Peesbeschermers bij verruimen in zware bak

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wel of geen peesbeschermers

Ja
10 (76%)
Nee
1 (7%)
Anders (reactie)
2 (15%)
Geen mening ( reactie)
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 13

Xhiske

Peesbeschermers bij verruimen in zware bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 20:16

Hallo,

Ik heb een best wel zware 'bak' met klei, (ik weet het, het is niet goed, maar ik moet eerst nog aan andere mensen vragen of ik in hun bak mag rijden) en als ik daar dan ga verruimen of middendraf (middenstap heeft ze het niet) dan tikt mijn paard haar voorbenen aan, is het nu verstandig om enkel daarvoor peesbeschermes om te doen, of zou dat niet helpen en moet ik wat anders doen. antwoorden zoals niet verruimen heb ik niet zoveel aan, want ze deed het bij de vorige eigenaren in de bak ook. (die bak was wel zand)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:07

Gewoon altijd beenbescherming omdoen. Ongeacht het aantikken of niet. Moet er niet aan denken dat ze zich blesseren/beschadigen bij een gekke sprong....
Als je je het aanwent, wordt het een gewoonte om simpel even peeskappen om te doen voor (en achter).

En als je merkt dat je paard soms wat plekjes heeft op en om de kroonrand, dan ook even springschoenen omdoen. Komt vaak ook door aantikken.

Overigens is een teken van aantikken over het algemeen dat je te hard gaat. Het achterbeen komt er al aan voordat het voorbeen nog maar kan vertrekken. Iets minderen in tempo dus, zeker in zo'n zware bak. Dat kan behoorlijke blessures veroorzaken als je daarin niet met mate rijdt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:08

Ik denk dat jou paard gewoon te ver ondertreed met de achterbenen, dus zou ik inderdaad gewoon beschermers gaan gebruiken.

@smeetjoew: quote:Gewoon altijd beenbescherming omdoen. Ongeacht het aantikken of niet.
Leg jij ook verbandjes aan bijjezelff ongeacht of daar reden voor is of niet ??

okey phara je hebt gelijk :D
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 07-09-09 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Re: Peesbeschermers bij verruimen in zware bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:14

daffie: hartmedicijnen vergelijken met peesbeschermers vind ik wat ver gaan, vraag dan of ze verbandjes aanlegt ongeacht of daar reden voor is of niet :6

Ik zou ook gewoon peesbeschermers aan doen. En inderdaad, wat smeetjoew zegt: als ze echt met achteren voor aan tikt eens kijken voor springschoenen. Wondjes op de kroonrand zijn heeel moeilijk om te laten genezen.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 06:14

:7 Zoals ik al in mijn eerste post zei: ze kunnen altijd een keer een gekke sprong maken en zich daarbij bezeren/blesseren en dat kun je heel simpel met peesbeschermers (en springschoenen) voorkomen.

En peesbeschermers met een verbandje vergelijken vind ik een beetje maf... Ik vind peesbescherming gewoon ter behoud van je paard.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 06:23

Ik gebruik op aanraden van de dierenarts geen peesbeschermers. Het wordt er erg warm onder en dat kan voor meer leed zorgen dan een keer aantikken..
En als ze een gekke sprong maken komt de beschadiging vaak van binnen uit, door het teveel oprekken van de spier/pees. Geen beschermer die daar wat aan kan doen

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:08

@ Smeetjoew die gekke sprong kan die ook in zijn box maken hoor. En ik ben het inderdaad met nibbit eens.