Welk bit voor jonge pony met zachte mond?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Welk bit voor jonge pony met zachte mond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 19:13

Hallo,

Momenteel ben ik samen met iemand mijn welsh cob pony aan het inrijden. Dit verloopt erg goed, en vandaag heb ik voor het eerst zelf echt in de bak gereden. Hierbij merkte ik zelf nu eens goed hoe zacht hij in zijn mond is, en dus bij wijze van echt "op pinken" te rijden valt. Ontspannenheid is een punt wat in de stap de gehele tijd zo is, en in draf steeds meer komt. Ik heb een sprenger bitje voor hem, die rond draait in het midden. Nu ik dus gemerkt heb hoe licht hij reageert, vroeg ik me af of ik dit bit door zou moeten gebruiken, of dat ik een nog zachter of ander bit zou moeten nemen voor hem. Ik wil zijn lichtheid in de mond namelijk graag zo houden, dus vroeg ik me af of iemand hier misschien ervaring mee heeft, en eventueel advies heeft welk bit bijv geschikt zou zijn, of dat ik deze maar gewoon door moet gebruiken als er nu toch niks aan de hand is.

Alle adviezen en tips en meningen zijn welkom :)

arwen3

Re: Welk bit voor jonge pony met zachte mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:18

Tijdje met sidepull of ander bitloos hoofdstel gaan rijden. Heb ik zelf gedaan. Pas later overgegaan op een 'baby'-myler bitje (dubbel gebroken). Rijden we nog steeds op. En dat bevalt super. Zo af en toe gaan we ook nog wel met de sidepull het bos is. En de dame is echt niet van het soort paard (tinker) die van een recreatief hobbelritje houdt.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 07:20

Tja, als jij de indruk hebt dat ie goed reageert op dit bitje, lekker zo laten toch.

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 07:25

Misschien een niet al te dik trensbitje ?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:31

Waarom zou je iets veranderen als hij er zo fijn op reageert. Gewoon zo laten en er niets anders in gaan hangen. En de ruiterhand bepaald de scherpte en inwerking van een bit. Jij hebt blijkbaar een fijne zachte hand waar je paardje super op reageert. Ga zo door zou ik zeggen +:)+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:31

Het lijkt me voor het paard alleen maar verwarrend als je nu een ander bit gaat gebruiken. Als hij hier goed op loopt, prima toch? :) Daarnaast: de mond van het paard zal zo hard zijn/worden als die van de ruiter. Met een zacht trensbitje kun je de mond verwoesten als je te hard bent in je hand, net zoals je met bijvoorbeeld een pelham een zachte mond kunt houden, als je er maar goed mee omgaat ;)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:40

Ik ga met de reactie van hestejente mee, vooral omdat ik het zelf geprobeerd heb. Mijn pony heeft een klein, kort mondje. Ik rijd met een K&K dubbelgebroken trens, maar ik twijfelde of deze misschien te dik was. Twee keer een myler erin gehad, maar nóóit meer. Ik had een ander paard onder m'n kont, die bokte en zomaar er vandoor rende en veel gevoeliger in de mond was. Dus gewoon m'n K&K erin gehangen en sindsdien is hij gewoon weer zichzelf. Als je paard nu goed loopt, wissel dan niet van bit, dan vindt hij dit bit waarschijnlijk gewoon prettig.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:37

Ik ben het opzich wel met hestehente en myour eens. Ik zelf heb ook geexperimenteerd. Mijn paard had eerst een H&M 2-in-1 trens in, dit was een dubbelgebroken watertrens met bij de ringen een bustrens idee http://divoza.com/shop/a.visit/4aa4c63e ... a8c0640723

Ik merkte dat hij op een bustrens lekkerder liep en later een ongebroken bustrens geprobeerd en daar loopt ie nog beter op, lekker kauwen en stuk ontspannender.