[WN] Klapperend zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Klapperend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 10:18

Ik rijd sinds een goed jaar met een white star westernzadel. Ik heb het zadel tweedehands gekocht. Nooit problemen mee gehad, he zadel ligt volgens de instructeur ook goed maar overlaatst begon het wel te klapperen bij het galoperen.
Nu is dit niet altijd als we galoperen maar mijn paard springt nog wel eens verkeerd aan of begint plots in kruisgalop te gaan en om zich te herstellen springt ze dan even met de 2 achterbenen gelijk (zoals een konijntje := ) en dan komt ze in de juiste galop terecht. (Ik probeer ze wel meteen terug naar draf te brengen als ze verkeerd zit om opieuw aan te springen maar ze raakt soms in een lichte paniek dat mijn hulpen niet doorkomen en dan hersteld ze het zelf op die manier) Maar op zulke momenten kan het zadel gaan klapperen.
Wil dit nu zeggen dat het zadel dan toch niet past of is dit een omstandigheid waarbij zowat elk zadel zou gaan klapperen? Zou een achtersingel het zadel beter op z'n plaats houden op dat moment of gaat dat geen verschil geven (ik weet dat achtersingels losjes rond de buik moeten hangen, zou hem zeker niet strak trekken om het zadel beneden te houden)

Hier nog een foto van mijn paard onder het zadel. Zien jullie er iets verkeerd aan? (heb geen duidelijkere foto)
Afbeelding

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 11:47

Aangezien je zegt dat het niet altijd zo is, kan het zijn dat als je paard het wel doet, je zadel een cm te ver naar achteren ligt. Misschien even afstappen dan en controleren of dit zo is.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 18:10

MissFreubel schreef:
Aangezien je zegt dat het niet altijd zo is, kan het zijn dat als je paard het wel doet, je zadel een cm te ver naar achteren ligt. Misschien even afstappen dan en controleren of dit zo is.

Maar het kan gebeuren in één en dezelfde rit/training. Zolang ze normaal galopeerd klapperd er niets maar als ze haar raar gehuppel bovenhaald dus wel.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:03

Een paard dat overkruist galoppeerd of met twee achterbenen naast elkaar, is de rug in zo'n rare houding dat het niet heel vreemd is dat het zadel wat opwipt, of klappert. Ligt het in de normale galop wel stil, zou ik me niet teveel zorgen maken. Een zadel kan nu eenmaal niet in alle standen goed blijven liggen ;)

Ik denk niet dat het zin heeft een achtersingel voor dit probleem te gebruiken. Gewoon dooroefenen op een normale galopsprong heeft meer zin ;)

Anoniem

Re: Klapperend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:09

Ik zou wel even heel kritisch (laten?) kijken of je zadel soms niet goed ligt (en dan klappert) omdat je paard raar (aan-)galoppeert, of dat je paard raar (aan-)galoppeert omdat je zadel niet altijd lekker ligt.

Maar ik ben het wel met SW hierboven eens dat in een kruisgalop de rug van je paard niet op een normale manier beweegt en dat dat mogelijk andere bewegingen van je zadel kan veroorzaken...

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 19:31

Die kruisgalop doet ze ook gewoon op de ronde cirkel zonder zadel dus ik denk niet dat ze dit doet door het zadel. Heb overigens vandaag weer gereden en gegalopeerd en het zadel klapperde niet maar ze zat telkens ook meteen in de correcte galop. Het zadel zal dan toch geklapperd hebben door haar rare gehuppel toen. :+