martingaal???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ukje112

martingaal???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 11:18

Ik rij op dit moment een paard bij. Nu is het probleem dat hij in het begin lekker ontspant (niet altijd, het is een stresskip af en toe).
Stap en draf is goed.
Na de galop maakt hij zich zo sterk dat ik er haast niks meer mee kan. Het is dan echt puur hoofd omhoog, dwars door mijn hand lopen en alleen maar willen galopperen. (tis een draver die net de fijne kneepjes van de galop leert kennen)
Is het dan verstandig om met een martingaal te rijden?
Ik had deze tips gekregen maar ik twijfel toch behoorlijk.

Marij

Re: martingaal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:21

je zegt zelf dat het een draver is die het nog moet leren... Geef hem gewoon even de tijd om z'n evenwicht te vinden en het te leren... Martingaal zou wel kunnen, kan niet veel kwaad, maar ik vraag me af in hoeverre het echt zin heeft

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 11:23

nou, hij wordt al langer bereden. Hij heeft gekoerst tot zijn 4 en is nu 9 jaar oud en is al 2 jar onder het zadel, maar dit iss altijd al het probleem geweest. Zijn evenwicht is goed.
Er is mij verteld dat ik zo meer controle over hem heb mocht ie weer zijn zin doordrammen!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:59

Martingaal heeft weinig zin, de kans dat je dan een onderhals gaat kweken is erg groot. Een martingaal is bedoeld om de juiste inwerking van het bit te handhaven op momenten (aanrijden sprong bijvoorbeeld) dat een paard het hoofd te hoog brengt. Bij constante inwerking zoals in jou geval bij de galop, zal je paard ook constant tegendruk gaan geven vanuit zijn onderhals. Dit zul je rijtechnisch op moeten lossen en eventueel middels longeren. Heb je hier onvoldoende ervaring mee (zowel rijtechnisch als bijv. longeren), zul je hulp in moeten roepen van een goed lesgeefmens ;)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:26

Een martingaal zorgt alleen dat het paard zijn hoofd niet zo hoog omhoog kan gooien dat ie jou knok out mept. Zo te horen is dat hier niet het geval, dus een martingaal zal geen enkele zin hebben als je hem goed gebruikt.

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 14:58

okay, dank je voor de tips.
Want ik dacht van als hij na de tijd steeds het hoofd omhoog gooit en houdt misschien was dat dan de oplossing, maar niet.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:01

dana1984 schreef:
okay, dank je voor de tips.
Want ik dacht van als hij na de tijd steeds het hoofd omhoog gooit en houdt misschien was dat dan de oplossing, maar niet.

Hoi,
Ik heb ook een draver (sinds 2 jaar) we kunnen er samen wel eens over praten als je wilt. Mijne heeft hetzelfde. Misschien kan ik je nog wat tips geven ;)
De meeste mensen hier weten niks van dravers. Die hebben niet door dat er paarden zijn zonder dressuur achtergrond. Bepaalde dingen heeft hij niet geleerd, daaronder zijn nek buigen. Hij kent enkel de basisprinciepes. Zodra ze onder zadel zijn worden ze de baan opgesmeten.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:38

Zoezi schreef:
Die hebben niet door dat er paarden zijn zonder dressuur achtergrond.

Heeft m.i. niets te maken met dressuur achtergrond maar met je eigen kunnen ;)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:14

aslo schreef:
Zoezi schreef:
Die hebben niet door dat er paarden zijn zonder dressuur achtergrond.

Eens, paarden worden niet met een bepaalde achtergrond geboren. :n

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:24

:n je mag het proberen met een bosrit...........

Dravers leer je niet 1,2,3 opeens iets anders.
Je kan kiezen: ofwel een strijd er van maken en er een hoop geld of tijd in pompen en hem helemaal omturnen, ofwel je leert met een draver omgaan. 2 heel verschillende dingen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:29

ik denk niet dat een martingaal in dit geval veel gaat oplossen. Maar als het jou een beter gevoel bezorgt, is het een van de weinig hulpteugels die weinig verkeerd kunnen doen.

elk paard moet leren begrijpen wat er van hem verlangd wordt, of het nu een warmbloed, vluchter of draver is. veel geduld en oefening zijn de sleutelwoorden. Mijn paard is ene vluchter, dus heeft een goede galop, voor het aangalopperen is ze nageefelijk, licht en los eenmaal gegaloppeerd is ze net een tijdbom, alles of niks, opspannen, versnellen,... Dus is denk ik niet typisch een draver probleem

