Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
margriet5
Berichten: 20
Geregistreerd: 29-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 10:36

Ik lees al flink lang mee met dit topic.. Dit wordt zelfs mijn eerste post ooit volgens mij (ben nogal een meelezer)
Gisteren kreeg ik mijn micklem multibridle binnen voor mijn tinker verzorgpaard. Zij heeft nogal wat merrie nukken en fysieke probleempjes ik hoopte dat ze wat meer ontspannen zou worden qua aanrakingen aan haar hoofd én met rijden misschien minder haar neus omhoog zal gooien.

Ik heb heel lang getwijfeld omdat ze echt een hekel heeft aan sperriem of andere te strakke zaken om haar hoofd. Ik rij nu gewoon zonder sperriem, met de neusriem lekker los en hoog. Een myler bitje level 1 die ik rij met heel licht contact meestal. Ik heb haar nooit netjes in aanleuning kunnen krijgen, ben al blij als ze in draf lang laag rijdt.

De pasvorm was een andere twijfel, ze heeft een kort hoofd met diepe kaak en breed voorhoofd.. ik heb een full besteld en gepast nog zonder bit. Volgens mij gaat het qua maat nèt, wat denken jullie? Rekken alleen de riempjes uit met gebruik, of ook de bakstukken? Dan zou ik een probleem hebben want de neusriem ligt nu op het randje. Ik heb wel nog een ruimere frontriem klaarliggen...
Toen ik na nog geen 5 minuten het ding losmaakte ging ze meteen heel hard haar mond open doen, alsof ze echt dacht... Waarom heb je me zo strak ingesnoerd? Moest de kinriem ook wel aardig strak doen om het leer te laten buigen, maar de kaakriem kon gewoon niet losser.

Ik hoop dat jullie wat tips en ervaringen hebben... ik moet eigenlijk deze week beslissen of ik niet liever het hoofdstel terugstuur.

Afbeelding

Afbeelding

Spenk
Berichten: 21829
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 10:46

Mijn bakstukken zitten aan beide kanten denk ik zeker 2 gaatjes strakker dan toen ik hem kocht..

margriet5
Berichten: 20
Geregistreerd: 29-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 11:04

Yvank_ schreef:
Mijn bakstukken zitten aan beide kanten denk ik zeker 2 gaatjes strakker dan toen ik hem kocht..

Oh, wauw... Dan houdt het al op vrees ik. De keelriem komt dan nl. ook hoger te liggen neem ik aan?

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 12:59

Margriet ik zou die van jou juist laten zakken. Hij ligt zo te zien vrij hoog op het jukbeen.
Mijn micklem heb ik nu al wat jaartjes, maar hij is bij de bakstukken niet uitgerekt. Hij is alleen op de keel riem een gaatje uitgerekt en het riempje van de neusriem ook 1 gaatje. Nu zaten die ook maar net aan dicht dus nu past het mooi.

Edit: ik denk dat je ook even moet passen zonder frontriem, deze vallen erg klein. Vaak valt het hoofdstel mooier om het hoofd heen met grotere frontriem of zonder.

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 13:23

Ik vind hem op die tinker ook veel te hoog zitten, bakstuk moet zeker minimaal een gat lager.

margriet5
Berichten: 20
Geregistreerd: 29-11-16

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 16:26

Dank jullie wel! Ik heb bij de neusriem vooral opgelet dat ik daar op het vaste stuk neus zit, dus lager komt het op het zwevende bot. Misschien kan 1 gaatje nog nèt, dan zou de neusriem half op dat zwevende bot liggen....

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 16:28

Maat kleiner dan misschien?

Spenk
Berichten: 21829
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 16:33

margriet5 schreef:
Yvank_ schreef:
Mijn bakstukken zitten aan beide kanten denk ik zeker 2 gaatjes strakker dan toen ik hem kocht..

Oh, wauw... Dan houdt het al op vrees ik. De keelriem komt dan nl. ook hoger te liggen neem ik aan?

Nee want je doet hem ja strakker omdat die uitrekt? Dus alles ligt kp dezelfde plek.

margriet5
Berichten: 20
Geregistreerd: 29-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 16:33

M_ontana schreef:
Maat kleiner dan misschien?

Dan zou de keelriem denk ik niet dicht kunnen... Hoeveel verschil daar in de maten zit weet ik niet.

Geen ervaringen van andere paardjes die de micklem niet zouden trekken vanwege het te strak dicht zitten van de kaken? Als het allemaal goed past en het leer gevormd is, kunnen we dan de riempjes wat losser doen zodat ze wat ruimte heeft?

margriet5
Berichten: 20
Geregistreerd: 29-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 16:37

Yvank_ schreef:
Nee want je doet hem ja strakker omdat die uitrekt? Dus alles ligt kp dezelfde plek.

