Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
xxmyrtheexx schreef:@hestejente: aan de ene kant ben ik het me je eens.. maar aan de andere kant denk ik ook.. de deken kan het ergste voorkomen waardoor het misschien een niet te grote wond word.
En in mijn visie kan een lapje stof heel weinig doen om een paard voor verwondingen te behoeden. Hooguit voor kleine wondjes, maar die kleine wondjes zou ik me niet al te erg druk om maken. Het risico op nare gevolgen bij serieuzer letsel lijkt mij te groot. Enige situatie waarin ik mijn paard met een deken op de trailer zou zetten is wanneer hij doorweekt is en vervoerd moet worden. Maar zoiets weet je (meestal) van tevoren, dus dan zou ik hem een regendeken op leggen zodat ik hem later droog, en zonder deken, kan inladen
Enige moment dat hij last heeft van de vliegen is wanneer hij voor het laden de hele boel onderschijt, dan vind ik het ook z'n eigen schuld hoor. Waaltje schreef:Zelf doe ik mijn paard altijd transport beschermers om.
In de zomer een vliegendeken (toch lekker koel en fijn tegen de vliegen)
In het voor en najaar een zweetdeken of zomerdeken, afhankelijk van de themperatuur en in de winter een winterdeken (200 grams). Ik scheer mijn paard in de winter vandaar zo'n "dikke" deken.
Bij een paard wat gewoon lekker in zijn wintervacht blijft en zonder deken de winter doorgaat, doe ik zomers niets om tenzij er veel vliegen zijn zoals deze zomer dan een vliegendeken in de winter ook niets om, alleen zweetdeken indien hij nat is (van zweet/regen) In de winter wel achterzijde van de trailer dicht en raampje(s) schuin open zorg dat het niet tocht!!!
. alleen als ik gereden heb zweetdeken op 
kalaio schreef:@hestejente: ooit al eens een vlieg in de auto gehad?( en ja ook met open raam). Wel zo fijn als je paard dan rustig is.
Die van mij heeft in de zomer niks op, er is ook niet veel waar hij zich aan kan bezeren. In winter de deken waar hij normaal onder staat( ja hij word ook geschoren). In het tussenseizoen gewoon fleecedeken of katoenen deken omdat die meer ademen.
Deken kan wel helpen tegen oppervlakkige wondjes maar verder ook niet.