is geen hoofdstel! ;)
Het ligt totaal aan je paard of je meer/minder/dezelfde controle hebt met een halster. Ik zou eerst maar eens met halster gaan proberen om te kijken of jou paard wel bitloos te rijden is. Misschien gaat hij dan vreselijk aan de kletter.
Je kunt op internet site's vinden waar je bitloze hoofdstellen kunt uitproberen.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 07:52

ik rij bitloos kruislinks onderlegt en daar reageert mijn pony super op, nu kan ik hem ook rijden met halstertje hoor.
Mijn pony vind het veel fijner. en ik voel me er ook goed bij!

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:28

Ik rijd mijn paard ook met een kruislings bitloos hoofdstel, dit gaat echt heel goed.
Overigens kan ik hem ook rijden met een halstertje. Ik zou gewoon gaan testen wat het beste bij jou en je paard past!

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:35

maar kruisinks met touwen vind ik fijner als met leer! maar das natuurlijk voor iedereen anders.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:49

PP --> HAR

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:43

tja, de goedkoopste bitloze optoming. Ik enk een touwhalster. Die kan je voor een euro of 8 al kopen. Daar zou je dan in een afgseloten bak eens rustig mee uit kunnen proberen hoe je paard erop reageert. Misschien heb je het idee dat een paard daar weinig van merkt, maar de knoopjes drukken op bepaalde punten bij het paardenhoofd, waardoor het paard echt wel doorheeft wat je vraagt.

Ik rijd zelf met een kingekruist hoofdstel en bevalt me erg goed. Mijn paard reageert er ook erg goed op, vanaf het begin af aan eigenlijk al. Daarnaast vind ik het zelf ook prettig, om te oefenen met je zit. Dus sturen en stoppen met je zit leren doen en minder met de teugels en je handen.

Succes met je keuze! Ik ben benieuwd wat je gaat doen, laat je het nog weten?