wat voor zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

eevie86

wat voor zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 17:05

Hoi, ik hoop dat het hier goed staat.

Ik ben op zoek naar een zadel om straks mijn paard te gaan inrijden maar welke maat heb ik nodig??
ik zet er even een foto bij van mijn paard. hij is nu 1.58
Ik hoop dat iemand mij kan helpen
Groetjes eveline

Afbeelding
Afbeelding

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:27

Was het maar zo simpel... :+

Een zadelmaker is de enige die je dit kan vertellen en je ermee kan helpen! Het is erg belangrijk meteen met een goed zadel te beginnen, zo voorkom je problemen. Wel valt meteen op dat je paard niet de makkelijkste bouw heeft, weinig schoft, brede schouder, dikke buik, hele korte rug en waarschijnlijk ook erg breed. Daar passen lang niet alle zadels op. :)

Succes met de zoektocht naar een zadelmaker!

_Bitje_

Re: wat voor zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:28

met het met bubsj eens, je kunt niet zo maar kijken wat voor zadel er op kan.. jammer maar helaas..
ik zou een zadelmaker er bij halen :)

eevie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 17:43

oke bedankt voor jullie reactie, ik was al van plan om een zadelmaker er bij te halen hoor maar dacht misschien voor de start iets makkelijker te beginnen,en idd hij heeft een korte rug en nu nog een dikke buik (staat nu nog dacht en nacht buiten dus meneer eet zich lekker rond)

nogmaals bedankt

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:47

Een Wow zou weleens een uitkomst kunnen zijn :) het niet een goedkoop zadel, maar het zadel is helemaal te veranderen omdat het uit vervangbare delen bestaat.

Vooral omdat je een jong paard hebt, die nog veel zal veranderen qua rug etc zou dit een zadel zijn waar je lang plezier van hebt en waar je paard niet uitgroeit, omdat het zadel dus een soort van "mee groeit' met je paard.

Fixie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:58

Mijn advies...bel een zadelmaker...een goed passend zadel is zoooo belangrijk. Je kan anders heel je paard zn rug ermee verzieken

Het is soms wel wat meer inversteren maar dat liever dan hoge dierenarts kosten etc om je paard zn rug weer goed te krijgen

eevie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 18:03

Jumpgirl: ja nou daar zit ik dus een beetje mee denk ja omdat hij nog zoveel veranderd in zijn bouw maar thanks voor de tip ga zeker even kijken of dat wat is voor hem

en waar hij komt te staan hebben ze ook een zadelmaker die altijd langs komt dan kan ik hem ook altijd bellen voor een passend zadel

fixie27: ja het is zeker niet de bedoeling dat ik nu zijn rug ga verpesten dat wil ik absoluut niet en betaal idd liever extra voor een zadel inplaats dat ik naar de fysio enz moet met hem

eevie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 18:37

wie heeft er ervaring met een Barefoot zadel zat net op een site te lezen hierover en dat lijkt me ook wel wat is het wat als je hiermee begint?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 07:29

Ik heb een tijd gereden met Barefoot, maar mij beviel het absoluut niet. Veel te veel stoelzit.
Voor een jong, nog in te rijden paard zou ik het ook niet aanraden. Met een Barefoot voelt een paard veel sterker de bewegingen van de ruiter, inclusief zijn/haar (on)balans. Meestal maakt dit het lastiger voor het paard om zijn eigen balans te zoeken.

Ik weet niet wat je budget is, maar ik ben bang dat je met deze rug in de wat duurdere zadels terecht komt.

Dingen die je kunt proberen zijn Wintec/Thorowgood (allebei, ze vallen anders!), Massimo, Wow, Anatomica, Black Country (maatzadel verhoudingsgewijs kleine prijs) of Fryso.

Ik ben bang dat dit wel een zoektocht gaat worden. Wat belangrijk is voor jouw paard is dat je een heel kort zadel hebt wat dus niet voorbij de 18e rib ligt en een zadel waarin een singelstoot extra ver naar voren geplaatst is of kan worden. Thorowgood T4 en Massimo hebben beiden sowieso.

Wat voor jezelf fijn is, is het boekje "Het zadelboek" van Tineke Dekker, o.a. te koop bij Agradi. Het maakt je nog geen zadeldeskundige, maar er zitten wel handgrepen in om zelf goed te kunnen beoordelen of het zadel goed ligt, zo ga je ook niet zo snel de mist in als een zadelpasser vooral wil verdienen en het best liggende zadel uit zijn assortiment aan je wil verkopen.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 07:34

gelukkig kun je ook het geluk hebben dat de zadelmaker een tweedehands heeft liggen die toevallig past of passend gemaakt kan worden.
het is idd erg duur een nieuw zadel aan te laten meten en vooral met het oog op dat je paard nog erg veel zal veranderen in zeer korte tijd.
dus mijn tip, vraag daar eerst even na, ook die tweehands komen ze vaak voor je passen hoor.

succes met beleren!!

gr

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:54

ik zou ook neit voor een bare foot gaan, denk dat je door het intense contaxt wat je met zo'n zadel hebt je het voor je paard alleen maar moeilijker maakt. je kan ook voor een wintec gaan daar kan je ook heel makkelijk de boom van verwisselen. maar ik zou gewoon de zadel maker langs laten komen, die heeft zoveel zadels dat je grotere kans hebt dat er wat bij zit wat goed past.

eevie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 15:59

fjordnina: bedankt voor je reactie zo te lezen heb je er goed verstand van, vriendin van mij zei ook al misschien moet je wel voor een wintec gaan, en ja het zullen wel wat duurdere zadels worden, ik bel gewoon de zadelmaker en leg alvast uit dat hij een korte rug heeft dan kan hij er rekening mee houden met de zadels die hij meeneemt.

en de rest ook bedankt voor jullie reactie ik ga niet voor barefoot zo te zien niet geschikt.