[WN] Ervaring Plates

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

YildizArabs

Ervaring Plates

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 10:10

Ik weet niet of plates onder 'tack' horen en dus of het hier goed staat? Dat merk ik dan vanzelf wel ;)

Over enkele weken krijgt mijn paard haar eerste (kleine baby) slidingplates achter. Ben daar voor de trainingen heel blij mee; zijn we nu ook echt aan toe.
Alleen... ik rij heel regelmatig buiten, lekker in de bossen, moet dan ook bruggetje oversteken (wat in de winter behoorlijk glad kan zijn). Wat zijn jullie ervaringen met plates en buitenrijden?

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:52

Wij hebben nooit problemen gehad, maar dat is misschien ook afhankelijk van paard tot paard.
Wel raken ze de ijzers makkelijker kwijt in diepe modder e.d. dan gewone ijzers, dus dat zou ik vermijden.
Plates zijn dunner dan gewone ijzers, en slijten dus wel sneller op harde ondergrond.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 08:45

Ik rijd al jaren met plates buiten. In het begin moet je even voorzichtig doen omdat je paard er aan zal moeten wennen. Verder merk ik eigenlijk geen verschil. Alleen als er sneeuw ligt ga ik niet naar buiten en de ijzers slijten inderderdaad sneller. Dit geldt met name voor de nagels. Als ik heel beel buitenrijd laat ik na 4 weken de nagels vervangen.

YildizArabs

Re: Ervaring Plates

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 10:20

@ Gaucho: Wat is veel buitenrijden? Moet je dan ook veel over de verharde weg?
Ik rijd 2 tot max. 3 keer in de week buiten en kom nauwelijks op de verharde weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:43

Ik heb nooit last van de plates gehad met buitenrijden. Ik moet altijd ook wel erg lachen om Mileen, die gebruikt het geleerde in de bak ook in het bos. Als ze een steile zandhelling af moet dan zet ze d'r dikke reet d'r onder, glijdt met d'r achterbenen en loopt met d'r voorbenen. TE lollig om te voelen :P

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:16

veel: meer dan 3 keer per week een uur over verharde weg.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 19:05

Bedankt!
@ Sonja; ik hoop dat je het hier over een paard hebt en niet over een vriendin van je!! :+ :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:25

In dit geval is er geen verschil ;) maar ze loopt op vier benen :)

SJBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 15:58

Ben geen voorstander van sliding plates op asfalt. Meestal gaat alles goed tot een paard verschiet of wanneer men een helling neemt. wij gaan toch ook niet joggen met skis aan. Naar mijn aanvoelen loopt een paard ook veel meer relaxed zonder slidings . Riooldeksels zijn ook niet echt handige hindernissen als je met slidings op stap gaat. Dus ik raad je af om met slidingijzers de baan op te gaan en al zeker als een jong paard deze aan heeft!

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 18:17

@ SJBR: Ik rij dan ook nauwelijks op asfalt zoals je in mijn andere berichten kunt lezen. Het gaat mij met name om jullie ervaringen op oneffen/ruw buiten terrein.

Enne...die slidingijzers gaan er dus echt wel onder; sliden zonder is errug lastig en niet zo best voor de peesjes ;) !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 21:05

Ik verbied iedereen die met mij buiten gaat rijden (ik begeleid buitenritten) sowieso om over putdeksels heen te rijden als het paard op ijzers loopt.
Ik moet zeggen dat mijn paarden nooit last hebben gehad ook van klimmende/stijgende straten, met slidingplates onder. En ik woon toch echt aan de voet van de Holterberg dus echt vlak is 't hier niet :D
Tja, ik vertik het om m'n paarden niet te gebruiken op ritten omdat er voor het stoppen nou eenmaal ijzers onder liggen.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:31

Ik rijd ook gewoon altijd buiten met plates. Op asfalt wel altijd stap, want dat kan glad zijn, zeker als de plates wat langer onder liggen. In het bos merk ik geen nadeel. Ben in 5 jaar tijd maar 1 keer een plate kwijt geraakt in het bos.

bluebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:27

Ik rijd ook buiten met sliding plates.
Soms heb ik wel het idee dat het over asfalt best akelig glad kan zijn maar eenmaal in het bos merk ik er niet veel van.
Toch heb ik in mijn achterhoofd wel altijd zoiets van extra voorzichtig zijn omdat ik bang ben dat ze uitglijdt. :o

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:06

Wel ik heb juist hetzelfde probleem! Niet alleen vind ik het gevaarlijk met plates op de weg te rijden, ook op de weide tussen andere paarden ... neen dank je. Ook hou ik mijn paarden gewoon ijzerloos, veel gezonder.

Maar nu heb ik in een héél oud topic iets gezien over hoefschoenen met plates, is daar al wat meer over bekend?? Het zou echt een super oplossing zijn!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:14

Sonja schreef:
Ik heb nooit last van de plates gehad met buitenrijden. Ik moet altijd ook wel erg lachen om Mileen, die gebruikt het geleerde in de bak ook in het bos. Als ze een steile zandhelling af moet dan zet ze d'r dikke reet d'r onder, glijdt met d'r achterbenen en loopt met d'r voorbenen. TE lollig om te voelen :P

O, dat wil ik ook een keer..........Lijkt me echt TE leuk gewoon, hahahahaha ;) :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:15

Bolieke schreef:
Wel ik heb juist hetzelfde probleem! Niet alleen vind ik het gevaarlijk met plates op de weg te rijden, ook op de weide tussen andere paarden ... neen dank je. Ook hou ik mijn paarden gewoon ijzerloos, veel gezonder.

