Ervaringen bijzetteugel met elastiek?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Showtime_

Ervaringen bijzetteugel met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 12:56

Voor mijn jonge paard wil ik bijzetteugels kopen om heb straks bij te zetten tijdens het longeren zodat hij aan
een lichte druk op het bit gaat wennen. nu zag ik dat er elastische zijn. Dit lijkt me veel fijner omdat bij die leren
met een rubber ring alles heen en weer gaat zwiepen als je ze heel los laat hangen..

Nu vroeg ik me af of er mensen zijn met ervaring met deze elastische bijzetteugel?

een voorbeeldplaatje van welke mij fijn lijken (er zijn verschillende soorten)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Showtime_ op 02-09-09 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Re: Ervaringen bijzetteugel met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:57

Geen ervaring maar het lijkt mij eigenlijk wel prettig.
Wat zachter denk ik ook qua inwerking dan gewone leren.

Ga even meelezen want ben ook op zoek.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:58

Hoi,

Ik gebruik zo'n elastiek ( halsverlenger ) Ik vind het ideaal omdat ze nog bewegingsruimte hebben en er dus geen giga druk op komt te staan. Met een vast iets wat niet echt meegaat dat is veel strakker en stugger en lijkt mij minder prettig. Ik ben dus zeer tevreden en wil niet meer anders. Tevens is het heel makkelijk te verstellen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:02

Bijzetteugels vind ik eigenlijk nooit goed werken, ook niet met elastiek.
Ik zou eerder voor een Gogue of touwtjes kijken.

Imo kan de bijzetteugel niet het gewenste resultaat geven, behalve dat het paard aan een los-vast-verbinding went, terwijl je juist een constante verbinding wilt bereiken.
Daarnaast zorgen bijzetteugels imo vaak voor een schijn-nagevelijkheid, namelijk dat de hoofd-halshouding ok is, maar dat deze niet op de goede manier wordt bereikt.
Touwtjes zijn imo in deze het beste, omdat deze doordat ze 'door kunnen rollen' door de bitringen een constante verbinding behouden wanneer je ze goed hebt ingesteld.

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 15:19

ik heb genoeg ervaring en vind het wel een fijn hulpmiddel, dit is dus geen discussietopic of het wel of niet goed zou zijn maar ik vraag naar mensen die ervaring met deze hulpteugel hebben

ximejall

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:18

Ehm....

ik heb bij mijn d-pony een tijdje met elastiek gereden..
eerst met een helemaal elastiek ding en later nog een paar keer met inderdaad leren uiteinden enzo...

ik vond het wel lekker want mijn pony leerde haar hoofd lager te dragen en een beetje aan de teugel te lopen....

ik weet niet of het hetzelfde is,dus als het niet een beetje hetzelde lijkt..sorry :D
(t'heeft bij mij in ieder geval geholpen! :) )

Dogovrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:24

Ik gebruik zo'n elastische halsverlenger.
Ik vind deze fijn omdat het paard dan veel ruimte heeft.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:26

Ik longeer liever met een hals verlenger als met bijzet

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:27

Geen ervaring mee, maar wil je toch meegeven dat je heel goed in de gaten moet houden dat hij er niet in gaat hangen, daar lijkt elastiek me namelijk extra toe uitnodigen :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:30

ik longeer zelf ook met elastiek, maar er staat bij mijn paard nooit druk op hij hangt er altijd slap bij. vind het wel een fijn ding dat als ze dr hoofd omhoog klapt, tijdens een schrik reactie oid, dat ze dan niet meteen een oplawaai in dr mond krijgt.
waar je wel mee op moet passen met een elastiek, is dat als ze er wel veel tegenaan lopen, dus dat het niet in ontspanning is, dat je onderhals kweekt bij je paard. en dat is dus het laatste wat je wilt. dus als je paard er meer tegenaan hangt zou ik gaan kijken voor ee andere hulp teugel.