[WN] Overstap snaffle naar shanks

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzorg

Overstap snaffle naar shanks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 11:49

Inmiddels hebben Nick en ik (dan vooral de verdiensten van Nick ;) ) 32 punten behaald in L4 en mogen we (theoretisch) de overstap naar de L3 maken.

Echter wil ik dat pas doen als we ook eenhandig kunnen rijden... (en als ik ons, maar vooral mezelf er goed genoeg voor vind).

Nu heb ik nog een zgn klein duimpje liggen, maar hoor daar eigenlijk niet veel positiefs over.

Heb laatst een BA in mijn handen gehad, waarvan de beide kanten van het bit afzonderlijk te bewegen zijn (rolletje in het midden).

Ook hoor ik wel eea over tongbogen. Dus een stangetje zeg maar en dan gelijk vanaf de bitringen een lichte boog erin.

En dan natuurlijk de lengte van de shanks. Daar heb ik helemaal geen verstand van! :D

Wie kan mij wat meer vertellen over welk bit het beste is (uiteindelijk natuurlijk afhankelijk van waar mijn pony het best op reageert), maar iig een beste eerste keus.

Uiteindelijk was ik niet van plan om tig bitten aan te schaffen, vandaar deze vraag.

Op welk bit zijn jullie overgestapt na de snaffle en waarom?

Als extra, sinds een tijdje "hangt" Nick echt in het bit. Hij is zelfs afgelopen vrijdag voor het eerst in 3 jaar met me aan de kletter gegaan in t bos ;) Nick is in mei 5 geworden. (Volgens mij mag ik dan L3 ook nog met snaffle starten gezien zijn leeftijd toch?)

quarterH

Re: Overstap snaffle naar shanks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:34

ga eens naar arthur, hij kan je er perfect mee helpen

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:20

Je moet vanaf 1 januari dan op 1 hand rijden. Dus je zou dit jaar nog de L3 op 2 handjes mogen starten :)

Een eerste beste keus...ja, moeilijk, ik zelf heb hele goede ervaringen met vaste bitten (dus ongebroken mondstuk), maargoed, ik adviseer per paard eigenlijk een ander bit. Elk paard loopt en reageer weer anders. Maar zo'n BA is wel een goed bitje om mee te beginnen :j

En waarom ik overstap? Nja, sommige paarden die wat 'heavy on the front end' zijn, kun je beter liften met een schaar en bij andere paarden gewoon...omdat het op een gegeven moment moet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:36

Xono, volgens mij mag je in de L3 altijd met een trens rijden. Pas verplicht volgens mij vanaf L2 (met senior paard).

Ik ben zelf begonnen met een myler met korte schaar. Vond het zelf wel een fijn bit, niet zo scherp ook.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:40

Nou, nog mooier! :D

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 14:11

Oke, maar wat is nu precies het verschil (in werking) tussen een lange schaar, een korte schaar en een gebogen schaar?

@QH, naar Arthur, dan zal ik er een aantal moeten aanschaffen en das geen optie. Was niet van plan 100en euro's uit te geven voor ik het goede bit heb. :D

Ga dit zowiezo ook de eerstvolgende les met JP bespreken, kijken wat hij ons aanraadt en wellicht valt er vis JP nog wel het eea aan bitten te lenen tot ik de goede heb (en die dus kan aanschaffen ;) ).

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 14:12

XoNo schreef:
En waarom ik overstap? Nja, sommige paarden die wat 'heavy on the front end' zijn, kun je beter liften met een schaar en bij andere paarden gewoon...omdat het op een gegeven moment moet :D

De vraag was niet waarom je overstapt op shanks, maar op welke en juist waarom die? ;)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:13

Hahahaha, ok :)) Moeilijk, dat ligt bij elk paard anders :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:57

ik weet zeker dat JP je daar prima mee kan helpen en waarschijnlijk kan hij je ook wel iets uitlenen om te proberen

in ieder geval geen geval met hoge poort, is alleen handig als je zijn tandjes wil bekijken ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:32

Buitenzorg schreef:
Oke, maar wat is nu precies het verschil (in werking) tussen een lange schaar, een korte schaar en een gebogen schaar?