Maar nu heb ik in een héél oud topic iets gezien over hoefschoenen met plates, is daar al wat meer over bekend?? Het zou echt een super oplossing zijn!

Heeft niks met gezond te maken. Als je wil sliden, zijn plates gezonder. Je hebt ze in de reining op een gegeven moment gewoon nodig. Wil je dat niet, prima, maar dan geen meters sliden ook. Prima als je dat niet wilt, maar een ander dus wel en die heeft ze nodig. Mooi toch dat die paardjes ook nog naar buiten mogen? :P ;)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:39

Ik zit met een iets ander probleem. Ik wil niet persé gaan reining rijden, maar ik wil wel de basis leren. Ik wil vooral vele dingen leren (alround dus). Dus ook een mooi stopje vanuit galop met de achterhand eronder. Meters schuiven is zeker niet nodig.
Maar mijn huidige trainer vindt niet dat ik mag leren stoppen zonder dat er ten minste babyplates onderzitten, mijn vorige trainer die keek daar allemaal niet naar. Mijn paard kan dus wel stoppen vanuit galop, maar het siert mijn huidige trainer dat hij de benen van mijn paard wil ontzien hé.
Ik wil al niet weten hoeveel schade mijn jonge paard heeft geleden bij mijn vorige trainer door steeds te stoppen vanuit galop in een zeer slechte bodem daarvoor.
Ik les maar om de week en de rest rij ik buiten. Ik zie dus echt het nut niet om dan plates onder mijn paard te zetten die perfect loopt op zijn blote voetjes (laat staan dat ik daar nagels in wil kloppen). Maar mijn huidige trainer is en blijft een reiner, dus die wilt verder dan cirkels galopperen. ;)
Zo dat is mijn situatie. Ik wil zeker niet weg bij deze trainer en dus hoefschoenen met plates zou dus echt een fantastische oplossing zijn!
Mijn vriend zit ook in juist dezelfde situatie.

@ superpony: natuurlijk staan vele paarden met plates op de weide, maar als ik zie dat mijn paarden toch soms wat wonden hebben van het spelen/vechten (who knows?). Dan mag ik er niet aan denken wat het moet zijn met ijzers/plates aan. Ook als dan één van de paarden weg is, dan rennen ze wel wat rond met echte stops tot tegen de draad. Als er dan plates onderzitten... schuif schuif bye bye paardje :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:15

Die paarden zijn niet gek hoor, die remmen wel op tijd als ze gewend aan de plates zijn.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:25

Niels schreef:
Die paarden zijn niet gek hoor, die remmen wel op tijd als ze gewend aan de plates zijn.

Een ongelukje zit een klein hoekje ;) en de eerste keren zijn ze niet gewend aan de plates ;) . Maar daar gaat het nu even niet over hé.

Ik geloof dat er ook een systeem bestaat om ijzer te plakken, iemand daar ervaring mee?
Ach, voor ons is het toch niet haalbaar, wij werken de hoeven van onze paarden ongeveer om de twee weken bij. Dan moet ik er geen ijzers onder zetten. Nu nog mijn trainer dat wijsmaken.

En niemand die nog iets heeft gehoord over die hoefschoenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 15:35

Ik heb er in Duitsland op een wedstrijd wel eens iemand mee zien rijden, maar ze kwamen d'r mooi onderuit zetten. Ik weet alleen niet of er een beter (lees: wél werkend) systeem is dan dat zij hadden...

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:39

Bolieke schreef:
[Ik geloof dat er ook een systeem bestaat om ijzer te plakken, iemand daar ervaring mee?

Heb mogelijkheden van plakken van sliding ijzers wel eens gevraagd aan de dealers van Glue-u (of zo iets) gevraagd, volgens hun hadden ze wel getest maar bleek het lijmen niet geschikt voor sliders.

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:46

Bij volgende bezoek van hoefsmid komen er achteraan babyplates onder.
Ik wil gewoon verder met de reining - Colonel is enthousiast maar sliding stops zitten er nu niet in...gewone ijzers geven teveel beperkingen als je reining doet.
Voor zijn basis heb ik het altijd met gewone ijzers gedaan - maar ergens stopt de evolutie dan....dit punt is er nu aangekomen...
Colonel wil stoppen en zal het goed doen, maar dan moeten de plates eronder...sorry, maar dit is gewoon nodig om zijn pezen te beschermen en zijn enthousiasme erin te houden.
Ik heb ook heel wat pro's en contra' s gehoord + feit dat ik ook wel buitenwandel (50% verhard en onverhard) + hij staat in kudde (waarbij niet hij, maar eerder de anderen een probleem zijn...)
Aangezien het nu toch winter wordt en de buitenwandelingen minder zullen zijn is dit het ideale moment.... Op de weide wordt hij met zijn maatje door een draad van de rest afgezonderd - dit is sinds een paar maand al zo...uit noodzaak.