[WN] Boomloos western op rond paard zonder schoft?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Boomloos western op rond paard zonder schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 15:58

Ik ben mijzelf wat aan het oriënteren (en aan het sparen) voor een westernzadel, voornamelijk om buitenritten te maken met mijn Tinker. Dit wil ik namelijk liever met een westernoptoming doen dan met dressuurzadel omdat ik denk dat dit voor ons beiden ontspannender is.

Nu twijfel ik wel over wat voor soort zadel ik zal kiezen - boomloos of toch met boom. Ik heb zowel positieve als negatieve verhalen over boomloos gehoord, met name over Tinkers die rond, compact en vrijwel schoftloos zijn, zoals de mijne. De ene zegt: Het boomloze zadel ligt als een huis, de ander klaagt er juist over dat het schuift bij iedere (onverwachte) beweging.

En dan zit je nog met de compacte bouw - in ieder geval ben ik er wel achter dat ik een roundskirt zadel moet nemen ivm druk op de lendenen te vermijden. Maar ik heb dus geen idee wat de invloed van boomzadels v.s. boomloze zadels hierin is.

Verder ben ik geen vedergewicht - ik weeg 80 kg bij een lengte van 1.83m, daar moet ook rekening mee gehouden worden. Weliswaar ben ik nu nog op dieet maar ook mede gezien mijn lengte ben ik geen teer poppetje en zal dat waarschijnlijk nooit worden.

Is boomloos een juiste keuze of kan ik dat gelijk laten varen? Zowieso zou ik dan eerst een testzadel nemen, maar als het bij voorbaat afgeraden wordt, dan heeft dat weinig zin natuurlijk.

Dan - indien een boomzadel beter is - waar let ik op? Ik zal toch kiezen voor een tweedehandszadel omdat ik niet de sport in wil, het is voor mij puur recreatie. Omdat mijn paard erg musculeus is, rondgeribt en barok kom ik denk ik al snel ik maatje Xtra full quarter terecht, niet?

Zack

Re: Boomloos western op rond paard zonder schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:33

Als je een boomzadel neemt, raad ik zoiezo altijd aan om een zadelmaker te laten komen.

Boomloos zadel, sja die van mij lag idd als een huis heerlijk!
Zat ook geweldig.
Heb een fjord zonder schoft ook erg rond dus wel te vergelijken denk ik ;)

Toch staat de mijne te koop omdat ik verder in de sport wil en dan een boomzadel toch wat vaster ligt :)

Zie de link in mijn onderschrift voor mn boomloos zadeltje.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 13:46

ik ben zelf ook geen lichtgewicht en heb daarom een boomzadel

ik heb voor mijn appie jaren een boomloos zadel gehad voor mijn bijrijdsters,deze dames waren licht gewichtjes en vonden dat veel lekkerder zitten dan een boomzadel

ik kan ook niet wennen aan de zit van een boomlooszadel

er is mij ooit verteld dat je bij boomloos tot zo`n 70 kg kan rijden en als je zwaarder bent beter op een boom zadel
omdat je drukplekken kan krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 13:48

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 13:49

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:05

DubbelDun schreef:
@Mirgino: Die kun je met een boomzadel ook krijgen ;)
Lees deze link even door , vooral onder 'Waarom Boomloos"
http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina1.html

mijn ervaring met boomloos is dat je in de inleggers 2 putten kreeg ,van de zitknobbels
lijkt mij dan als ik daar met 85kg een buitenrit mee maak dat dat op het laatst ook op de rug voelbaar is?

ik kan er zelf niet op zitten,heb het geprobeerd en blijf daarom met boom rijden.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:09

Zelf rijd ik met een boomloze Sensation op een trekpaard, die dus niet of nauwelijks schoft heeft. Dat heeft idd de neiging om te gaan schuiven, je kunt dus niet zomaar opstappen dan hang je er naast.

Maar ik zou met 80 kg sowieso niet meer op een boomloos zadel gaan zitten. In stap wel maar als je ook wilt draven en galopperen, dan zou ik dan al niet meer doen. E.e.a. hangt wel van het soort boomloos zadel af, de beugelophanging (v-vorm of niet) en de pad die eronder zit. Die Sensation heeft goede pads en aat de ruggengraat vrij. Maar met meer dan 70 kg vind ik dan toch dat je er gewoon te veel "doorheen drukt".

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:34

@Mirgino: als je met 85 kilo je zitbeenknobbels gaat zien dan ligt dat aan de kwaliteit van het zadel en de gebruikte pad. Ik heb wel mensen met meer gewicht op mijn BM gehad zónder last van vreemde afdrukken.

@HannahFrouk : groot misverstand dat stap het minst belastend zou zijn. Voor een paard is dat nl de grootste belasting van zijn rug zeker omdat je dan konstant met je gewicht op zijn rug rust.
In draf en galop heb je veel meer gewichtsverdeling omdat je meegaat in de beweging en de gang is voor het paard makkelijker/minder belastend.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:40

DubbelDun schreef:
@Mirgino: als je met 85 kilo je zitbeenknobbels gaat zien dan ligt dat aan de kwaliteit van het zadel en de gebruikte pad. Ik heb wel mensen met meer gewicht op mijn BM gehad zónder last van vreemde afdrukken.

