Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_PatriciaH
Berichten: 4937
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Nistelrode

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:15

Sinds het weekend ook een Multi Bridle maar hebben jullie er ook last van dat het deel vanaf net onder het jukbeen naar de neus zover af staat?
Ik wil het bitloos gebruiken maar bij een kleine correctie komt het helemaal los?
Ook als ik het strakker doe zit het nog niet aan...

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:39

Is er iemand die mij kan adviseren?

Ik rijd mijn paard normaal met gecombineerde neusriem, heb ook een tijdje met lage neusriem gereden maar daar was ze niet anders op. Tijdens het springen rijd ik haar met een mexicaanse neusriem. Vind haar niet anders te rijden met de hoofdstellen, heb alleen bij beide hoofdstellen een ander bit in hangen.

Ze is af en toe onrustig in haar aanleuning en haar mond (tong over het bit gooien, maar blijft dan gewoon normaal te rijden). Gebit is goed, osteopaat is er 2 weken geleden nog bij geweest en ook helemaal goed, zadels zijn onlangs nog nagekeken en helemaal goed, dus dat kan ik uitsluiten. Zo spontaan als dat ze die tong er af en toe overheen gooit, zo snel kan ze 'm ook ineens weer terug trekken. Bitten passen ook goed, heb samen met een bitfitter van alles gepast en geprobeerd en hier liep ze het fijnste op.

Nu lees ik wat dingen over zenuwbanen bij de kaak etc. wat paarden vervelend kunnen vinden?

Ik moet er overigens wel mee op spring en dressuurwedstrijd kunnen. Ik ken helaas niemand met zulke hoofdstellen, dus een keer wat uitproberen gaat helaas niet.

magootie

Berichten: 3763
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:43

Kaitlyn schreef:
Is er iemand die mij kan adviseren?

Ik rijd mijn paard normaal met gecombineerde neusriem, heb ook een tijdje met lage neusriem gereden maar daar was ze niet anders op. Tijdens het springen rijd ik haar met een mexicaanse neusriem. Vind haar niet anders te rijden met de hoofdstellen, heb alleen bij beide hoofdstellen een ander bit in hangen.

Ze is af en toe onrustig in haar aanleuning en haar mond (tong over het bit gooien, maar blijft dan gewoon normaal te rijden). Gebit is goed, osteopaat is er 2 weken geleden nog bij geweest en ook helemaal goed, zadels zijn onlangs nog nagekeken en helemaal goed, dus dat kan ik uitsluiten. Zo spontaan als dat ze die tong er af en toe overheen gooit, zo snel kan ze 'm ook ineens weer terug trekken. Bitten passen ook goed, heb samen met een bitfitter van alles gepast en geprobeerd en hier liep ze het fijnste op.

Nu lees ik wat dingen over zenuwbanen bij de kaak etc. wat paarden vervelend kunnen vinden?

Ik moet er overigens wel mee op spring en dressuurwedstrijd kunnen. Ik ken helaas niemand met zulke hoofdstellen, dus een keer wat uitproberen gaat helaas niet.

Als je een micklem wil proberen kan je die een week proberen bij het testcentrum van DocHorse ;)

Ik heb nu zelf de PS of Sweden Pioneer Revolution, ik heb er nog niet veel mee gereden omdat ik moest wachten op een kleinere maat neusriem. Weet wel dat je bij de verkopers van PS in nederland ook een bridlefitter langs kan laten komen om te testen ;)

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 17:26

Kaitlyn schreef:
Is er iemand die mij kan adviseren?

Ik rijd mijn paard normaal met gecombineerde neusriem, heb ook een tijdje met lage neusriem gereden maar daar was ze niet anders op. Tijdens het springen rijd ik haar met een mexicaanse neusriem. Vind haar niet anders te rijden met de hoofdstellen, heb alleen bij beide hoofdstellen een ander bit in hangen.

