Sperriem nemen of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Smoethie

Sperriem nemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 15:26

hoi,

ik krijg binnen kort mijn eigenpaard en ben wat aan het zoeken naar hoofdstellen enzo!
nu vind ik een sperriem bij een hogee neusriem erg mooi
maar wat zien de voor en nadelen ervan?
en waar is het nou eigenlijk goed voor?

alsvast reuze bedankt

Xx E.

hou het wel vriendelijk

Smoethie

Re: Sperriem nemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 15:33

Neemt tips

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:33

Een sperriem is om ervoor te zorgen dat het paard niet de mond openspert. Daarom heet het een sperriem. Ik zal even een site voor je opzoeken waar goed wordt uitgelegd wat de verschillende neusriemen met je paard doen, daar heb je denk ik meer aan dan of het mooi is of niet, per slot van rekening zie je die neusriem helemaal niet wanneer je rijdt.

Edit: deze site bedoelde ik: http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php Het is wel in het Engels, geef maar een brul als je er niet uitkomt.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:41

Ik zou eerst eens afwachten op wat voor paard de keuze gaat vallen. Wel of geen sperriempje hangt ook af van wat het paard gewent is. Als je de zoekfunctie gebruikt kom je verschillende topics tegen waar je informatie uit kunt halen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:44

Wat Aukelizzy zegt vind ik een goed advies maar ik moet zeggen dat ik het anders heb aangepakt. Ik had me goed verdiept in de werking van de verschillende neusriemen en al maanden voordat ik mijn paard kocht had ik een lage neusriem voor hem hangen. En die gebruik ik nu. Hoge neusriemen, en met name gecombineerde neusriemen, vind ik ondingen. Al moet ik toegeven dat ik ook een hoge neusriem in mijn bezit heb. Omdat ik af en toe een bit gebruik waar geen lage neusriem bij kan ;)

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:23

Neusriemen maken niet zo veel uit, de kunst is om het zo gemakkelijk mogelijk te maken voor je paard. En dat heeft dan meer te maken met een goed bit, paard netjes laten behandelen door een gebitsverzorger, en je neusriem(en sperriem) niet zo strak aan te trekken zoals veel mensen blijkbaar nodig vinden.

Lage neusriem ben ik geen voorstander van, gecombineerde of hoge is ok, gewoon netjes aan laten sluiten. Dus zoek gewoon uit wat je mooi vind. en wil je het zo prettig mogelijk houden voor je paard, vraag dan eventueel tegen die tijd een gebitsverzorger voor bitadvies!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:36

Tja, ik geloof niet dat ik het met je eens kan worden loveromeo. Mijn ervaring is dat paarden sneller zwaar worden op een hoge neusriem, en dat verbaast me ook niet als je bedenkt dat hun wangen tegen hun kiezen worden geperst. Sperriemen zijn helemaal ondingen, ze voegen niets toe behalve de mond dichtbinden, wat niet nodig zou moeten zijn als de ruiter een correcte teugelvoering heeft.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:13

Maar je kan ook een sperriempje aan je neusriem hebben zonder dat die dichtgesnoerd is :)* Althans zo gaat het hier...

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:11

Daar doelde ik idd op.
Een paard ondervind geen hinder aan een neusriem, tenzij hij verkeerd bevestigd word. Natuurlijk zijn er bepaalde optomingen waar het iets anders ligt, maar bij een gewoon trenshoofdstel maakt het echt niet zoveel uit.

Als ik een paard behandel, zie ik zelden schade door neusriemen, eerder door bitten.
Wel zie ik idd beschadigingen aan de wangen wanneer het paard niet/te weinig naar een gebitsverzorger is geweest, en de (hoge/gecombineerde) neusriem hier dus lekker op heeft gedrukt.
Dit kan je dan allemaal wel leuk op een neusriem afschuiven, maar de fout ligt dan toch echt bij de eigenaar die gewoon te laks is met het laten behandelen van de tanden van zijn/haar paard.