@QH, naar Arthur, dan zal ik er een aantal moeten aanschaffen en das geen optie. Was niet van plan 100en euro's uit te geven voor ik het goede bit heb. :D

Ga dit zowiezo ook de eerstvolgende les met JP bespreken, kijken wat hij ons aanraadt en wellicht valt er vis JP nog wel het eea aan bitten te lenen tot ik de goede heb (en die dus kan aanschaffen ;) ).

nee hij heeft heel veel kennis en kan je goed adviseren in wat de beste is. ik heb een clinic zadel en bitten gevolgt bij hem die heel leerzaam was, vandaar.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 21:11

Thnx voor alle reacties, maar nog iemand die me uit kan leggen wat voor effect de scharen hebben? Dus het verschil tussen lange en korte scharen en gebogen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:16

Hoe langer de schaar, hoe sterker de hefboomwerking dus hoe scherper het bit. (zeg maar even als ik compleet uit mijn nek banketstaaf :+ )

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 21:18

Dus beginnen met een niet te lange schaar. Ben zelf onervaren met shanks en eenhandig rijden, dus ik wil er geen bit in hangen waarmee ik meer kwaad dan goed aanricht ;)

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:25

Ik lees even mee, want ook ik hoop volgend jaar over te stappen.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:29

De lengte van de schaar, alsmede de buiging van de schaar, bepalen inderdaad hoe sterk de hefboomwerking is, deze werkt op mondstuk en achter de oren (hoe langer, hoe sterker). Het mondstuk is dan ook niet onbelangrijk, een stang werkt weer minder sterk in dan een correctional. laat je goed voorlichten, en wat bij mij ook wel helpt, leg het bit op je hand en simuleer teugelvoering, dan zie je wat er met scharen en mondstul gebeurd.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:34

en dan heb je ook nog de dikte van het bit, waar het zwaartepunt ligt en waar het beweegbaar is wat allemala bepalend is voor het bit en de sterkte ervan.
dus kortom, laat je voorlichten door iemand die je de verschillen kan laten zien en doorpraten wat het beste is in jouw geval.
er zijn zoveel afhankelijkheden dat het niet via een forum is te doen imo

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:42

Ik rij nu met een myler snaffle en dat bevalt goed, dus wil ook weer overstappen op een myler.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 08:50

quarterH schreef:
er zijn zoveel afhankelijkheden dat het niet via een forum is te doen imo

Nee dat is ook zo. Maar ik weet een beetje waar ik naar moet kijken. iig Korte(re) shanks. En ik ga idd ook met JP overleggen. En dan op naar de Christmas Sale ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 10:54

Buitenzorg schreef:
Volgens mij mag ik dan L3 ook nog met snaffle starten gezien zijn leeftijd toch?)

In de L3 mag dit altijd, ongeacht leeftijd ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 10:56

O, dat wist je al :))

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 11:16

Romkabouter schreef:
Buitenzorg schreef:
Volgens mij mag ik dan L3 ook nog met snaffle starten gezien zijn leeftijd toch?)

In de L3 mag dit altijd, ongeacht leeftijd ;)

Sjips, dan heb ik geen excuus meer om niet over te stappen ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 11:23

Persoonlijk zou ik pas overstappen op een shank als alle manoevres op trens gewoon goedgaan en iedere keer goedgaan.

Dan zou ik overstappen op een baby shank snaffle, dus met gebroken mondstuk en korte scharen. Zorg voor een kinketting met hele grove schakels. Arthur kan je daar vast bij helpen.

Maar een ander bit gebruiken omdat Nick er bij buitenritten vandoor gaat en omdat hij op je handen gaat hangen, is geen goede reden om over te stappen. Overleg even met JP hoe je dit het beste moet aanpakken. Een ander bit, of zelfs shank zal even helpen, maar het probleem komt daarna net zo hard weer terug. Dit moet je rijtechnisch oplossen.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 11:30

Cassidy schreef:
Dan zou ik overstappen op een baby shank snaffle, dus met gebroken mondstuk en korte scharen. Zorg voor een kinketting met hele grove schakels. Arthur kan je daar vast bij helpen.

Die heb ik liggen en hoor ik dus heel veel negatiefs over. Juist omdat het gebroken mondstuk tegen het gehemelte gaat kantelen.

Citaat:
Maar een ander bit gebruiken omdat Nick er bij buitenritten vandoor gaat en omdat hij op je handen gaat hangen, is geen goede reden om over te stappen..

Das ook niet de reden, staat ook nergens ;) Ik moest vorig jaar al van mijn instructrice over op shanks omdat Nick zo sterk is en dat heb ik toen geweigerd! Dus dat zal nooit een reden zijn voor mij!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:05

Een shank snaffle werkt in de mond bijna als een gewone enkelgebroken trens, je krijgt door de shanks alleen ook nog druk op de onderkaak door de kinketting , en ook nog druk achter de oren. Bij een babyshank zijn de scharen een stuk minder lang waardoor de schaarwerking van het bit verkleind wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:11