Tips: Springzadel voor groot paard, rechte rug, hoge schoft

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wildflower

Tips: Springzadel voor groot paard, rechte rug, hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 09:18

[HAR] Tips: Zadel voor groot paard met hoge schoft en rechte rug

Hierboven een link naar mijn vorige topic waar ik met name op zoek was naar een dressuurzadel. Met het dressuurzadel lijk ik te gaan slagen maar nu ben ik nog op zoek naar een springzadel. :Y)

Hiervoor heb ik wel een duidelijk beperkter budget als voor het dressuurzadel. Absolute max zou zijn 1000,- maar in principe mik ik meer tussen de 500,- en 750,-.

Nog een korte uitleg met "het probleem":
Mijn paard is vrij groot (1.80), heeft een hoge schoft en daarachter een rechte rug. Dus alle zadels met een banaanvorm liggen niet goed. Waar ik naar op zoek ben is een springzadel met iets meer keilkussen, een U vormige boom, een breed kussenkanaal en kussens die bij de voorkant van de kamer niet te hoog beginnen (dus genoeg ruimte laten rondom de schoft).

Wie heeft in dit geval nog weer de gouden tip mbt type en merk zadel binnen bovenstaand buget?

Scum

Re: Tips: Springzadel voor groot paard, rechte rug, hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:15

Stubben Roxane, maar die is er nieuw zeker niet binnen jouw budget. Misschien 2ehands?

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 12:32

Bedankt voor de tip!

Heb je toevallig ook een foto van de rug van je paard en een foto van het zadel op het paard?

Heb al even in je profiel rond gekeken. Veel gave foto's!!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:34

Stübben heeft dus ook een banaanvorm, zei het licht. Reden waarom ons dressuurzadel niet helemaal oké lag op onze merrie met redelijk hoge schoft en rechte rug. Achterzijde kussens hadden geen contact met rug en mn in de galop ging het zadel daardoor wat wippen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:37

Ik heb geen foto waar hij zeg maar in zijn blootje op staat. Maar hij is 1.85 en hij heeft een enorme schoft.
Edit; deze is afgelopen zondag gemaakt. Ik denk nit dat hij echt een goed beeld geeft:
Afbeelding

Hoewel deze redelijk hoge keilkussens heeft, heb ik er evengoed nog een taps toelopende pad onder liggen, alleen kun je die op deze foto ook niet zien.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 13:23

Bedankt Scum! Het geeft wel een beetje beeld alleen de mooie copyright letters staan er precies op :Y)

en wbt de pad. Door de lichte banaanvorm, die Aslo ook noemde, en de hoge schoft van je paard moet er nog wel een pad onder om ook de kussens van het zadel achter een mooi draagvlak te geven?

@ Aslo: heb je ook nog een springzadel op jullie paard? en welke type dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:27

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 13:30

Heb in het begin ook een Kieffer garmisch op die van mij gehad maar die lag te strak. Kussenkanalen zijn al gauw te nauw bij dat paard van mij doordat hij behoorlijk groot is.

en voordat ik met de eer ga strijken :o je hebt het over het paard hier op de foto, toch? :Y)

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 13:30

haha zie net je edit :D

Maar inderdaad erg mooi paard!!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:33

Hebben er nu een Chamberlain op liggen.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 13:36

En niet dat ik jaloers ben :P maar bij deze nog even een foto van mijn paard waarop zijn schoft goed te zien is.
Rug lijkt hier minder recht maar dat komt vooral een beetje door de hoek waarin de foto is genomen.

Afbeelding

Foto was nog eigenlijk voor de opening post bedoelt. :z

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 13:40

aslo schreef:
Hebben er nu een Chamberlain op liggen.

Lees van chamberlain dat het leer erg slechte kwaliteit is. Herken je dat?
Maar dit zadel geeft dus genoeg ruimte aan de schoft, heeft een redelijk rechte boom en genoeg ruimte tussen de kussens? Zit financieel in ieder geval wel meer in de richting.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:47

Tja, je moet niet de leerkwaliteit van Stübben verwachten, maar die van ons is 2e hands en ik meen nu 4 jaar oud en nog in goede staat. Vorige eigenaar reed alle dagen met het zadel. Tis wel fijn zacht leer, mijn dochter is er helemaal weg van en ze heeft inmiddels diverse springzadels geprobeerd. Deze ligt en zit het fijnst. Voor foto's van de merrie zie mijn profiel, zijn de laatste foto's, niet echt goed de schoft te zien maar komt aardig in de richting van jou paard.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 13:58

Gave foto's in je profiel!! Mooi paard.

