Baal er enorm van, niet alleen vanwege het financiële aspect (dit soort dingen gebeuren altijd op de meest belabberde momenten..)
maar ook vanwege het feit dat ik nu weer het hele zadel pas gez..k moet doorlopen.
Ik heb een Arabische merrie van 17 jaar waar ik nog vrij weinig op rijd max 2 a 3 keer in de week en enkel nog in het bos.
Dit onder andere omdat ze een erg gevoelige rug heeft en ik haar niet onnodig veel wil belasten. Ik rij haar zolang ze me laat merken dat ze de lol er nog van inziet mede daarom wisselt het aantal keer dat ik rij per week. Maar goed dat is een ander verhaal..

Mijn 'probleem' is nu dat ik niet heel veel budget heb en wel een zadel wil wat:
1. goed op mn paard ligt
2. kwalitatief voldoende/goed is
3. een zachte zit heeft (have a skinny but;) )
Ik heb er al een wintec pro dress op gehad (niet het aller nieuwste model), maar deze sloot niet mooi aan aan de achterkant, omdat de kussens als het ware een beetje omhoog liepen. mn pony heeft een vrij hoge schoft en een hele rechte rug. Ik heb een aantal fotos gezien van de nieuwe modellen van wintec en deze lijken dikkere en bredere kussens te hebben.
de zadels die mijn interesse hebben + voor en nadelen:
-kent&masters high wither dress > van wat ik gelezen heb op bokt kwalitatief goede zadels, goed aanpasbaar, zachte zit. Nadeel enkel v.a. maat 17 inch (toen ik laatst in een winkel op een wintec 16,5 zat op de bok zei de verkoopster dat ik wellicht nog wel in een 16 zou passen)
-de nieuwe Wintec dress pro > vind het erg lastig dit zadel een goede beoordeling te kunnen geven, de ervaringen hier op bokt verschillen echt enorm. negatieve geluiden mbt de pasvorm (hoewel ik niet precies snap wat men daarmee bedoeld. Gaat het om de plaatsing van de kussens, te weinig ruimte voor de ruggengraat? is de vulling niet goed?), harde zit en natuurlijk de discussie over het wel of niet nemen van een zadel met cair.. (nadelen slecht aanpasbaar, temperatuur gevoelig. maar verder..? Hoe is de drukverdeling op zich als het zadel goed ligt en er dus geen aanpassingen nodig zijn..?). Aan de andere kant mensen die er erg tevreden mee zijn. Verder zijn er nog weinig ervaringen op bokt mbt het aller nieuwste model, daar zou ik graag meer over willen weten. Met of zonder cair, ik hoor het graag. verder is dit zadel in duitsland heel veel goedkoper te krijgen dan in ned, maar waar moet ik met het ding heen als ik onverhoopt gebruik moet maken van de garantie??
-thorowgood over het algemeen goede geluiden op bokt, heb alleen in onze ruitersport zaak gehoord dat ze deze zadels niet meer verkopen, omdat na verloop van tijd de boom breder zou worden (weet niet hoe lang geleden dit is gebeurd).. Verder zijn ook deze zadels te verkrijgen vanaf 17 inch.
-trekker pro endurance classic, Hoewel boomloos me wel aantrekt blijf ik de angst houden dat het de druk niet goed (genoeg) verdeeld.. verder vind ik de pomel aan de voorkant net een soort gehandicapten beugel (het komt er misschien wat lu11ig uit zo, sorry. Het is niet mijn bedoeling iemand te beledigen)..
Hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is. Het is op het moment 1 grote warboel in mn hoofd dus het kan heel goed zijn dat dat zich vertaald naar dit stuk;)
Punt is dat het vergelijken van de zadels in real life lastig is omdat er vrijwel niemand is die alle zadels heeft om te passen en ik niet over de financiele midd beschik om 3 verschillende mensen langs te laten komen.
Alle ervaringen, tips en fotos zijn van harte welkom!!
Alvast bedankt!!