Ok, dankjewel! Ligt er ook een beetje aan wat er precies uitrekt denk ik... Waarschijnlijk vooral de riempjes waar de gaatjes zitten en de gevoerde stukken minder.

xdaniejelle

Berichten: 222
Geregistreerd: 26-07-12

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:48

Hi! Ik zit te denken om een rambo micklem hoofdstel aan te schaffen, het liefst de multi aangezien ik ook graag bitloos rijd, maar ik las dat je met deze geen wedstrijden mag rijden. Klopt dat?

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:51

Klopt, maar als je het ringetje afplakt met een stukje tape mag het volgensmij wel :j

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:52

M_ontana schreef:
Klopt, maar als je het ringetje afplakt met een stukje tape mag het volgensmij wel :j


Nee. :)

Dan moet je het ringetje helemaal verwijderen.

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:54

Echt niet? Ik zie mensen vaak zat zo rijden op wedstrijd en niemand die er wat van zegt.

Spenk
Berichten: 21829
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:06

Dat is wat anders, maar het mag niet. Dus ze mogen je de ring er om uitsturen.

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:15

Yvank_ schreef:
Dat is wat anders, maar het mag niet. Dus ze mogen je de ring er om uitsturen.


Inderdaad. :)

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:38

Ik heb de schockemohle equitus beta gepast. Vind hem erg mooi en maat is ook prima. De neusriem gaatje lager is wel mooier bij mijn paard maar dat hoort geloof ik niet. De frontriem steekt wel af (naar voren i.p.v. beneden) dat is wel lelijk. Zou die nog naar beneden gaan vallen na paar keer gebruiken?

Afbeelding

Afbeelding

Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 10:19

Neusriem mag zeker eentje zakken, en als je de frontriem iets hoger schuift? Kantelt die dan niet waardoor hij wel mooi afhangt?

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:53

Odetje92 schreef:
Neusriem mag zeker eentje zakken, en als je de frontriem iets hoger schuift? Kantelt die dan niet waardoor hij wel mooi afhangt?


Nee helaas. Als ik het kopstuk naar achter schuif zit de frontriem wel mooi. Maar het kopstuk schuift dan weer terug naar de plek waar die nu zit. Als ik hem nu zelf omlaag duw, dan zit hij wel heel mooi. Maar als ik loslaat schiet hij weer omhoog. Vraag me dus af of hij uiteindelijk uit zichzelf zo gaat hangen of dat deze misschien te groot is...

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:14

Sjors, tip voor de frontriem, hang er een nachtje een sjaal of handdoek overheen zodat hij wat door zakt. Dan komt hij een stuk mooier te liggen :)

NaomixZanzi

Berichten: 97
Geregistreerd: 09-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 21:30

Moratoetje schreef:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het Collegiate ComFiTec Bridle?

[ Afbeelding ]

Hier ben ik ook benieuwd naar! Of iemand ervaringen met het ps of Sweden high jump bridle?

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 22:23

Hoi hoi, heeft iemand een mooi alternatief voor de Rambo Micklem? Wat mij vooral aansprak zijn de verschillende bitloze optomingen bij de multi, maar denk dat dat ver te zoeken is bij wat goedkopere versies? Nog nooit zo'n Micklem geprobeerd, zonde als mijn paard het straks 3x niks vind en ik veel geld heb uitgegeven...

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 22:50

Doef schreef:
Hoi hoi, heeft iemand een mooi alternatief voor de Rambo Micklem? Wat mij vooral aansprak zijn de verschillende bitloze optomingen bij de multi, maar denk dat dat ver te zoeken is bij wat goedkopere versies? Nog nooit zo'n Micklem geprobeerd, zonde als mijn paard het straks 3x niks vind en ik veel geld heb uitgegeven...


Dat was dus ook mijn probleem :)
Ben op internet gaan zoeken en kwam bijn( snel uit mn hoofd ) Dochorse uit, je kunt bij hun een rambo micklem multi huren om te kijken of het iets voor je is :)

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 23:11

Dat is ideaal! Hoe moet ik dat voor me zien? Betaal je een huurbedrag of het volledige bedrag die je later dan weer terug krijgt?

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 23:15

Doef schreef:
Dat is ideaal! Hoe moet ik dat voor me zien? Betaal je een huurbedrag of het volledige bedrag die je later dan weer terug krijgt?


Je betaald het hele bedrag en kan het dan een week testen, mocht je via hen het hoofdstel kopen betaal je geen verzend en retourkosten ( je krijgt dan een nieuwe en zend het testhoofdstel retour ). Zo niet betaal je volgens mij de verzendkosten & de retourkosten en krijg je derest terug. Staat allemaal op de website uitgelegd iig :)