[WN] wat voor westernzadels??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mhollander

wat voor westernzadels??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 18:04

hallo,

Ik zoek voor mijn beide dochters een westernzadel. Ze hebben alle twee een eigen pony en ze rijden al van af kleins af aan. Ze rijden nu op de gewone manier zeg maar. Toch heb ik het idee dat mijn jongste dochter meer voelt voor western rijden. Ze heeft niet al zin in dresuur of springen. Ze rijdt liever met lange teugel en een hand.
Ze hebben alle twee een b/c pony (apaloosa), de merrie is ongeveer 1.30 en vrij breed. (brede borstkas maar ook vrij stevig gebouwd.) Haar zoon (de pony van mijn oudste dochter) is veel luxer en veel smaller. Hij staat ook hoger op de benen. Hij is iets groter als zijn moeder. Foto's staan wel in mijn profiel.

Mijn vraag is wat voor westernzadel zou het meeste geschikt zijn, welke maat moet ik hebben en wat is de ongeveer de prijs. Ik wil geen nieuwe zadels kopen. Ik wil gewoon niet te veel geld aan westernzadels uitgeven als het later blijkt dat ze er toch niet zo leuk vinden. Als ze het leuk gaan vinden kan ik altijd nog een "beter" zadel kopen. En aangezien ik er 2 moet hebben.

Mijn dochters zijn ongeveer 1.50 groot. Zijn alletwee ongeveer 40/45 kilo.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:55

In jouw geval zou ik voor de kids dan een boomloos western modelletje nemen.
Als je gaat voor een zadel met boom heb je veel meer kopzorgen omtrent het goed passen van het zadel.
Kinderen zijn nog niet te zwaar en dat gaat perfect samen.
Mijn dochter rijdt met een Fjord waar ook een boomloos zadel op ligt (Arizona van Barefoot) = ook een westernmodel
groetjes!

Annatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:58

Ik ken wel iemand bij jou in de buurt die veel verstand heeft van westernzadels en die er ook in handeld (tweede hands)
als je haar nr wil moet je even een bp tje sturen.
Aangezien je western rijd is het misschien ook leuk om op 11 oktober naar het western event te komen ( tip)

birdybirdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 07:37

Ik zou ook een boomlooszadel aanraden. Dan hoef je er misschien maar 1 aan te schaffen omdat dat zadel voor allebei de pony's gebruikt kan worden. Ik heb zelf nu sinds kort de Nevada van barefoot en ben er erg blij mee!

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 08:14

thx voor de tips.

Het moeten er toch 2 worden omdat ze toch meestal gelijktijdig rijden en mijn dochters kennende willen ze alle twee dan met het westernzadel.

@Annatje ik zelf rij niet western lijkt me zelf ook harstikke leuk maar om drie zadels aanteschaffen wordt wel heel duur. Maar waar is die western event? Zie het net dat je het in je onderschrift hebt staan.:)

Anoniem

Re: wat voor westernzadels??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:49

Stevige investering, twee westernzadels terwijl je nog niet weet of ze het wel leuk vinden. Misschien een idee om de dames eerst kennis te laten maken met westernrijden? Misschien vinden ze er wel geen bal aan; dan bespaar je jezelf een hoop geld en moeite ;)
Of wil je ze met een westernzadel laten rijden, ipv westernrijden?

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 13:10

Thx voor de reacties. Ik krijg via pb allemaal zadels aangeboden.
Even voor alle duidelijkheid, ik zoek nog geen zadels maar wil gewoon me er alvast in verdiepen. Of ze echt western gaan rijden weet ik niet. Ik zoek ook geen hele dure zadels (latere stadium) en ook geen nieuw zadels maar gewoon 2e handszadels.

Bedankt voor alle tips.

Annatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:14

mhollander schreef:
thx voor de tips.

Het moeten er toch 2 worden omdat ze toch meestal gelijktijdig rijden en mijn dochters kennende willen ze alle twee dan met het westernzadel.

@Annatje ik zelf rij niet western lijkt me zelf ook harstikke leuk maar om drie zadels aanteschaffen wordt wel heel duur. Maar waar is die western event? Zie het net dat je het in je onderschrift hebt staan.:)

Het Western Event vind dus plaats op 11 oktober op H.C. Rosworld dat is in Zeijen bij Assen.
Allemaal even gaan kijken op de site!!!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:29

Ik zou je in ieder geval willen afraden om van die zadelmarkt westernzadels aan te schaffen. ;)
Marktplaats staat er vol mee....

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 16:12

nou van zadelmarkt koop ik geen zadels. Heb er ooit in het verleden een zadel weg gehad. Nooit meer! Zadels zien er goed uit maar zitten voor geen meter.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:32

Mijn zoontje had vroeger een klein westernzadel, maar sinds zijn 10e een kunststof. Deze heeft een 14'' zitting. Maten vallen wel anders dan bij dressuur!
Hij reed zijn shet, dus deze paste ook nog op de shet, groter kan niet.
Op die van mij kan hij op mijn zadel, omdat daar de fenders heel kort avn kunnen. Ik heb 15'', maar wel leer en hele zware kwaliteit. Dat ligt op een NF van 1.42m.
Mijn zoon is nu 1.53m, maar deze beide zadels hebben we sinds zijn 10e, dus was hij misschien 1.47m????? Daarvoor was hij echt nog te klein en reed hij op het kleine zadeltje.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:42

Ik zou denk ik ook voor boomloos gaan, je kids wegen niet veel, dus dat zal voor de pony's ook geen probleem zijn. Ik heb zelf een welsh die enorme schouders heeft, rond gebouwd en een korte rug. Ik heb verschillende zadels gepast en het was erg lastig om een goede te vinden. Nu heb ik een handgemaakt zadel van vaquero, maar die zijn vrij aan de prijs.