Het klassieke(re) zadel topic

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Loolapelooza

Het klassieke(re) zadel topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 13:17

Om het een beetje overzichtelijk te houden start ik even deze topic.

Ik ben dus op zoek naar een Klassieker Portugees zadel voor mijn Lusitano.
Maar omdat ik zelf niet zo thuis ben in het wereldje probeer ik zoveel mogelijk info te vergaren.

De "Relvas types" spreken me het meeste aan. Zijn nog een beetje Engels-achtig met een duidelijke Portugese toon.

Deze bedoel ik dus (even afbeeldingen genikt van Ollashop en Lusitana)

http://www.ollashop.nl/index.php?cat=c7 ... adels.html

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn vraag is wie er zulke zadels heeft, waar ze vandaan komen, hoe het is gegaan kwestie van passen, wat zijn de maten, zitten ze lekker, .... ? Kortom, alles wat er te vertellen valt zodat ik me een beeld kan vormen van wat de mogelijkheden zijn. (en de prijzen ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:23

Ik heb zelf geen ervaring met dit soort zadels, maar ik weet dat www.hue-hott.de ook dergelijke zadels verkoopt (of ze portugees zijn weet ik dan weer niet)

Succes verder met zoeken! :)

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:53

In dit topic (KLIK!) zijn verschillende mensen met o.a. deze zadels.
Misschien dat je daar om hun ervaringen kunt vragen?
De eigenaresse van Ollashop komt ook in dit topic. ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:23

Bij http://www.gomesequestre.com/ kan je dit soort zadels bestellen, de prijs valt reuze mee zelfs als je ze helemaal volgens jou wensen laat maken. Wij hebben er een blauwe Sela Portuguesa op maat laten maken, die wordt dan netjes opgestuurd.
Je kan ze een mailtje sturen in het Engels, Gina die de mails behandeld spreekt redelijk Engels namelijk. Ook voor andere dingen als hoofdstellen etc. een prima adres en goedkoper dan hier in Nederland.

Wij hebben ook een Relvas van deze zadelmaker, die we niet meer gebruiken. Het zijn hele fijne zadels, met een diepe stevige zit. Die van osn is evt. te koop.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:26

http://www.horsefire.pt

Het barst van de mogelijkheden. Let op, deze zadels zijn soms wat langer en zwaarder. Als je paard erg kort in de rug is kan het nog wel eens een uitdaging bieden.
Het zou helpen als je een zadelmaker zijn rug laat opmeten en de maten aan de zadelmaker in spanje of portugal doorzet met evt een standfoto er bij. Dan kan hij/zij een beetje inschatten hoe je zit. En dan nog is het een risico als je niet past....
Het is prijziger om het gewoon via een NL zadelmaker te doen (en veel die er verstand van hebben zijn er niet) en dan heb je wel meer garantie....
Lusitana op bokt kan ook bemiddelen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:33

Met de mensen van Gomes is het prima zaken doen, onze zadels zijn ook "op afstand" gemaakt en zitten als gegoten. Die mensen weten prima wat ze doen en er is heel goed zaken mee te doen.
Mijn man kent de zadelmakers daar al ca. 10 jaar, is er vorig jaar nog geweest en de service is prima. Als TS het lastig vind kunnen wij evt. ook wel contact met Gomes opnemen, maar het is handiger om het zelf te doen, scheelt weer een omweg!

De Relvas die wij hebben is wel wat zwaarder als een standaard "Engels" zadel, maar niet overdreven lang. Die past zelfs op mijn uitermate korte Arabier waar wij speciaal een westernzadel voor hebben laten maken omdat die dus altijd te lang waren, en veel korter als die Arabier bestaan ze ( hopelijk) niet ;) .
Laatst bijgewerkt door ElCid op 12-10-09 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitano

Re: Het klassieke(re) zadel topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:38

ElCid, dan is het natuurlijk wel handig om zelf te weten waar je mee bezig bent op zadelgebied.
Iedereen moet natuurlijk zelf weten hoe hij de dingen aanpakt maar ik heb zoveel dingen mis zien gaan op slecht passende zadels. En overigens evenveel mis zien gaan door zgn professionals die je van de regen in de drup helpen....

