Welk bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 19:43

Ik weet dat echt een goed advies vanachter een beeldscherm niet te geven valt, maar een idee valt natuulijk verder te onderzoeken ;)

Het paardje waar het om gaat is een Haflinger van 4 jaar oud.
Is voorheen gereden met een kimblewick bit, maar sinds maart overgestapt op een rolletjestrens (enkelgebroken, koperen rolletjes). Dit bitje liep hij superfijn op, al loopt hij wel met zn neus in de wolken. Alleen na het rijden op stal is het eerste wat hij doet schuren bij zn mondhoeken. Daarom een paar weken terug toch maar weer het kimblewick bit ingedaan (zonder ketting en zonder de teugels door de ringen). Het schuren was een stuk minder, maar nu liep hij onder het rijden weer regelmatig met zn tong half uit zn mond en mond open.

Paardlief kan met rijden wat moeilijk terug te rijden zijn, als hij echt geen zin heeft dan rent hij een rondje, en is dan vrij lastig terug te rijden op zn mond, vandaar dat hij nu steeds meer op de zit gereden wordt. (Hier had hij eerder niet echt kaas van gegeten...), maar toch is het fijn om er ook vooraan een rem en vooral een stuur op te hebben zitten.

Tip die ik al gehad heb is een bitje met een kettinkje zodat hij zijn aandacht op jou houdt omdat hij daar dan mee aan het 'spelen' gaat. Maar dan zit je weer met enkel-, dubbel- of ongebroken?

Overigens is hij prima op een dubbelgebroken bitje te rijden, maar zijn aanleuning is dan tien keer niks en je moet vrij duidelijk zijn met je hulpen anders 'voelt' hij ze haast niet heb ik het idee.

Hoop dat iemand nog een idee/tip heeft!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:16

Je hebt naar mijn idee deze opties:

- de kimblewick blijven gebruiken (wel MET kinketting, dat ding zit er niet voor niets aan!) Nadeel: je kunt moeilijk links en rechts onafhankelijk inwerken.
- met een dubbelgebroken bitje blijven rijden, gewoon lekker rijden en werken aan tempo en buiging, en rechtrichten enzo. En dan komt die aanleuning vanzelf, wanneer het paard zichzelf beter leert dragen.
- Een enkelgebroken trens zonder rolletjes gaan gebruiken, wie weet vindt hij dubbelgebroken te onrustig.

Het rolletjesbit lijkt me voor zo'n jong paard niet geschikt.

Mag ik vragen wat voor neusriem je gebruikt?

Ginoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:50

(ten eerste: (naar aanleiding van de tip die je zei gehad te hebben)
een bit met hefboom kan je het beste ongebroken nemen. enkelgebroken heeft een notenkraker effect, tel daar ook de hefboom bij op en het is echt geen lekker gevoel. )

Je zegt hij loop goed op een enkelgebroken trens met rolletjes. Nu mijn vraag waarom de rolletjes?
tussen de rolletjes zit een kiertje dat kan gaan schuren in zijn mondhoeken, wat weer een beetje irritatie geeft, wat gaat jeuken waardoor hij kan gaan schuren. (of hij is allergisch voor koper?)

zo uit je verhaal op te maken denk ik dat het aan de kopere rolletjes ligt. een kimblewick zonder kinketting is immers een gewone D-trens ;) De hefboom heeft hij dus blijkbaar niet nodig.

probeer eens een rvs enkelgebroken bit zonder rolletjes. en dan een bustrens of een D-trens zodat je net iets meer zijwaarts kan inwerken (net als bij de kimblewick) ik denk dat je daar al een stuk verder mee komt!

succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:58

Ginoya schreef:
zo uit je verhaal op te maken denk ik dat het aan de kopere rolletjes ligt. een kimblewick zonder kinketting is immers een gewone D-trens ;) De hefboom heeft hij dus blijkbaar niet nodig.

Dat is absoluut niet waar. Doordat de bakstukken vast zitten aan het oogje boven de bitring kantelt het bit in de mond wanneer je de teugels aanneemt, waardoor het mondstuk tegen de kiezen aan komt. Die kinketting zit er niet voor niets aan!

Wat ook zou kunnen (en daar kwam ik bij mijn paard achter toen ik met een kimblewick (ongebroken, en met een klein tongboogje) aan de knutsel ging) is dat je paard de druk op zijn tong vervelend vindt. Nu heb ik voor mijn paard een bustrens waarmee ik wel links en rechts onafhankelijk kan inwerken, net als met een dubbelgebroken bit, maar met tongvrijheid. Het midden van het bit blijft ook mooi stil liggen, in tegenstelling tot de gewone dubbelgebroken trens.

Kan natuurlijk ook nog zo zijn dat het bit te smal is, en dat het schuurt aan de mondhoeken. Of dat er iets irriteert, wat je bijvoorbeeld met een klodder vaseline smeren van tevoren, of met bitschijven kunt oplossen. Is het niet gewoon zweet waardoor het paard schuurt?

Caily

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 10:41

Hij is niet allergisch voor het koper. Hij heeft namelijk ook een dubbelgebroken bitje waar koper in verwerkt is, en daarbij schuurt hij niet.

Vorrheen werd hij altijd op het kinmblewick bit (met tongvrijheid) gereden, maar ik had het idee dat hij de hefboomwerking echt niet nodig had. In principe was het orlletjes bit alleen als overstap naar een dubbelgebroken zonder rolletjes bedoeld, want stel dat zou blijken dat hij de hefboomwerking wel nodig had. Maar hij liep zeker niet fijn op een dubbelgebroken, wel wel op de rolletjes dus ben ik daar mee verder gegaan.

Maar mijn gevoel gaat nog altijd uit naar een dubbelgebroken bitje, dus ik denk dat ik die maar weer eens ga proberen. Als het niet gaat mmissschien tijdelijk in combinatie met een goque.

Hij heeft een gecombineerde neusriem, dus het zou idd ook van het sperriempje kunnen komen, daar had ik nog niet aan gedacht. Alleen met de kimblewick heb ik wel het idee dat het schuren minder is. Maar ik was al van plan die eraf te halen binnenkort(puur omdat ik alleen een hoge neusriem mooier vind) maar wegens de gevolgen van het kimblewick bit had ik het nog niet gedaan.