Western-/Stock-/Barefootzadel.. Wat kies je en waarom?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Western-/Stock-/Barefootzadel.. Wat kies je en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 07:20

Omdat ik me aan het orienteren ben op deze zadels, wil ik graag weten wat jullie zouden kiezen en waarom. Dus gooi het eruit zou ik zeggen!

Christel1164

Re: Western-/Stock-/Barefootzadel.. Wat kies je en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 07:33

Stock, als je het juiste paard eronder hebt. Maar dat geldt eigenlijk voor alle zadel die jij noemt.
Zelf heb ik een jong paard en mijn zit is niet zo fantastisch, dan is een boomlooszadel niet prettig voor het paard.
Western zadel zitten vaak heel lekker, maar ik vind het niks als je een heel voorwaarts en snel paardje hebt.
Het hangt er dus vanaf ....

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 07:35

I know, maar ik vroeg me gewoon af wat jullie zouden kiezen :) Iig al bedankt voor deze info :)
Ik denk momenteel zelf aan een barefoot, die heb ik geprobeert en ik vond het echt goddelijk zitten. Maar ik ga binnenkort eerst nog even bij iemand een westernzadel en een stock zadel proberen, en daar eens wat info aan vragen. En dan ga ik denk ik, op basis van die ervaringen en deze dus mijn uiteindelijke keus maken.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:50

ik heb een tijdje een stock gehad. vond het echt heerlijk rijden, maar het was een vrij zwaar zadel en voor het oude ruggetje van mijn paard vond ik dat toch iets teveel van het goede daarom heb ik hem toen wegedaan, wel met spijt!
rijd nu gewoon met engels zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:53

Western omdat er een knop op moet zitten om er wedstrijden mee te mogen rijden.
Geen stock wegens geen knop, en geen barefoot omdat ik mezelf daar te zwaar voor vind.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:01

Barefoot!!!!! Bovenalles!! Ik ben zo gek op mijn cheyenne dry-tex zadeltje, nooit meer een ander!!

Ik voel alle bewegingen onder me, dat is zo fantastisch gevoel, je merkt t meteen als de spieren aangespannen worden.

Het zadel zit als een zacht kussen! Ik had altijd last van doorrijplekken, dat is nu praktisch over.

Paard loopt veel ruimer en vrolijker, bokt niet meer bij aanspringen in galop!

Is licht om te dragen.

Om wat meer houvast te hebben en omdat ik alleen buiten rij, heb ik er fenders aan hangen.

Super zadel!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 12:56

@ Sonja: wedstrijden rijden ga ik toch niet doen, zie mijn eerdere topics voor het paard waar het op moet komen. Is echt puur voor de lol.

@ ukoldaatje: dat idee had ik dus ook, dat het voor het paard fijn licht was, en je leest overan dat het vrijwel altijd past en dergelijk.

@ Bleukim en anderen: hadden jullie wel nog andere zadels geprobeert? Of zijn jullie gewoon bij dit zadel blijven hangen en was het dat gewoon helemaal?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 13:01

barefoot blijft helaas op mijn bewegelijke monster niet liggen
(hoe die t doet doet die t maar zelfs zonder ruiter lkrijgt hij de aangesnoerde zadels eraf
onder zijn buik)

en daar baal ik wel van daar het verder wel goed op m past
en weinig weegt
+ met de zeisoenen meegroeit
(buiten de enorme groei die die doorgemaakt heeft afgelopen paar jaar)

western heb ik nu .. is ie uitgegroeid :(
ben dus WEER zoekende

liefste heb ik een stock
vrije been ligging doch noodstop oortjes :D

daarbij rij ik of dressuur matig of kilometers buiten
en dan is een stock een mooie gulden midden weg tussen
western en dressuur

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 13:10

Sonja schreef:
Western omdat er een knop op moet zitten om er wedstrijden mee te mogen rijden.
Geen stock wegens geen knop, en geen barefoot omdat ik mezelf daar te zwaar voor vind.

Hoe kom je erbij dat een stockzadel geen knop heeft?
heb er 2 en hebben allebei een knop.
ik wil niets anders meer,heb alle soorten zadels gehad.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 13:45

ik heb een barefoot geprobeert, maar dat vond ik zelf niet zo.
en westernzadel lag op mijn paard niet lekker. en ik had nog een passend engels zadel us vandaar dat ik maar weer gewoon engels ben gaan rijden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:26

Stock gaat voor mij niet passen als deze lange zweetbladen heeft.
Voor mijn paard een barefoot, maar voor mezelf geen succes.
Eerst barefoot verkocht hebben en dan gaan we op zoek naar een westernzade.
Heb nu nog een passend dressuurzadel extra breed en korte zweetbladen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 17:38

Mag ik vragen waarom de barefoot voor jou geen succes geworden is?

[edit: jammer dat ik niet dichterbij woon en dat ik nu geen 400 euro over heb, anders was je je zadel kwijt :D ]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:05

Ik heb nu weer een Barefoot (mn 4de :o ) maar ook die is het voor mij niet helemaal, het is dat mijn pony er zo fijn mee loopt. Bij teveel westernzadels wordt ik in een stoelzit gezet wat mijn rug gewoon niet trekt. Daarnaast zijn ze meestal te groot voor mijn pony. Stock zou ik nog best wel eens willen proberen maar het is niet makkelijk om een kwalitatief goede en passende te vinden. Toch veel zadelmarkt prut of kunststof van Norton/wintec en dat is geen maatwerk.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 18:22

Maar waarom zijn die barefoots het dan niet voor jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:52

Ik heb voor mijn heupen en rug toch een smallere zitting nodig. En bij de Barefoot zit ik te breed wat mij op echt lange ritten (meer dan 3 uur) opbreekt. Ik heb ook een Freeform (gehad cq te koop) en daarop zat ik vele malen fijner.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:46

Pluttersput schreef:
Mag ik vragen waarom de barefoot voor jou geen succes geworden is?

