Welke (dressuur)singel voor een fries?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Welke (dressuur)singel voor een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 14:19

Hilde is een redelijk slanke fries, maar toch heeft ze een beetje het 'friezen-probleem' qua singels.
De singel gaat nml naar het smalste punt van de buik, en dat zit vlak achter het voorbeen.
Maar ivm de brede schouders ligt het zadel iets verder naar achter, en moet de singel eigenlijk ook een stukje naar achter(en sowieos minimaal een handbreedte achter het voorbeen en niet in de oksel zegmaar waar hij vanzelf dus naartoe trekt)

Welke singel gebruiken jullie bij je fries en werkt die prettig?
Ik ben nml aan het kijken geweest maar anatomische singels, banaansingels, voorgevormde singels, noem maar op en ik heb géén idee welke het beste zou zijn voor Hilde.

iig wil ik dat er geen opgepropt vel meer tussen haar voorbeen&de singel knel komt te zitten

Hilde's figuurtje ;)

Afbeelding

Ik heb de singel altijd door het lusje van het dekje heen anders schuift alles nog veel verder weg, maar de singelstoten gaan meteen onder het lusje van het dekje naar voren samen met heel de singel.

Ik zoek dus eigenlijk een soort iets gebogen singel oid die dus wel onder de buik op het smalste stuk ligt, maar dan met een hoekje/bochtje oid recht naar de singelstoten toegaat waarbij de singelstoten dus ook recht naar beneden blijven hangen ipv schuin naar voren te gaan zoals nu gebeurd, dan zit Hilde ook niet meer met dat opgepropte vel achter haar voorbeen.

Het zadel ligt overigens prima, schuift niet ook al trek ik de singel niet enorm strak aan hij blijft prima liggen, alleen de singel gaat dus naar het smalste punt van de buik en daardoor schuift eea.

Singel strakker trekken heeft geen zin, de buik blijft nml vooraan het smalste en daar schuift hij altijd naartoe en ik ben niet zo fan van de singel enorm aantrekken.

Hoop dat ik het een beetje duidelijk uit heb gelegd!
Ik ben dus heel benieuwd naar ervaringen met verschillende soorten singels! Bij friezen, maar ook bij andere paarden met dit probleem :)

goldwingJarig

Re: Welke (dressuur)singel voor een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 15:55

Renske in de hk heb ik gereageerd op je vraag
De eric le tixerant singel is misschien ook iets voor jou
Remy Peelen ( www.peelentrading.nl) verkoopt die singel staat alleen niet op zijn site maar wel zijn telefoon nummer en als je die belt dan is hij ook niet te beroerd om zo'n singel te komen brengen zodat je die kan proberen

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:02

Ginoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:54

misschien is een banaansingel een oplossing?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 23:04

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:57

ik heb een zogenaamde banaansingel van kentaur. bevalt mij echt super bij dit soort buikjes :j

deze heb ik trouwens:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Liselot op 11-09-09 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:59

banaansingel zou wat kunnen zijn heb voor die van mij gewoon wintec dress singel blijft het keurig liggen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 21:25

Bedankt voor de reactie's!

Anja zo'n singel van Remy klinkt echt erg goed maar wordt eerst even sparen, maar heb er op bokt al heel veel goede dingen over gevonden :j

Ik kwam na wat zoeken in een oud topic op bokt ook zo'n soort singel tegen
Afbeelding

En de manier waarop de gespen vastzitten(zijn gekruist met nylon aan een rvs ring vastgemaakt) zou ook weer voordelen hebben voor paarden zoals Hilde

Op die site kwam ik trouwens bijna alle mogelijke singels tegen, http://www.huppa.nl/sytske/Joomla/index ... 9&Itemid=1

Zo moeilijk om iets te kiezen!

Wil denk ik een combi tussen zo'n banaansingel en zo'n curved singel, maarja kan er slechts een aantal even een dagje gaan uitproberen ;)

tips zijn nogsteeds welkom!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:40

Bij mijn Gelderse heb ik het zelfde probleempje. En Daar heb ik dus ook de WoW curved singel besteld. (Ik heb zowiezo een WoW besteld) en dat ging tijdens het proef rijden echt super.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 14:10

Ik heb inmiddels(moest écht een ander want onze nieuwe kat had met zn nagels in het neopreen gezeten...) deze gehaald:

Afbeelding

de gespen zitten met nylon vast aan een ring en dat kan bewegen dus zal niet heel de singel mee worden getrokken, en er is een uitsparing achter de voorbenen wat voor Hilde wel erg fijn is

Ik ga hem NU proberen(en mn papa gaat zn nieuwe camera testen dus kan ik op de foto's meteen terugzien hoe alles is blijven liggen ;) )

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 18:08

Geweldig!
Hij bleef perfect liggen, singelstoten liepen keurig recht naar beneden ipv dat ze onder het dekje naar voren schoven!
En zo lag het na het rijden ook nog!

En Hil begon enorm met haar voorbenen naar voren te lopen gooien en lie met enorm veel knieactie, nu is het weer een échte fries :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:14

Nou dat is fijn zeg...Top!

Ojee zometeen gaat die van mij dat ook doen...help :D :=