Latexvulling in Zaldizadels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mrijn

Latexvulling in Zaldizadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 08:24

Ik ben me aan het oriënteren op een ander zadel en blijf een beetje hangen bij Zaldi zadels. Nu zag ik dat in verschillende types een vulling van latex wordt gebruikt. Het verhaal is dat dat zich vormt naar de paardenrug en altijd past. Dat is ook wel noodzakelijk want het is, volgens mij, niet aan te passen. Wie kan mij hier meer over vertellen? Waarom gebruikt niet elke zadelmaker latex als dat werkelijk zo goed is?

aslo

Re: Latexvulling in Zaldizadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:03

In springzadels zie je ook regelmatig latex. En idd bij sommige merken bij bepaalde types ook. Ik vind het wel prettig materiaal.
Het zadel dient echter wel meteen goed te passen (dus boom, vorm kussens e.d.), door de warmtewerking zet het zich dan naar de rug van het paard. Je kunt ze wel iets aanpassen, wordt dan dmv vilt gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:40

Latex moet je gieten, dat kan alleen rechtstreeks vanaf de fabriek en daarvoor hebben zadelmakers niet de faciliteiten. Voordeel van latex is dat het nooit nagevuld hoeft te worden, dus geen problemen meer met scheef opgevulde zadels. "Nadeel" is wel dat je dus geen kleine aanpssingen in de kussens kan doen. Maar eigenlijk hoort een zadel al goed van zichzelf te passen zonder te rommelen met vulling.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 17:01

Juliette86 schreef:
Latex moet je gieten, dat kan alleen rechtstreeks vanaf de fabriek en daarvoor hebben zadelmakers niet de faciliteiten. Voordeel van latex is dat het nooit nagevuld hoeft te worden, dus geen problemen meer met scheef opgevulde zadels. "Nadeel" is wel dat je dus geen kleine aanpssingen in de kussens kan doen. Maar eigenlijk hoort een zadel al goed van zichzelf te passen zonder te rommelen met vulling.

Dat geldt voor een opgezet paard ja, maar een paard dat in ontwikkeling is of zelfs nog in de groei is, kan ook in de rug nog erg groeien of wegvallen bij periodes van rust. Mijn angst is dus dat het zadel over een half jaar niet meer past, en dan?

aslo

Re: Latexvulling in Zaldizadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:33

Dan heb je een probleem, maar dat kan bij een met wol gevuld zadel ook als bijv. de boom te smal is geworden. Onze merrie bijv. is in 2 jaar tijd van boommaat 30/31 naar 33 gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:27

Het groeien van een paard staat los van latex kussens. Dat probleem heb je namelijk even zeer met wol gevulde kussens. De boom moet passen en dat hoort niet gecompenseerd te worden door het smokkelen in kussens. Dat is nu eenmaal een nadeel van boomzadels. Daarom rij ik nu nog met een Barefoot en heb ik een jaar geleden nog geen zaldi gekocht (de endurance modellen). Mijn merrie is nu flink meer bespiering aan het krijgen dus over een half jaartje laat ik ze wellicht toch langs komen.

Als je zadel door een tijdelijke terugval in conditie niet meer past; daarvoor zijn tegenwoordig hele mooie sjabrakken met 'luchtzakken' te koop. Daarmee kan je tijdelijk enigzins compenseren. Die worden trouwens ook door Callista verkocht en ik weet zeker dat ze je daarover kan adviseren bij aanschaf van een zaldi.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 18:30

Uiteraard ga ik uit van een correct passende boom. Dat lijkt me een basisvoorwaarde voor een goed passend zadel. Met wol valt er daarna echter nog het een en ander aan te passen om een zadel echt pas te maken. Ik heb nu een wowzadel en ook daar moet regelmatig iets worden aangepast ondanks dat de boom prima past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:39

Neem anders eens contact op met Callista van TrekkingSaddles, zij komen ook aan huis om te passen en kunnen mallen maken van de rug en tevens een drukpadmeting doen. Ik ervaar haar als een zeer kundig persoon die eerlijk advies geeft over haar zadels. Misschien kan zij wat meer duidelijkheid geven over de vulling van de kussens.