@HannahFrouk : groot misverstand dat stap het minst belastend zou zijn. Voor een paard is dat nl de grootste belasting van zijn rug zeker omdat je dan konstant met je gewicht op zijn rug rust.
In draf en galop heb je veel meer gewichtsverdeling omdat je meegaat in de beweging en de gang is voor het paard makkelijker/minder belastend.

ik had de gewone inlages bij een barefoot western
ik denk dat een BM wel wat beter is dan de barefoot?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 14:44

Wat is een BM? *blont. sorry*

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:01

Barmat schreef:
Wat is een BM? *blont. sorry*

Bob Marshall :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:42

DubbelDun schreef:

Ja, idd je rust dan constant met je gewicht op zijn rug. En landt dus niet telkens met een veelvoud van dat gewicht OP zijn rug. Kijk maar eens naar een slowmotion filmpje van een correct galopperende ruiter. De impact van het neerkomen op de rug is dan nog best aanzienlijk. In stap heb je dat moment niet en kan het dier ook alles beter voelen aankomen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:48

Een correct galopperende ruiter hoort niet konstant op de rug te landen, maar mee te gaan in de beweging en te rollen over de bovenbenen zodat het gewicht verspreid wordt over diverse punten.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:32

Nee natuurlijk hoort dat niet. Maar wil jij ze de kost geven die NIET op hun kont zitten? En ook in draf lekker in het zadel zitten te bonken?

DAT heb je in stap dus niet.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 19:00

Als ik even voor mezelf mag spreken - ik heb een hele stille en rustige, onafhankelijke zit iig.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:15

Maar ik neem aan dat je wel je voeten in je beugels hebt als je lichtrijdt. Niet om banketstaaf te doen, maar je krijgt dan altijd een soort `snijpunt` over dat paard heen. En dat is nu eenmaal meer naarmate je zwaarder bent. En hoe slapper het zadel is, hoe meer je paard er last van zal hebben.

Hangt natuurlijk ook af van het soort beugelophanging.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:17

Met lichtrijden moet je never nooit in de beugels hangen!
Ongeacht of je nou boomloos of met boom rijd..

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 00:10

Ik heb verschillende paarden, maar er zitten er toch zeker 2 bij die weinig schoft hebben en 1 is tonnetjerond (haflinger :D )
De Quarter is daarbij ook nog eens overbouwd, maar bij geen van beide schuift mijn zadel. Oja ik weeg meer dan 70 kg en rijd ook nog eens boomloos ;) Er zit aan mijn zadel een elastische singel (Westtip) en ik stap op zonder krukkie of wat dan ook en nee mijn zadel schuift niet.

Het verhaal boomloos is geheel afhankelijk welk merk boomloos je rijdt en welk pad je eronder hebt. Mijn paarden lopen allemaal onder een BM (Bob Marshall) en met een fatsoenlijk pad. En geen van mijn paarden heeft een drukbelasting op de rug, geen droge plekken als ze gezweet hebben en ook geen gevoelige plekken vanwege drukpunten onder het zadel. Dus met een goed zadel en een goede pad is ook boomloos mogelijk voor een ruiter die zwaarder is dan 70 kg. En een BM vergelijken met een Barefoot is imo vloeken in de kerk. Er zit een wereld van verschil tussen die 2 merken en kan je niet met elkaar vergelijken.

De BM is een heel fijn zadel, past op bijna elk paard. Zit goed en geeft je naast heel veel gevoel van je paard ook best nog veel steun. Hij heeft alleen 1 nadeel, hij is behoorlijk duur en 2e hands bijna niet te vinden (gos hoe zou dat nou toch komen). Als je een roundskirt nodig bent heb je nog een veel groter probleem die zijn 2ehands al helemaal zeldzaam.

@Barmat waar zit je ook alweer in Dld? We kunnen evt wel eens wat afspreken als je een BM wilt uitproberen. Ik heb (met een beetje mazzel) over een paar weken ook een roundskirt BM (die is nog steeds in de maak, maar hij was bijna klaar werd mij verteld).

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 10:18

Natuurlijk heb ik mijn voeten in de beugels als ik lichtrijd, maar ik ben niet van het type "staaaaan in die beugels" als je dat soms bedoelt ;)

Ik rijd wat dat betreft heel bescheiden licht - laat me opgooien en kom slechts een klein stukje uit het zadel.

Die puntbelasting is echter wel een hekel punt. Kijk, zoals ik al zei: Ik ben 1.83 en mijn streefgewicht zal rond de 73 kg zijn, veel minder zal het niet worden. Blijft ook over dat ik dan nog steeds geen poppetje ben, maar dat hoeft ook niet als je zo lang bent toch? Nu weeg ik 80 kg en dat vind ik zelf nog te veel, maar paard heeft geen moeite met mij, had hij overigens ook niet toen ik heel wat zwaarder woog, maar ik vind - hoe minder gewicht, des te mooier.

Ik heb inmiddels via pb ook te horen gekregen wat de prijzen zijn van BM zadels en dan moet ik nog heeeeel wat sparen, maar daar zal de kwaliteit ook wel naar zijn! Mooi zijn ze in ieder geval wel te noemen :j

Of ik het er voor uit wil geven voor het recreatieve gebruik.... ik moet er even over nadenken, het is voor mij een flinke knauw uit de portemonnaie, geef ik gerust toe. Het maakt de keuze ook niet gemakkelijker overigens :D

Rina - Ik zit in Noord-West Duitsland, 50 km van Nieuweschans af, kreis Aurich.