De schoft vind ik aardig goed te zien op die ene losgooi foto. Dat is in ieder geval geen kleine schoft. Het enige grote verschil is, is dat jouw paard al een stuk bespierder is. :Y)

Weet je ook nog welk type Chamberlain?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:01

De keilkussens komen bij de Roxane wel goed op de rug. Alleen omdat hij zo'n hoge schoft heeft zit je een beetje achterover. Die pad is dus puur om je eigen houding weer goed te krijgen.

Het Chamberlain zadel vind ik erg mooi. Maar die kan met geen mogelijkheid op mijn paard want dan ligt hij echt op de schoft.
WF; mijn paard heeft een schoft die nog het dubbele is van jouw paard. Ik heb het nog nooit bij een ander paard zo gezien.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 14:13

Jeetje!! :? Dan word je wel heel beperkt in je keuzes.

klopt het trouwens dat je via Het Gareel bent geslaagd? Daar hebben ze zowel allerlei Stubben als Chamberlain zadels.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:17

:j Daarom wist ik dus ook dat Chamberlain geen optie zou zijn. Die man kent ons paard, ik vroeg er al naar door de foon en hij wist meteen dat dat niet zou gaan.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:30

Ik heb op dit "model" (ook 1.80 groot) een Prestige Paris springzadel liggen, bevalt uitstekend.

Afbeelding

Tweedehands gekocht voor 750 euro, dus binnen budget.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 15:51

Mooi paard!! en bedankt voor de tip.

Ik heb toevallig gister 2 springzadels kunnen passen. Iemand had een Prestige (golden star of paris) bij zich en een Kentaur Olymp maar beide zakten teveel weg op de rug en de schoft. Doordat er dan vrij platte kussens onder zitten komen ze overal te dicht op.

maar heb je toevallig nog een foto van het zadel op je paard?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:02

Was 'ie niet te breed dan?

Ik moet even zoeken of ik een duidelijke foto heb, kom erop terug.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:07

Ik heb op mijn grote KWPN-er van 1.80 met een mega schoft ook een prestige paris liggen. En hij ligt op hem toch echt heel erg netjes! Voor foto's kun je in mij profiel kijken. Eerder had ik een kieffer norbert koof erop liggen met een teruggesneden kamer en ook dit ging goed.
Hopelijk vind je snel een passend springzadel voor hem.

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:11

Ik heb een chamberlain op bij een ruintje van 1,73.. Hele rechte rug & hoge schoft en daar ligt die prima op!
Mijn model is de chamberlain Equilibre, nieuw 1200 voor betaald.
ben er zéér tevreden over.. helaas is het heel zacht leer,
dus moet je oppassen voor uitstekende voorwerpen uit je zakken als je afstapt anders heb je binnen no time een kras! |(

http://www.ruiterhuishelden.nl/upload/1 ... 3-4104.jpg

edit:

foto van het paard + het zadel (niet heel duidelijk)
Afbeelding

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 16:46

Bedankt!
De foto's is inderdaad niet heel duidelijk maar wel bedankt voor de moeite! leuk hoofdje heeft dat paard :)

Tot nu toe is de stand dus 2x Chamberlain (in ieder geval 1x type: Equilibre), 2x Prestige Paris en 1x Stubben Roxane.

Ga dit in ieder geval alvast doormailen aan een zadelmaker die een tijdje geleden is geweest. Kijken of hij er ervaring mee heeft en weet of het passend zou kunnen zijn.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:49

Ik had op zo'n schoft een pfiff ramiro en een prestige liggen. Van de prestige weet ik niet meer welk model het was, volgens mij de elastic professional of zoiets?
Pfiff lag ook goed, teruggesneden kamer en je had eindelijk neit het gevoel achterover te vallen. Hoefde er ook geen pad ofzo onder te doen :)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:52

Volgens mij hebben wij de Chamberlaine Celine.
Bij ruiterhuis Helden heb je veel types opstaan.