callista van trekkingsaddles is overigens ook een betrouwbare bron. Weet er een hoop van af en smeert je geen dingen aan die niet passen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:45

Lusitano schreef:
ElCid, dan is het natuurlijk wel handig om zelf te weten waar je mee bezig bent op zadelgebied.
Iedereen moet natuurlijk zelf weten hoe hij de dingen aanpakt maar ik heb zoveel dingen mis zien gaan op slecht passende zadels. En overigens evenveel mis zien gaan door zgn professionals die je van de regen in de drup helpen....

callista van trekkingsaddles is overigens ook een betrouwbare bron. Weet er een hoop van af en smeert je geen dingen aan die niet passen.

Dat klopt, maar de ervaringen die wij met Gomes hebben zijn altijd goed geweest. Maar ik heb ook rampen gezien bij diverse andere zadelmakers, zeker weten. Maar die kunnen net zo goed voorkomen als je in Nederland een zadel koopt en laat aanpassen, want niet iedereen die zegt er verstand van te hebben heeft dat ook.........
En sommige verkopers zijn alleen maar gebaat bij zoveel mogelijk zadels verkopen! Dat zie je ook vooral bij westernzadels; zadel "past" , maar na 6 maanden is het paard er weer "uitgegroeid" , nieuw zadel; na 6 maanden weer hetzelfde liedje. Ofwel het zadel heeft nooit gepast en is doordat het soepeler is geworden pas echt op de paardenrug komen te liggen.

Het is altijd een gok en de kans dat 1 zadel altijd op het paard blijft passen is heel klein, ook een op maat gemaakt zadel. Maar die kunnen vaak weer aangepast worden, bij een fabriekszadel kan dat meestal niet.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:11

eens :-)
Er zijn heel veel kwakzalvers onder de zadelverkopers (makers zijn de meeste niet eens).

Loola, veel succes met zoeken naar een passend zadel. Volgens mij staat het Xender prachtig al dat portugese bling bling tuig! Volgend jaar wil ik ook een portugees zadel. Ik heb mijn oog laten vallen op de bewerkte versie van de relvas die in het profiel van lusitana te zien is!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:41

BKR --> HAR

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:30

ik lees even mee met dit topic :P
ik ben hier toevallig tegenaangekomen en moet toch wel een beetje kwijlen van al het moois. zeker die portugese relvas types ben ik ook helemaal weg van.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 23:38

heb trouwens een paar sites bekeken, toch wel grappig dat die zaldi relvas types best een prijsverschil hebben, voor wat op het plaatje te zien is hetzelfde zadel is, van 900 euro tot bijna 1800 euro. :P

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:07

abeltje_xx schreef:
heb trouwens een paar sites bekeken, toch wel grappig dat die zaldi relvas types best een prijsverschil hebben, voor wat op het plaatje te zien is hetzelfde zadel is, van 900 euro tot bijna 1800 euro. :P

En als je ze zelf bij Gomes in Pombal, Portugal, besteld is het best mogelijk dat de prijs, voor een met de hand en op maat gemaakt zadel, nog iets lager ligt. ;)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 11:12

ja ik heb die link gevolgd die er stond, maar ik kon nergens prijzen vinden. of uberhaubt info. als ik een zadel aanklik krijg ik een mooi plaatje, maar dat is het. :S

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:54

abeltje_xx schreef:
ja ik heb die link gevolgd die er stond, maar ik kon nergens prijzen vinden. of uberhaubt info. als ik een zadel aanklik krijg ik een mooi plaatje, maar dat is het. :S

Voor prijzen kan je mailen, t.a.v. Gina, in het Engels. Het hangt er een beetje vanaf of je een fabriekszadel of een handgemaakt in de kleuren die jij mooi vind wil hebben. De prijs wordt aan de hand daarvan bepaald.
Een Sella Portugesa was, ca. 1,5 jaar geleden, tussen 500 en 600 euro; op maat en kleur gemaakt.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:28

dat verklaart een boel, dankje wel