ik ging laatst onderzoek doen naar beenbeschermers (zonder resultaat!) om te kijken wat die dingen nou eigenlijk doen! Je hebt zo veel verschillende soorten maar er is zo weinig informatie over te vinden in boeken en op het internet! Ook zijn er heel veel meningsverschillen over het gebruik van beenbeschermers. weet iemand goede sites of heel veel informatie uit z'n hoofd over beenbeschermers?
het enige waar ik been beschermers gebruik is tegen het aantikken om dus in feite blessures te verkomen.
ondersteuning en andere dingen zijn onzin.
Koper
Geplaatst: 10-09-09 10:30
En als je paard correct is gebouwd en voldoende is bespierd heb je dus helemaal geen beenbeschermers nodig. Aangezien hij dan normaal zijn voeten neerzet. Door voorlopig gebrek aan bespiering vangt mijn paard zichzelf af en toe in draf, daarom heeft hij voor springschoenen. Op de trailer heeft hij die om zijn achtervoeten, omdat hij achter wat bodemnauw is.
Overigens vind ik met springen/crossen beenbescherming geen overbodige luxe. Kies dan wel goede. Er zijn trouwens ook gangenpaarden die zichzelf aantikken in tölt en zelfs in telgang (de ellebogen), daar heb je ook bescherming voor. Die beschermers hebben soms ook als functie dat het gewicht de takt verbetert.
Het voornaamste wat beenbescherming doet is heel veel inkomsten garanderen voor de fabrikanten. Setjes worden goed gemarket en daar wordt dik aan verdiend, aangezien bezorgde paardengrietjes hun paard het liefst helemaal inpakken want stel je voor dat hem iets overkomt, de fabrikant zegt immers zelf dat de bescherming goed is voor het paard (geloof je het ook als een suikerfabrikant zegt dat hun product goed voor je is?)
ik doe ze bij mijn paard om in de wei. en met rijden bescherming en bellboots maar ik doe reining dus dan heb je ze wel nodig
Liselot
Geplaatst: 11-09-09 18:00
het woord beenbescherming zegt het al. het beschermt het been. voornamelijk tegen tikken van buitenaf, denk aan aantikken, een springbalk, takken bij bosritten e.d.
de pezen van een paard zijn behoorlijk kwetsbaar en liggen vlak onder de huid van de pijp, vandaar dat veel mensen peesbeschermers gebruiken om te zorgen dat de pezen goed beschermd zijn.
bij mij ligt het aan het paard of ik peesbeschermers gebruik en aan wat ik ga doen. als ik ga springen doe ik altijd peesbeschermers om, het risico is dan het grootst. maar ook als je paard dol is in de wei vind ik het geen overbodige luxe
Er zijn ook strijklappen, die zitten meestal in het setje bij peesbeschermers. Die horen aan de achterbenen, voor als het paard last heeft van strijken. Dat is hij soms met zijn ene achterbeen langs het andere strijkt. De strijlappen beschermen dan de kogels.