in de trailer transportdeken of normale deken???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xxmyrtheexx

in de trailer transportdeken of normale deken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 19:13

hallo,

ik was vandaag heerlijk op buitenrit geweest in een mooi gebiedje. Prachtig uitzicht.. ik kon kilometers ver kijken (woon in Oostenrijk) en de paden waren ook dik in orde en het was erg leuk om eens ergens anders een buitenrit te maken.
mijn vader had me er met de trailer heen gebracht, maar op de terugweg kwam er zo'n meisje van rond de 20 in haar auto door de binnenbocht en het was al een smalle weg en ze zag ons net op tijd.. het scheelde echt maar 5 cm of ze had tegen onze auto aangezeten.
mn vader moest dus behoorlijk op de rem.. gelukkig reden we niet hard, dus dat scheelde wel.
maar waarschijnlijk is Amiro (mijn paard) van schrik weer naar achter gegaan en heeft hij toen een schaafwond gekregen op zn kont.. precies bij de aangrenzing van zijn staart. Hij was in elk geval wel flink geschrokken want ik ging natuurlijk gauw in de trailer kijken en zijn ogen en neusgaten stonden helemaal groot en hij was helemaal bezweet.. zelfs zn hoofd was zijknat. Gelukkig verder geen open wond en er hoeft alleen maar weer haar over heen te komen. We hebben het in elk geval even ontsmet.
Het ergste vond ik nog.. mijn vader had zijn raam open gedaan en gevraagd of ze gek was geworden.. en toen vroeg ze jaa wat zei u en toen reed ze zo verder.. jammer genoeg geen nummerbord genoteerd.
vies stom *&@!§$**!!

Nu wil ik de volgende keer hem niet meer zonder deken in de trailer hebben. Ik heb wel transportbeschermers om de benen heen zitten, maar nu wil ik er ook een deken bij. Moet je dan speciaal een transport deken nemen of kun je daar ook andere dekens voor gebruiken. Ik heb namelijk verder allerlei dekens maar helaas geen transportdeken. Dan zou ik die apart moeten kopen, maar dat is zonde als het ook met andere dekens af kan.
Ik hoor het graag

Groetjes

HerAndHorse

Re: in de trailer transportdeken of normale deken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:15

ik heb altijd gewoon een zweetdekentje op in de trailer, verder geen transportbeschermers, gewoon peesbeschermers..

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:16

Hoi hoi,

Ik zat er even over na te denken terwijl ik je verhaal las....ik denk als je met deze temperaturen een deken op doet, dat je dan je paard oververhit uit de trailer haalt. Ik snap heel goed wat je bedoelt hoor en je wil je paard zo goed mogelijk beschermen, maar ik ben bang dat hij met deken nog veel natter uit de trailer zou zijn gekomen.

Ik wacht even af wat andere mensen zeggen. Tis wel interessant, jouw vraag...

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:18

Als je het prettig vind kun je een canvas dekentje op doen zonder voering, maar met staartflap; dat is niet snel te warm; en net voldoende als bescherming. Een speciale transportdeken is er eigenlijk niet;noemen ze het wel zo dan is het vaak een minder degelijke deken dan stal / weidedeken en luxer ogend, maar elke deken is eigenlijk geschikt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:56

En ik zou helemaal geen deken op leggen, om de volgende reden: nu heeft je paard een schaafwondje opgelopen, waar alleen maar haar overheen moet groeien. Vervelend, maar niet onoverkomelijk. Stel nou dat hij een serieuze wond had opgelopen. Ten eerste biedt een stukje textiel dan geen bescherming, ten tweede moet je dan eerst de stof/pluisjes van zo'n deken uit de wond gaan peuteren, kost tijd en je vergroot het risico op een infectie. En dat wil je niet... mijn paard heeft op de trailer enkel springschoenen om zijn achterbenen, achter staat hij namelijk wat bodemnauw. Sowieso komt hij meestal in meer of mindere mate bezweet van de klep af, dus met een deken maak ik hem echt niet blij :n

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 12:08

transportbeschermers krijgt hij zowiezo om, want de benen en de rug zijn de belangrijkste onderdelen van het paard.