Dus als ik het goed begrijp dan loopt jou paard tot en met de eerste galop (redelijk) in de hand, maar gaat opspannen eenmaal je terug een overgang maakt naar de draf (of stap).
best is iemand IRL zoeken die je hierbij kan kijken wat je paard precies doet en hoe jij erop reageert.
Verder na galop terug opzoek gaan naar ontspanning eventueel "verzamelde oefeningen" vragen zodat hij wel meer met z'n gedachte bij jou blijven en niet "te snel" mag gaan. wat bedoel ik. volte 10m, kleine S of 8jes rijden veel stap-draf, draf-stap, stap-halt, halt-stap, halt-draf en draf-halt rijden om uiteindelijk te proberen hem de hals te laten strekken, als jij minder druk zet is de kans dat hij toch gaat ontspannen groter. Van zodra hij terug ontspant uitvoerig belonen. Opletten dat als hij zich sterk gaat maken je zelf niet gaat opspannen en hem nog meer "vooruit knijpt". Rustig, ontspannen proberen te zitten.
Algemeen heel veel overgangen en afwisseling inbouwen. en Verder veel succes.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:40

Lyonesse schreef:
aslo schreef:

Eens, paarden worden niet met een bepaalde achtergrond geboren. :n

Ik denk dat ze bedoelde dat er paarden zijn die niet vanaf het begin 'dressuurmatig' gereden zijn.
Maar zijn gebruikt voor een andere tak van de sport, in dit geval draverij, waarbij een er een heel anders gewenst resultaat is :D

Tip: Aanspringen op de volte? Dan is het moeilijker om erg hard te gaan..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:42

@ sidera: dat doet toch niets af aan het feit dat een goed afgestelde martingaal hier niet tegen gaat helpen? :+

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:42

ik weet niet in sommige gevallen is het indeerdaad wel handig om een martingaal te gebruiken. ik gebruik namelijk bij buitenritten ook altijd een zodat ze niet de kop een km in de lucht kan gooien ;)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:43

Sidera schreef:
Ik denk dat ze bedoelde dat er paarden zijn die niet vanaf het begin 'dressuurmatig' gereden zijn.
Maar zijn gebruikt voor een andere tak van de sport, in dit geval draverij, waarbij een er een heel anders gewenst resultaat is :D

Ah ja, ik snap het ;)
Ik zal het wel verkeerd uitleggen wat ik bedoel.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:47

Je kan ook een pelhambit proberen (of even wachten tot ik hem geprobeerd heb, want mijne is in bestelling)
Bitloos heb ik ook geprobeerd. Effect was hetzelfde, mijn draver heeft geen bit nodig. Hij is er toch niet van onder de indruk.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:49

@ zoezie: Je hebt een punt, maar 't is niet OF het ene OF het andere, mijn ervaring is als je veel plezier wil van je draver/vluchter, eender welk paard dat niet geleerd is als rij/gebruikspaard, je er EN mee moet leren omgaan dat ze anders gereden/getraind zijn en bijgevolg ook anders kunnen reageren EN dat het tijd, geduld en oefening vraagt om ze om te scholen tot gebruikspaard en waarschijnlijk nog meer tijd en geduld als je het wil omtoveren tot dressuurpaard.

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 17:58

nou, als ik hem weer terug neem in galop om te draven is hij erg nagevelijk en rustig. Maar o als ik na het stappen weer gewoon rustig aan wil draven, dan is het hoofd idioot hoog en gassen. Ik probeer hem wel terug te rijden met veel figuren wat ook wel lukt, maar zodra ik weer een rechte zijde wil pakken gaat het hoofd weer omhoog en wil hij alleen maar galopperen. Ik ben al heel ver met hem, hij pakt echt alles super op en heb niks overhaast. Alles op zijn tijd denk ik altijd.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:09

Lyonesse schreef:
@ sidera: dat doet toch niets af aan het feit dat een goed afgestelde martingaal hier niet tegen gaat helpen? :+

Nee daar heb jij helemaal gelijk in.. Heb ik hier het punt weer eens gemist? :+

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:10

Zoezi schreef:
Sidera schreef:

Ah ja, ik snap het ;)
Ik zal het wel verkeerd uitleggen wat ik bedoel.

Ja dat bedoelde je toch? Of zag ik dat verkeerd? :Y)