Ze is af en toe onrustig in haar aanleuning en haar mond (tong over het bit gooien, maar blijft dan gewoon normaal te rijden). Gebit is goed, osteopaat is er 2 weken geleden nog bij geweest en ook helemaal goed, zadels zijn onlangs nog nagekeken en helemaal goed, dus dat kan ik uitsluiten. Zo spontaan als dat ze die tong er af en toe overheen gooit, zo snel kan ze 'm ook ineens weer terug trekken. Bitten passen ook goed, heb samen met een bitfitter van alles gepast en geprobeerd en hier liep ze het fijnste op.

Nu lees ik wat dingen over zenuwbanen bij de kaak etc. wat paarden vervelend kunnen vinden?

Ik moet er overigens wel mee op spring en dressuurwedstrijd kunnen. Ik ken helaas niemand met zulke hoofdstellen, dus een keer wat uitproberen gaat helaas niet.


Ik reed mijn paard altijd met lage neusriem en sinds een tijd met een Micklem. Hij was vaak wat onrustig in de aanleuning maar sinds ik met de Micklem rijd, is dat zo goed als weg. Heb lang getwijfeld om het te kopen, maar toch gedaan met korting en cadeaukaarten bij de EJ.
Mocht ie m ergens kunnen lenen, zeker doen :)

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 17:38

_PatriciaH schreef:
Sinds het weekend ook een Multi Bridle maar hebben jullie er ook last van dat het deel vanaf net onder het jukbeen naar de neus zover af staat?
Ik wil het bitloos gebruiken maar bij een kleine correctie komt het helemaal los?
Ook als ik het strakker doe zit het nog niet aan...


Ja, mijn micklem staat ook zo wijd uit. Leer is vrij stug dus vormen heeft geen zin. Past niet goed bij smalle neusje van mijn pony.
Voor mij een reden om hem te koop te gaan zetten. Hoewel ik een competition heb, zelfde 'probleem'.
Ik heb een nika hoofdstel gekocht, past veel beter. Fijn soepel leer wat goed aansluit.

_PatriciaH
Berichten: 4937
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Nistelrode

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:20

Bedankt voor je bericht Majabeestje, dacht al dat het aan mijn IJslander lag maar jij hebt er dus ook last van.. had eerst een cob en veel te groot, nu een pony en krijg het maar net dicht aan de neus. Mijn twijfel word bevestigt, stuur deze ook terug en ga opzoek naar iets anders, jammer.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:08

_PatriciaH schreef:
Bedankt voor je bericht Majabeestje, dacht al dat het aan mijn IJslander lag maar jij hebt er dus ook last van.. had eerst een cob en veel te groot, nu een pony en krijg het maar net dicht aan de neus. Mijn twijfel word bevestigt, stuur deze ook terug en ga opzoek naar iets anders, jammer.

Als hij echt nieuw is trekt dat nog wel weg hoor.

Ik heb de veel dunnere en zachtere versie van kramer en die heeft dat ook de eerste dagen. Vet hem even wat vaker in en 'rol' met het leer. Dat helpt heel veel.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:12

Hij word idd in gebruik gewoon soepel genoeg

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:21

De micklem word idd in gebruik gewoon soepel genoeg om mooier aan te sluiten aan de neus. Ook bij smalle neusjes. Kost gewoon wat tijd om te vormen. die van mij ligt nu ook gewoon helemaal aan het hoofd. Afbeelding

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:06

Die van mij doet dat dus niet.. Heb hem zelf ook tweedehands gekocht en een aantal maanden gebruikt. Wordt niet soepeler en sluit niet aan.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:23

Majabeestje, je kan proberen om het hoofdstel een nachtje in de zonnebloemolie te leggen. Klinkt vies, maar het leer wordt er heel soepel van.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:25

k heb mij nieuwe Micklem (standaard) nu 2 maanden en de eerste keren voor gebruik goed ingesmeerd maar het hoofdstel sluit echt mooi aan en is ook soepel. Alleen rekt wel al 1 gaatje uit. (maar dat doet een kieffer hoofdstel bijv ook)

_PatriciaH
Berichten: 4937
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Nistelrode

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:32

Ligt toch misschien aan de vorm van het hoofd, mijn IJslander heeft een heel smal neusje kan bijna twee platte handen tussen het hoofdstel en zijn neus stoppen..

