[WN] functie touw bij de bosal??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

troi

functie touw bij de bosal??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 10:16

Sinds ik een veulen heb gekocht ben ik me aan het verdiepen in oa optomingen en ik vindt de bosal een goede kandidaat voor over een paar jaar als paardlief is ingereden (je kunt nooit vroeg genoeg zijn toch :D ) maar zit me nu al tijden af te vragen waar toch het touw voor dient dat tussen de bosal en zadel zit. Kan iemand me dat uitleggen??

Alvast bedankt!

quarterH

Re: functie touw bij de bosal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:24

was deze er niet oorspronkelijk om als leadrope te doenen zeg maar? dus die gebruik je als je je paard met bosal aan de hand hebt of even moet vastbinden.
toch?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:59

Aan een bosal hangt een heel lang touw waaruit de teugel (gesloten) bestaat en de rest dient als leadrope. De leadrope gebruik je om je paard te leiden, ergens vast te zetten, om grondwerk mee te doen, ... Tijdens het rijden wordt die leadrope aan de knop van je zadel vastgemaakt.
De natural hackamore is net hetzelfde, alleen is dit dan met een touwhalster ipv een bosal.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 21:01

ok, best handig, bedankt!

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:37

Is het niet gevaarlijk (scherp) om een paard met de bosal vast te binden?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:35

Seppe schreef:
Is het niet gevaarlijk (scherp) om een paard met de bosal vast te binden?

Ik zou het persoonlijk ook niet doen ... Maar ik denk dat het paard nog eerder z'n neus uit de bosal heeft gehaald (met alle gevolgen vandien) dan dat het paard zich erg bezeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:02

Ik knoop 'm er in het bos gewoon mee aan een boom of balk hoor. 'k Zou niet weten waarom niet.