zadel onderlegger

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

yentl2010

zadel onderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 19:01

Mijn dochter heeft een zadelonderlegger met schapenbont
Nu is mijn vraag moet die altijd op het sjabrak liggen of kan die ook direct op de rug geplaats worden?
Dit staat best raar omdat hij precies de maat van het zadel heeft en er niet onder uit komt
Ik wacht op tips en reactie`s

bromfiets

Re: zadel onderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:04

Officieel horen ze zonder chabrak gebruikt te worden, maar als hij niet onder het zadel uitkomt denk ik wel dat je een te kleine maat hebt.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 19:06

het is de juiste maat maat full het bontrandje komt er wel onderuit maar niet de stof dus bij de zweetbladen komt niks onder vandaan dat staat raar

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:09

De stof hoeft er niet onder uit te komen, als je zadel maar niet op de bontrand ligt :)

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 19:12

nee de bontrand komt er helemaaal onderuit dus kan die zonder sjabrak?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:13

Heeft het zadel die onderlegger wel nodig?
Als het goed past (waar ik vanuit mag gaan) dan maakt zo´n onderlegger je zadel alleen maar slechter passend.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:14

jootje13 schreef:
nee de bontrand komt er helemaaal onderuit dus kan die zonder sjabrak?

Ja, is zelfs wenselijk.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 19:18

mijn dochter heeft een fries met een zeer ronde moeilijke rug zadel is al meerder malen aangepast maar blijft moeilijk en nu met een onderlegger ligt het wel goed
Alleen vind mijn dochter combinatie sjabrak en onderlegger niet mooi staan al rijden ze bij ons op stal allemaal zo

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:52

Waarom koopt ze dan geen bontje zonder bontranden? Die kan je rechtstreeks op de rug leggen (zoals het trouwens hoort) en daarboven een dekje, geen kip die het ziet!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:27

Mijn paard is door een blessure een jaar niet bereden, ben een week geleden weer begonnen. Omdat ik twijfel of het zadel goed ligt en zijn bespiering de komende maanden zal veranderen heb ik er nu een bontje onder. Direct op de rug met een heel dun dekje erover (de dunste die ik kon vinden). Het bontje is maat full, merk ben ik even kwijt (ligt op stal) maar is ruim voor onder het zadel de dikkere randen vallen netjes buiten het zadel. Er zit vind ik wel veel verschil tussen de bontjes, er zijn hele dikke en wat dunnere die als je een ruime maat neemt helemaal niet overdreven dik zijn onder je zadel en toch lekker zacht zijn voor de rug. Ik heb nog een bontje maat full, maar die valt veel kleiner en is veel dikker.....
Vind persoonlijk ook wel dat je ze onder het dekje (vooral omdat de meeste een uitsparingen hebben voor de werveltjes) moet doen vooral omdat het dekje dan ook niet strak over de rug trekt.
Ik ben er supertevreden over!

Baleno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:52

jootje13 schreef:
mijn dochter heeft een fries met een zeer ronde moeilijke rug zadel is al meerder malen aangepast maar blijft moeilijk en nu met een onderlegger ligt het wel goed
Alleen vind mijn dochter combinatie sjabrak en onderlegger niet mooi staan al rijden ze bij ons op stal allemaal zo

ik weet wel wat je bedoelt maar,,
ik heb een pony/paard die ook een moeilijke rug heeft, haast geen een zadel paste behalve de euroriding jade.(btw; erg fijn zadel)
maar ook deze moest nog wat worden bijgesneden bij de zadel kussens.
ik zou de zadelmaker laten komen en dan de rug laten opmeten, dan een zadel erop gooien(niet letterlijk natuurlijk :P ) en als dat zadel niet helemaal perfect is dan kan de zadelmaker die altijd nog 'bewerken' een bontje/onderlegger zorgt ervoor dat hert zadel niet in de vorm van het paard zijn rug gaat staan.
dus als je dan ineens zonder bontje/onderlegger moet rijden ligt het zadel nog slechter dan wanneer je nooit met bontje/onderlegger hebt gerenden ;)

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:35

Ik zou er een sjabrak onder doen dat lijkt me beter :D