[edit: jammer dat ik niet dichterbij woon en dat ik nu geen 400 euro over heb, anders was je je zadel kwijt :D ]

Extreem brede fjord waardoor ik heel breed zit en dit trek mijn heupen niet meer. Baal eigenlijk dat dit het gewoon niet ga worden. Zaterdag toch nog een keertje geprobeerd, maar heb er daarna gewoon een aantal dagen last van. |(

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 09:19

Barefoot heb ik nu en ik wil op dit moment niet anders meer. Alleen ben ik wel van mening dat je pas op een boomloos zadel kunt gaan rijden als je genoeg evenwicht hebt. Dat je dus een onafhankelijke zit hebt ontwikkeld. Stockzdel heb ik ook gehad. Alleen die vond ik niet geschikt voor bakwerk. Ik heb ook op Westernzadel gereden een Billy Cook en die reed fantastisch. Western zadel verdeelt wel meer de druk dan een Barefoot zadel.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 09:26

Evenwicht heb ik goed op een paard, daar zit ik niet over in :)
Ik dacht dat de barefoots de druk heel goed verdeelden? Beter dan menig westernzadel geloof ik?
@ Marcella, zit je met een barefoot dan breder dan met een engels zadel?

Zodra ik weer kan rijden ga ik bij iemand sowieso een westernzadel proberen, ben ontzettend benieuwd. Even wachten tot mijn knie weer beter is.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 09:34

Mij Barefoot Arizona verdeeld niet de druk van een westernzadel met groot oppervlak. De Barefoot Nevada zal dus al meer de druk verdelen. Dat lijkt al meer op een gewoon western zadel. De Arizona is natuurlijk ook een roundskirt westernmodel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 09:37

Pluttersput schreef:
Ik dacht dat de barefoots de druk heel goed verdeelden? Beter dan menig westernzadel geloof ik?

De nieuwe generatie met vps in combinatie met een goede pad: Beter dan het gemiddelde westernzadel maar niet per definitie beter dan een maatwerk boomzadel. Daarnaast kan een boom nog zo perfect passen, zodra je paard gaat bewegen vormt een boom niet mee.

Het is ook maar de vraag of het verdelen van de druk over een heel westernzadel wel zo gewenst is. Deze zijn vaak veel groter dan het deel van de rug wat daadwerkelijk kan en mag dragen.

De Nevada verdeelt echt niet beter dan de Arizona, daarvoor zijn die zadels te flexibel. De skirts zouden alleen wat extra zijwaartse stabititeit kunnen geven.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:23

Pluttersput schreef:
@ Marcella, zit je met een barefoot dan breder dan met een engels zadel?

Ja. ;)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:27

Als je minder breed wilt zitten op een barefoot kan je ervoor kiezen om dubbele inlages in de pad te doen. Dan kom je iets meer in een A-vorm te zitten en zit je dus minder breed. Heb ik ook voor mijn haflinger. (heb barefoot arizona)
Ik vind het tot nu toe een fijn zadel, maar heb er nog geen lange ritten mee gereden.
Maar hoe dik je inlages ook zijn, je zit altijd iets breder dan bij een boomzadel.
Ik heb geen ervaring met de andere zadels die je noemt dus daar kan ik niks over zeggen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:42

Er zitten dubbeldikke inlages in het pad. ;)

Vergeet niet dat ik fjord heb die een rug heeft ala tafelmodel. :+

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:42

Marcella schreef:
Er zitten dubbeldikke inlages in het pad. ;)

Vergeet niet dat ik fjord heb die een rug heeft ala tafelmodel. :+

Ik bedoelde het meer als algemene informatie naar de TS toe ;)
dat het voor jou nog steeds te breed is, is vervelend :(:) kan ik me goed voorstellen met een tafelmodel :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:43

Wat dat betreft is het toch een keuze die je moet maken : òf superveel gevoel onder je zadel hebben (en dus dicht op de rug zitten met alleen soepel materiaal tussen jezelf en je paard) òf een wat smaller omhoog gebouwde zitting , waardoor je dus wel wat verder van je paard af komt te zitten en er meer (en stugger) materiaal tussen jezelf en je paard zit en je het kenmerkende contact van een Barefoot voor een groot deel kwijt bent. En juist dat contact is 1 van de lievelingspunten van Barefoot-rijders.

Het is het 1 of het ander :)

Ikzelf vind een combinatie van de 3 stijlen het fijnste :D

Ik heb een Cheyenne Barefoot , maar dan een MyBarefoot type , dus in de kleuren die ik wilde en met een knop erop.

En dan ook nog een wrong-seatsaver erop zodat je het stockzadel-oortjes effect krijgt , zit heerlijk !

En die knop erop zou ik ook niet willen missen.

Maar een heel westernzadel vind ik wat overdreven , en een stockzadel heeft vaak van die lange zweetbladen. En sowieso heb ik geen zin in dat gedoe met net niet (meer) passende bomen. Dus dit is voor mij en Rena de ideale middenweg :j