@hestejente: aan de ene kant ben ik het me je eens.. maar aan de andere kant denk ik ook.. de deken kan het ergste voorkomen waardoor het misschien een niet te grote wond word.

ik zou zowiezo een deken zonder voering nemen. Want anders is het idd veels te warm. Hij was trouwens alleen bezweet na dat we zo plots geremd hadden. Toen ik hem uit de trailer haalde thuis, viel het wel mee qua zweet.

zijn er nog meer meningen over?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:23

Voor de zomer doe ik vaak een cooler of vliegendeken op, in de winter een zweetdek. Ook vanwege de eventuele tocht, als het paard warm of bezweet is kan hij toch net een koudje krijgen en daar zit je ook niet op te wachten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:25

xxmyrtheexx schreef:
@hestejente: aan de ene kant ben ik het me je eens.. maar aan de andere kant denk ik ook.. de deken kan het ergste voorkomen waardoor het misschien een niet te grote wond word.

Ik presenteer hier alleen maar mijn visie he ;) En in mijn visie kan een lapje stof heel weinig doen om een paard voor verwondingen te behoeden. Hooguit voor kleine wondjes, maar die kleine wondjes zou ik me niet al te erg druk om maken. Het risico op nare gevolgen bij serieuzer letsel lijkt mij te groot. Enige situatie waarin ik mijn paard met een deken op de trailer zou zetten is wanneer hij doorweekt is en vervoerd moet worden. Maar zoiets weet je (meestal) van tevoren, dus dan zou ik hem een regendeken op leggen zodat ik hem later droog, en zonder deken, kan inladen :)

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 08:12

oke in elk geval bedankt voor jullie mening.. ik ga er eens over nadenken.
hij word op zich verder niet zo heel vaak vervoerd met de trailer, maar toch vind ik het wel prettig als hij daar heelhuids uit komt.. maar er zit wel wat in jou theorie hestejente
in elk geval bedankt

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 08:56

Zelf doe ik mijn paard altijd transport beschermers om.
In de zomer een vliegendeken (toch lekker koel en fijn tegen de vliegen)
In het voor en najaar een zweetdeken of zomerdeken, afhankelijk van de themperatuur en in de winter een winterdeken (200 grams). Ik scheer mijn paard in de winter vandaar zo'n "dikke" deken.

Bij een paard wat gewoon lekker in zijn wintervacht blijft en zonder deken de winter doorgaat, doe ik zomers niets om tenzij er veel vliegen zijn zoals deze zomer dan een vliegendeken in de winter ook niets om, alleen zweetdeken indien hij nat is (van zweet/regen) In de winter wel achterzijde van de trailer dicht en raampje(s) schuin open zorg dat het niet tocht!!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:11

Dat was ik inderdaad vergeten te melden, mijn paard wordt niet geschoren en heeft eigenlijk nooit een deken om.

Vliegendeken? Trailer rijdt veel te hard, kunnen die vliegen nooit bijhouden :P Enige moment dat hij last heeft van de vliegen is wanneer hij voor het laden de hele boel onderschijt, dan vind ik het ook z'n eigen schuld hoor.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 15:54

bij mij zitten er geeneens raampjes in dus zowiezo in de winter gaat verder alles dicht en in de zomer is de achterflap open.. ik vind het eigenlijk een waardeloze trailer, maargoed het is een gemeente trailer en voor die 4 à 5 keer per jaar dat wij een trailer gebruiken heeft het geen zin om zelf een trailer aan te schaffen terwijl wij die trailer voor 8 euro per dag kunnen huren.
Ik had het toch een stuk prettiger gevonden als het geen metalen achterklep had gehad, want hij schrikt zich altijd kapot als hij er met zijn hoefijzers overheen moet lopen. Maargoed!