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:57

Die ruimte hoort juist.. zodat die zenuwen vrij zijn van druk

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:14

Ik zou ook graag een anatomische neusriem/hoofdstel willen voor mijn mini paardje (93cm), is er iemand in dit topic die ze op maat maakt? Ik denk zelf niet dat ze te koop zijn zo klein.

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:12

Ik heb ook geen problemen met de neusriem. stijfheid valt echt reuze mee.

MVasbo

Berichten: 262
Geregistreerd: 16-09-15
Woonplaats: Zandaam

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 23:11

Is er iemand die de schockemohle beta of alpha heb probeert?

haffishetti

Berichten: 122
Geregistreerd: 01-08-12
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:49

Kaaaren schreef:
Ik zou ook graag een anatomische neusriem/hoofdstel willen voor mijn mini paardje (93cm), is er iemand in dit topic die ze op maat maakt? Ik denk zelf niet dat ze te koop zijn zo klein.

*stille meelezer*
Kijk even op deze facebookpagina, zij maakt mini micklems op maat :)
https://www.facebook.com/gissupplies/

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:14

haffishetti schreef:
Kaaaren schreef:
Ik zou ook graag een anatomische neusriem/hoofdstel willen voor mijn mini paardje (93cm), is er iemand in dit topic die ze op maat maakt? Ik denk zelf niet dat ze te koop zijn zo klein.

*stille meelezer*
Kijk even op deze facebookpagina, zij maakt mini micklems op maat :)
https://www.facebook.com/gissupplies/



Yes! Super bedankt voor de link, dat had ik anders nooit gevonden.

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 17:55

Schockemohle Equitus Bèta :D super blij mee, echt een heerlijk zacht hoofdstel. Morgen even mee rijden :)


Afbeelding

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:31

Het enige dat ik jammer vind aan dat hoofdstel, is dat hij een keelriem heeft. Oogt voor mij dan wat rommellig. Verder wel een enorm mooi hoofdstel.... eerst maar eens een rijke man vinden...

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:37

Hoe valt die qua maat? Mijn paard moet bij een full vaak alles op zn kleinst (en dan maar hopen dat het leer niet oprekt) en bij een cob vaak weer de gespen op erg groot.

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:41

Lastig te zeggen, mijn paard zit een beetje tussen cob en full in. Dit is een maat full, maat cob had denk ik ook wel gekund want de gespen zitten tot bovenaan en neusriem en sperriem vrij los. Je kan wel gewoon een full proberen denk ik. Heb op een of andere manier liever een full hoofdstel met de gespen wat hoger dan dat alles maar net past.. :)

jveltman
Berichten: 6
Geregistreerd: 09-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:46

Janntjuh schreef:
Euforie schreef:
Kennen jullie de hoofdstellen van graziozo? Ik ben erg benieuwd wat jullie vinden van het (in zoverre) anatomische van deze hoofdstellen?
Ik heb zelf de riva van dit merk, paard loopt er opzich wel goed op maar ze reageerd nog beter op een breder kopstuk.
Anyway, ben nieuwsgierig naar andere ervaringen met dit merk.


Ik heb net even gespiekt. Zijn wel hele mooie hoofdstellen maar ik kan er niet echt iets anatomisch aan zien. Het kopstuk lijkt wel lekker zacht en de neusriem bij sommige modellen iets bijgesneden zodat de bitringen ruimte hebben, maar hij is niet anatomisch gevormd.


Hier Jose Veltman de persoon achter Graziozo. Graag wil ik even reageren en misverstanden uit de weg helpen. Het hoofdstel en dan met name het kopstuk is absoluut anatomisch gevormd. Wellicht is dit op de foto niet goed zichtbaar. Maar bij deze dus het verlossende antwoord. Mochten er vragen of onduidelijkheden zijn. Graag mailen naar info@graziozo.com

lotje5lotje
Berichten: 707
Geregistreerd: 29-05-06

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 11:39