Mijn paard word verder niet geschoren, maar is vroeger altijd wel geschoren en heeft ook niet een erg dikke vacht. Ook verhaard hij in de zomer best moeilijk en blijft lang in zijn wintervacht zitten, daarom werk ik in de winter wel met dekens zodat hij niet een te dikke vacht krijgt, en dus in het voorjaar/zomer geen problemen.
en nouja, aangezien hij dat ook gewend is en het met 20 graden onder 0 best koud is, krijgt hij een mooi dekentje om. (kan ze alleen in de zomer allemaal laten reparen omdat meneer ze allemaal sloopt op een of andere manier. Maar das een ander verhaal)

Vliegendeken vind ik ook niet nodig in de trailer. Dat heeft geen nut denk ik dan. Die van mij heeft zowiezo geen vliegendeken, alleen een vliegenkap op zijn hoofd. Anders staat hij zo te headbangen.

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:41

@hestejente: ooit al eens een vlieg in de auto gehad?( en ja ook met open raam). Wel zo fijn als je paard dan rustig is.

Die van mij heeft in de zomer niks op, er is ook niet veel waar hij zich aan kan bezeren. In winter de deken waar hij normaal onder staat( ja hij word ook geschoren). In het tussenseizoen gewoon fleecedeken of katoenen deken omdat die meer ademen.

Deken kan wel helpen tegen oppervlakkige wondjes maar verder ook niet.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:23

Waaltje schreef:
Zelf doe ik mijn paard altijd transport beschermers om.
In de zomer een vliegendeken (toch lekker koel en fijn tegen de vliegen)
In het voor en najaar een zweetdeken of zomerdeken, afhankelijk van de themperatuur en in de winter een winterdeken (200 grams). Ik scheer mijn paard in de winter vandaar zo'n "dikke" deken.

Bij een paard wat gewoon lekker in zijn wintervacht blijft en zonder deken de winter doorgaat, doe ik zomers niets om tenzij er veel vliegen zijn zoals deze zomer dan een vliegendeken in de winter ook niets om, alleen zweetdeken indien hij nat is (van zweet/regen) In de winter wel achterzijde van de trailer dicht en raampje(s) schuin open zorg dat het niet tocht!!!

En alles mixed and matched :P

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:29

in ze zomer heb ik een zomerdeken op (niet voor korte ritjes natuurlijk( dit met minstens een uur of meer rijden) want ze is een koudkleum, ze staat gewoon te rillen, en voelt ook koud aan .s' winters gebruik ik gewoon haar dekens die ze al op had op stal :) . alleen als ik gereden heb zweetdeken op :)

Verder staat ze altijd ingebandageert + rondom springschoenen aan op de trailer)

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:24

Ik denk wel dat een vliegendeken in de zomer prettig is; vaststaand is het errug lastig voor een paard om de vliegen weg te jagen; al zal het er maar een zijn!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:49

kalaio schreef:
@hestejente: ooit al eens een vlieg in de auto gehad?( en ja ook met open raam). Wel zo fijn als je paard dan rustig is.

Die van mij heeft in de zomer niks op, er is ook niet veel waar hij zich aan kan bezeren. In winter de deken waar hij normaal onder staat( ja hij word ook geschoren). In het tussenseizoen gewoon fleecedeken of katoenen deken omdat die meer ademen.

Deken kan wel helpen tegen oppervlakkige wondjes maar verder ook niet.

Vliegen boeit 'm niet, zoiets ondergaat hij gelaten de sukkel. Zelfs tegen dazen verweert hij zich niet. Op de trailer staat hij doodstil, pas wanneer je van de snelweg afkomt en hij in de eerste de beste bocht weer wakker wordt hoor je eventjes anderhalve bonk.